XCounter genomför spridningsemission

Danderyd, 2012-06-11 08:01 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

I syfte att öka antalet aktieägare i bolaget och skapa förutsättningar för en förbättrad likviditet i aktien har XCounter beslutat att i samarbete med Mangold Fondkommission och Avanza Bank genomföra en spridningsemission riktat till allmänheten i Sverige om högst 400 000 nya aktier i bolaget. Anmälningsperioden löper från den 11 – 27 juni 2012.

Teckningskursen i erbjudandet är 24,65 SEK per aktie vilket motsvarar en rabatt om sju (7) procent mot senaste betalkurs för XCounter-aktien. Det totala erbjudandet kommer inte att överstiga motsvarande 1 MEUR.

Styrelsen har beslutat om spridningsemissionen med stöd av bemyndigande som erhölls på årsstämman den 26 april 2012. Styrelsen bedömer att priset i erbjudandet är marknadsmässigt och anser sammantaget att erbjudandet, som för att kunna tillgodose de ovan angivna syftena, sker med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, kommer att bidra till att skapa värde för bolagets samtliga aktieägare.

Efter omlistningen till NASDAQ OMX First North från AIM London känns det mycket glädjande att vi nu också kan bjuda in nya aktieägare till bolaget som tillsammans med befintliga aktieägare får möjlighet att vara med på den fortsatta utvecklingen av koncernen”, säger VD Fredrik Henckel i en kommentar till erbjudandet.

Erbjudandet är villkorat av att inga omständigheter inträffar som enligt styrelsens bedömning innebär att det inte ligger i bolagets och aktieägarnas intresse att fullfölja erbjudandet. Det totala erbjudandet kommer, som framgår ovan, inte att överstiga 1 MEUR och kommer därför inte att föranleda upprättande av prospekt.

Informationsträffar i samband med spridningsemissionen

I samband med erbjudandet har XCounter arrangerat ett antal investerarträffar där VD Fredrik Henckel kommer att presentera bolaget och där allmänheten ges möjlighet att få en närmare genomgång av XCounter.

• Investerarlunch med Financial Hearings på Operaterrassen i Stockholm den 13 juni 2012 kl. 12:00
  • Investerarlunch på Elite Hotel Savoy i Malmö den 15 juni 2012 kl. 12:00
  • Investerarlunch på Radisson Blu Scandinavia Hotel i Göteborg den 18 juni 2012 kl. 12:00

Den som är intresserad av att närvara vid något utav ovan angivna tillfällen ombeds höra av sig till Mangold Fondkommission per telefon +46 8 503 015 50 eller e-mail info@mangold.se senast två dagar före respektive träff.

Handlingar i samband med erbjudandet

Teaser, villkorsbilaga, anmälningssedel samt andra relevanta dokument finns att tillgå på bolagets och Mangolds hemsida. För mer information klicka på länken nedan.

Finansiell rådgivare

Mangold Fondkommission är finansiell rådgivare till XCounter i samband med erbjudandet.

Jean-Philippe Flament, Styrelsens ordförande XCounter AB, +33 680 869 787

Fredrik Henckel, VD XCounter AB, +46 760 198 402

XCounter AB i korthet

XCounter AB är ett ledande teknologiföretag inom utvecklingen av fotonräknande röntgendetektorer för medicinska, dentala och industriella marknader med målsättningen att bli den ledande leverantören av den senaste teknologin inom röntgendetektorer. Bolagets aktie är noterad på marknadsplatsen Nasdaq OMX First North. Mangold Fondkommission AB, telefon +46 8 503 015 50, är bolagets Certified Adviser och likviditetsgarant. Ytterligare information om XCounter AB finns på www.xcounter.se.

Viktig information

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande avseende några värdepapper i XCounter AB, vare sig i USA eller någon annanstans, och inga värdepapper kommer att erbjudas utanför Sverige. Detta pressmeddelande får inte distribueras, direkt eller indirekt, i eller till USA, Kanada, Japan eller Australien eller annars utanför Sverige. De aktier som omnämns i detta pressmeddelande är inte registrerade och kommer inte att registreras enligt United States Securities Act 1933 (”Securities Act”), och får inte erbjudas eller säljas i USA.