XCounters spridningsemission genomförd

Danderyd, 2012-06-29 14:54 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

XCounter AB (publ):s (”XCounter” eller ”Bolaget”) spridningsemission har slutförts. Spridningsemissionen genomfördes för att öka antalet aktieägare i Bolaget och resulterade i 116 nya aktieägare. I och med spridningsemissionen erhåller XCounter omkring 3,0 MSEK före transaktionskostnader. Avräkningsnotor kommer att skickas ut idag den 29 juni 2012.

Antalet aktier i XCounter kommer genom spridningsemissionen att öka med 120 400 aktier vilket medför att det totala antalet aktier efter registrering av spridningsemissionen uppgår till 4 129 783 aktier, samtidigt som aktiekapitalet ökar från 20 046 915 SEK till 20 648 915 SEK.

Finansiell rådgivare

Mangold Fondkommission är finansiell rådgivare till XCounter i samband med erbjudandet.

Jean-Philippe Flament, Styrelsens ordförande XCounter AB, +33 7 88 20 64 49

Fredrik Henckel, VD XCounter AB, +46 760 198 402

XCounter AB i korthet

XCounter AB är ett ledande teknologiföretag inom utvecklingen av fotonräknande röntgendetektorer för medicinska, dentala och industriella marknader med målsättningen att bli den ledande leverantören av den senaste teknologin inom röntgendetektorer. Bolagets aktie är noterad på marknadsplatsen Nasdaq OMX First North. Mangold Fondkommission AB, telefon 08-503 015 50, är bolagets Certified Adviser och likviditetsgarant. Ytterligare information om XCounter AB finns på www.xcounter.se.

Viktig information

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande avseende några värdepapper i XCounter AB, vare sig i USA eller någon annanstans, och inga värdepapper kommer att erbjudas utanför Sverige. Detta pressmeddelande får inte distribueras, direkt eller indirekt, i eller till USA, Kanada, Japan eller Australien eller annars utanför Sverige. De aktier som omnämns i detta pressmeddelande är inte registrerade och kommer inte att registreras enligt United States Securities Act 1933 (”Securities Act”), och får inte erbjudas eller säljas i USA.