Ratos: Arcus-Gruppen opkøber Aalborg samt andre nordiske spiritusbrands

Denne information offentliggøres i overensstemmelse med loven om værdipapirer, loven om handel med finansielle instrumenter eller krav stillet i noteringsaftalen.

Arcus-Gruppen har underskrevet en aftale om opkøb af de fire brands Aalborg, Brøndums, Gammel Dansk og Malteser fra Pernod Ricard. Købsprisen (enterprise value) beløber sig til 103 millioner EUR (ca. 770 millioner DKK). Opkøbet er betinget af godkendelse fra relevante myndigheder.

Arcus-Gruppen er Norges ledende spiritusvirksomhed og Nordens største vinleverandør igennem Vingruppen, Vinordia, Excellars og Arcus Wine Brands. Gruppens brands inkluderer Braastad Cognac, Linie Aquavit, Løiten og Vikingfjord Vodka. Produktion og tapning finder sted i Gjelleråsen, lige uden for Oslo, og virksomheden har 470 ansatte. I 2011 havde Arcus-Gruppen en omsætning på 1.789 millioner NOK og overskud af primær drift (EBITA) udgjorde 126 millioner NOK.

"Arcus-Gruppen har i de seneste år oplevet stor vækst på vinmarkedet i Sverige og Norge og er i dag Nordens førende vinleverandør. Nu tager vi det næste skridt ved at styrke vores portefølje af spiritusbrands. Opkøbet er af strategisk stor betydning, da det vil forøge Arcus-Gruppens størrelse og markedsandel inden for spiritusindustrien markant," siger Susanna Campbell, administrerende direktør i Ratos.

Opkøbet omfatter de fire brands Aalborg, Brøndums, Gammel Dansk og Malteser samt produktionsfaciliteter i Aalborg. De indkøbte brands vil øge Arcus-Gruppens omsætning i markedet for spiritus med omkring 50 pct. og øge driftsoverskuddet betydeligt.

"Arcus-Gruppens strategi er at skabe stærke lokale nordiske brands og at gøre nordisk akvavit endnu mere attraktivt på de internationale markeder. Vi har en lang tradition for at gøre dette med succes i Norge og Sverige. Vi er derfor glade for at blive i stand til at øge vores tilstedeværelse i Danmark og Tyskland ved at tilføje stærke og velkendte brands som Aalborg og Gammel Dansk til vores portefølje," siger Otto Drakenberg, administrerende direktør i Arcus-Gruppen.

Salgsprisen (enterprise value) beløber sig til 103 millioner EUR (ca. 770 millioner DKK) og bliver primært finansieret igennem et lån i Arcus-Gruppen. Ratos vil levere aktier til en maksimal værdi af 9 millioner EUR (ca. 67 millioner DKK). Ratos' ejerskab i Arcus-Gruppen er 83 pct. Opkøbet er betinget af godkendelse fra relevante myndigheder og forventes afsluttet senest i begyndelsen af januar 2013.

For yderligere information, kontakt venligst:
Susanna Campbell, adm. direktør, Ratos, +46 8 700 17 00
Otto Drakenberg, adm. direktør, Arcus-Gruppen, +46 70 864 55 04
Emma Rheborg, Informations- og IR-chef, Ratos, +46 73 380 22 63

Kommende informationer fra Ratos:
Delrapport januar-juni 2012 17. august 2012
Delrapport januar-september 2012 9. november 2012

Ratos er et børsnoteret privat equity-konglomerat. Vores forretningsidé er over tid at skabe det højst mulige afkast gennem et professionelt, aktivt og ansvarsfuldt ejerskab i fortrinsvis mellemstore til store nordiske, unoterede selskaber. Ratos har ejerskab i AH Industries, Arcus-Gruppen, Biolin Scientific, Bisnode, Contex, DIAB, Euromaint, Finnkino, GS-Hydro, Hafa Bathroom Group, HL Display, Inwido, Jøtul, KVD Kvarndammen, Lindab, Mobile Climate Control, SB Seating og Stofa. Ratos er børsnoteret på Nasdaq OMX Stockholm, og markedsværdien er opgjort til ca. 21 milliarder SEK.

Pressemeddelelse PDF