Turvatiimi uusi ja tehosti organisaatiotaan ja varmisti rahoituksen liiketoiminnan kasvun vauhdittamiselle

Turvatiimi Oyj                  Osavuosikatsaus 7.8.2012 klo 14.25

TURVATIIMI OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS 1.1. – 30.6.2012

Huhti-kesäkuu lyhyesti:

• Liikevaihto 9 470,4 tuhatta euroa (10 378,8)
  • Käyttökate -451,2 tuhatta euroa (80,7)
  • Käyttökate ilman kertaluonteisia eriä -201,7 tuhatta euroa (80,7)
  • Liiketulos -1 290,9 tuhatta euroa (-151,2)
  • Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä -480,0 tuhatta euroa (-151,2)
  • Yhtiö teki 561,4 tuhannen euron arvonalentumiskirjauksen liikearvoon
  • Liiketoiminnan rahavirta -150,7 tuhatta euroa (-260,4 tuhatta euroa)
  • Tulos per osake -0,01 € (0,00)

Tammi-kesäkuu lyhyesti:

• Liikevaihto 18 636,1 tuhatta euroa (19 466,8)
  • Käyttökate -1 095,3 tuhatta euroa (-29,8)
  • Käyttökate ilman kertaluonteisia eriä -425,8 tuhatta euroa (-19,8)
  • Liiketulos -2 170,2 tuhatta euroa (-498,7)
  • Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä -939,3 tuhatta euroa (-488,7)
  • Yhtiö teki 561,4 tuhannen euron arvonalentumiskirjauksen liikearvoon
  • Tulos per osake -0,02 € (0,00)
  • Liiketoiminnan rahavirta 2,1 tuhatta euroa (-438,9 tuhatta euroa)
  • Omavaraisuusaste 24,3 % (29,4 %) ja nettovelkaantumisaste 126,7 % (80,1 %)

NÄKYMÄT VUODELLE 2012

Turvatiimi arvioi, että yhtiön liikevaihto vuonna 2012 tulee olemaan jonkin verran alhaisempi kuin vuonna 2011. Liiketuloksen ilman kertaluonteisia eriä ja käyttökatteen ilman kertaluonteisia eriä arvioidaan vuonna 2012 olevan samalla tasolla kuin vuonna 2011 (liiketulos ilman kertaluonteisia eriä vuonna 2011: -1 291,4, käyttökate ilman kertaluonteisia eriä vuonna 2011: -322,8).

TOIMITUSJOHTAJAN KATSAUS

Toimitusjohtaja Juha Murtopuro:

”Turvatiimi Oyj:n liikevaihto ja liiketulos jäivät jälkeen vuoden 2012 ensimmäisen vuosipuoliskon tavoitteista sekä vuoden 2011 ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihdosta ja liiketuloksesta. Tappiollisesta liiketuloksesta huolimatta yhtiön liiketoiminnan rahavirta oli positiivinen.

Yhtiö uudisti katsauskaudella rahoitussopimuksen rahoittajapankin kanssa ja ylimääräinen yhtiökokous 27.6.2012 antoi osakeantivaltuutuksen hallitukselle 4,4 miljoonan euron merkintäoikeusannin järjestämiseksi. Merkintäoikeusannin jälkeen yhtiöllä on hyvät edellytykset toimeenpanna kasvuun tähtäävä liiketoimintasuunnitelma.

Vuoden jälkimmäisellä vuosipuoliskolla jatkamme liiketoiminnan kehittämistä sekä edellytysten luomista yrityksen kannattavalle kasvulle kohdentamalla panostusta asiakaslähtöiseen palvelutuotteistamiseen ja palvelutarjonnan monipuolistamiseen sekä valtakunnallisen toiminnan vahvistamiseen erityisesti Turvatiimi Yrittäjä -konseptin kehittämisen ja uudistamisen kautta.”

KATSAUS TOIMINTAYMPÄRISTÖÖN

Henkilöstövaltaisten vartiointipalveluiden markkinatilanne säilyi haastavana toisen neljänneksen aikana. Yleisestä talouden epävarmuudesta johtuen aggressiivinen hintakilpailu on jatkunut ja sen voidaan ennustaa jatkuvan myös vuoden 2012 aikana.

Ammattitaitoisen henkilöstön saatavuus on säilynyt hyvänä. Turvallisuuspalvelualalla on 28. helmikuuta 2013 asti voimassa oleva työehtosopimus ja sen työvoimakustannuksia nostavan vaikutuksen on arvioitu vuonna 2012 olevan palvelumuodosta riippuen 2,0 % - 6,0 %. Lisäksi mm. polttoainehintojen jatkuva nousu on lisännyt liikkuvien palveluyksiköiden kustannuksia huomattavasti.

Arviomme mukaan kansainvälisen talouden heikentyvät näkymät tulevat lisäämään taloudellista epävarmuutta myös Turvatiimin asiakaskunnassa, mikä voi viivästyttää asiakkaiden hankintapäätöksiä ja heikentää turvapalveluiden ja -tuotteiden kysyntää.

TAVOITTEET JA STRATEGIA

Yhtiö uskoo että perinteistä vartiointipalvelua nopeammin kasvaa moderniin turvateknologiaan sekä ympärivuorokautiseen asiakaspalvelukeskukseen pohjautuva kustannustehokas monipuolinen asiakaslähtöinen turvallisuuspalvelutarjonta.

Turvatiimi on luotettava, laadukas ja moderni turvallisuuden kokonaispalvelun tarjoaja suomalaisille kotitalouksille sekä Suomessa toimiville yrityksille ja yhteisöille. Yhtiö hyödyntää paikallisuuden tuomaa joustavuutta, nopeutta ja innovatiivisuutta palvelutuotteistuksessa ja liiketoimintamalleissa pysyvän kilpailuedun saavuttamiseksi, ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi.

Yhtiön pitkän aikavälin tavoitteena on saavuttaa vähintään 10 %:n vuosittainen liikevaihdon kasvu sekä vähintään 6 %:n käyttökate. Yhtiö investoi jatkuvasti sekä asiakkuuksiin että henkilöstöön, tavoitteenaan saavuttaa toimialan paras asiakastyytyväisyys sekä olla selkeästi toimialan halutuin ja arvostetuin työpaikka.

Yhtiön kasvustrategiana on tehdä asiakaslähtöinen turvallisuuspalveluiden
uudistaminen ja monipuolistaminen. Kasvun painopistealueet ovat teknisten ratkaisujen tehokkaammassa hyödyntämisessä, korkeamman lisäarvon palveluissa sekä yhtiön valtakunnallisen toiminta-alueen kehittämisessä orgaanisesti, yritysjärjestelyillä sekä Turvatiimi Yrittäjä -konseptilla.

KONSERNIN AVAINLUVUT

1 000 EUR                        4-6/2012 4-6/2011 1-6/2012 1-6/2011

Liikevaihto                  9 470,4 10 378,8 18 636,1 19 466,8
Käyttökate -451,2 80,7 -1 095,3 -29,8
Liiketulos -1 290,9 -151,2 -2 170,2 -498,7
Tulos ennen veroja -1 375,7 -248,5 -2 246,8 -678,7
Katsauskauden tulos -1 361,6 -233,8 -2 218,7 -654,1
Tulos/osake laimentamaton ja laimennettu -0,01 0,00 -0,02 0,00
Omavaraisuusaste, %     24,3 % 29,4 %
Nettovelkaantumisaste, %     126,7 % 80,1 %

OLENNAISET TAPAHTUMAT KATSAUSKAUDELLA

Turvatiimi alensi 5.6.2012 liikevaihto- ja kannattavuusnäkymiään vuodelle 2012. Turvatiimi arvioi, että yhtiön liikevaihto vuonna 2012 tulee olemaan jonkin verran alhaisempi kuin vuonna 2011. Liiketuloksen ilman kertaluonteisia eriä ja käyttökatteen ilman kertaluonteisia eriä arvioidaan vuonna 2012 olevan samalla tasolla kuin vuonna 2011.

Turvatiimi Oyj:n hallitus ja Pekka Lindeman sopivat, että Pekka Lindemanin toimitusjohtajuus yhtiössä päättyi. Yhtiön hallitus nimitti yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi KTM Juha Murtopuron 25.6.2012 alkaen.

Ylimääräinen yhtiökokous 27.6.2012 valtuutti hallituksen päättämään osakkeenomistajien merkintäetuoikeuteen perustuvasta osakeannista, jossa tarjotaan merkittäväksi enintään 439.057.572 uutta osaketta merkintähintaan 0,01 euroa/osake.

Turvatiimi Oyj sopi päärahoittajansa kanssa kaikkien nykyisten, vuosina 2012 - 2013 erääntyvien, pitkä- ja lyhytaikaisten rahoituslainojensa uudistamisesta. Uusi rahoitussopimus on voimassa 30.6.2015 saakka.

Vahvistaakseen yhtiön maksuvalmiutta ylimääräisen yhtiökokouksen 27.6.2012 merkintäoikeusantivaltuutusta koskevan päätöksen ja merkintäoikeusannin toteutumisen välisellä ajanjaksolla, yhtiö solmi Atine Group Oy:n kanssa sopimuksen enintään 1,0 miljoonan euron suuruisesta vieraan pääoman ehtoisesta väliaikaisesta rahoituksesta.

OLENNAISET TAPAHTUMAT KATSAUSKAUDEN JÄLKEEN

Turvatiimi Oyj käynnisti 7.8.2012 koko henkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut organisaationsa tuottavuuden parantamiseksi ja kustannusrakenteensa edelleen tehostamiseksi. Toimenpiteillä pyritään parantamaan yhtiön kilpailukykyä ja kannattavuutta sekä luomaan pohja yhtiön kannattavalle kasvulle.

Toimenpiteillä tavoitellaan noin 2,0 miljoonan euron vuotuisia säästöjä. Toteuttamistapa ja käytännön toimenpiteet täsmentyvät neuvottelujen myötä. Suunnitelluilla toimenpiteillä tavoitellaan enintään 150 henkilötyövuotta vastaavia kustannussäästöjä.

Tehostamisohjelman vaikutusten arvioidaan toteutuvan aikaisintaan vuoden viimeisestä vuosineljänneksestä alkaen ja kokonaisuudessaan ensi vuoden alusta lähtien.

LIIKEVAIHTO JA TULOS 1.1 – 30.6.2012

Turvatiimi-konsernin liikevaihto katsauskaudella oli 18 636,1 tuhatta euroa (19 466,8). Liikevaihto laski pääasiassa yleisen taloudellisen tilanteen heikentämästä kysynnästä sekä kireänä jatkuvasta kilpailutilanteesta johtuen 4,3 %:lla edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Asiakkaiden lisätilausmäärissä ei tapahtunut oleellista positiivista muutosta eikä yhtiön sopimuskannan kehitys ollut tavoitteiden mukaista alkuvuoden aikana.

Turvatiimi-konsernin käyttökate katsauskaudella oli -1 095,3 tuhatta euroa (-29,8). Käyttökatetta heikensivät katsauskaudella kirjatut kertaluonteiset kulut, jotka koostuivat YIT Kiinteistötekniikka Oy:lle suoritetusta 240 tuhannen euron sovintokorvauksesta ja katsauskaudella toteutetuista henkilöjärjestelyistä syntyneestä 430 tuhannen euron palkkakuluerästä. Käyttökate ilman kertaluonteisia eriä oli -425,8 tuhatta euroa (-19,8).

Turvatiimi-konsernin liiketulos katsauskaudella oli -2 170,2 tuhatta euroa (-498,7). Katsauskauden liiketulosta heikensi 561 tuhannen euron suuruinen liikearvon arvonalentumiskirjaus, joka perustui liikearvon arvonalentumistestaukseen 30.6.2012. Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä oli -939,3 tuhatta euroa (-488,7).

Konsernin liiketulos ja käyttökate ilman kertaluonteisia eriä heikkenivät edellisen vuoden vastaavan ajan vertailulukuihin nähden. Yhtiö pystyi tehostamaan palvelutuotantoaan alkuvuoden aikana, mutta liikevaihdon epäedullinen kehitys ja vertailukautta korkeampi yleiskulujen taso heikensivät katsauskauden kannattavuutta. Katsauskauden liiketulosta ja käyttökatetta rasitti osaltaan vartiointialan työehtosopimuksen mukainen huhtikuussa maksettu kertakorvaus 124 tuhatta euroa. Katsauskauden aikana yhtiö lisäsi entisestään panostuksia myyntitoimintaan ja –organisaatioon vahvistaakseen myynnin tulevaa kehitystä.

Turvatiimi-konsernin katsauskauden tulos oli -2 218,7 tuhatta euroa (-654,1). Edellä mainittujen kertaluonteisten kuluerien lisäksi katsauskauden tulokseen vaikutti kertaluonteinen, Otso Palvelut Oy:n viimeisen lisäkauppahintaerän maksuun liittyvä 83 tuhannen euron rahoitustuotto, joka syntyi, kun lisäkauppahintana hankintahetkellä kirjattu rahoitusvelka arvostettiin maksuhetkellä käypään arvoon. Lisäkauppahinta suoritettiin Turvatiimi Oyj:n osakkeilla. Katsauskauden tulos ilman kertaluonteisia eriä oli -1 071,1 tuhatta euroa (-644,1).

Vertailukauden käyttökate, liiketulos ja katsauskauden tulos sisältävät kertaluonteisia eriä, joiden nettovaikutus on -10 tuhatta euroa.

LIIKEVAIHTO JA TULOS 1.4 – 30.6.2012

Turvatiimi-konsernin liikevaihto toisella vuosineljänneksellä oli 9 470,4 tuhatta euroa (10 378,8). Liikevaihto laski 8,7 %:lla edellisen vuoden vastaavaan vuosineljännekseen verrattuna. Markkinaympäristö jatkui vaikeana vuoden toisen neljänneksen aikana. Asiakkaiden lisätilauskysyntä piristyi jonkin verran vuoden ensimmäisestä neljänneksestä, mutta pysyi kuitenkin selvästi alhaisemmalla tasolla kuin edellisen vuoden vastaavana aikana. Yhtiö ei onnistunut uusasiakashankinnalla kompensoimaan lisätilausvolyymien laskua.

Turvatiimi-konsernin käyttökate toisella vuosineljänneksellä oli -451,2 tuhatta euroa (80,7). Käyttökatetta heikensi katsauskaudella kirjattu henkilöjärjestelyistä aiheutunut 250 tuhannen euron kertaluonteinen kulu. Käyttökate ilman kertaluonteisia eriä oli -201,7 tuhatta euroa (80,7).

Turvatiimi-konsernin liiketulos toisella vuosineljänneksellä oli -1 290,9 tuhatta euroa (-151,2). Katsauskauden liiketulosta heikensi 561 tuhannen euron suuruinen liikearvon arvonalentumiskirjaus, joka perustui liikearvon arvonalentumistestaukseen 30.6.2012. Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä oli -480,0 tuhatta euroa (-151,2).

Konsernin liiketulos ja käyttökate ilman kertaluonteisia eriä heikkenivät edellisen vuoden vastaavan ajanjakson vertailulukuihin nähden. Vuosineljänneksen aikana yhtiö pystyi edelleen tehostamaan palvelutuotantoaan ja lisäksi saavuttamaan myönteistä kehitystä turvateknisissä palveluissa, mutta liikevaihdon epäedullinen kehitys ja vertailukautta korkeampi yleiskulujen taso heikensivät vuosineljänneksen kannattavuutta. Vuosineljänneksen liiketulosta ja käyttökatetta rasitti osaltaan vartiointialan työehtosopimuksen mukainen huhtikuussa maksettu kertakorvaus 124 tuhatta euroa.

Turvatiimi-konsernin vuosineljänneksen tulos oli -1 361,6 tuhatta euroa (-233,8). Vuosineljänneksen tulos ilman kertaluonteisia eriä oli -550,7 tuhatta euroa (-233,8).

RAHAVIRTA, MAKSUVALMIUS JA TALOUDELLINEN ASEMA

Turvatiimin katsauskauden 1.1 – 30.6.2012 liiketoiminnan rahavirta parani selvästi verrattuna edellisen vuoden vastaavaan aikaan. Konsernin liiketoiminnan rahavirta oli 2,1 tuhatta euroa (-438,9). Liiketoiminnan rahavirran positiiviseen kehitykseen vaikutti merkittävästi käyttöpääoman hallinnan parantamiseen kohdistetut toimenpiteet.

Katsauskauden 1.1.- 30.6.2012 rahavirta kokonaisuudessaan oli yhteensä 37,7 tuhatta euroa (-478,7 tuhatta euroa), josta rahoituksen rahavirran vaikutus oli 136,6 tuhatta euroa (10,7 tuhatta euroa).

Konsernin likvidit varat 30.6.2012 olivat 146,8 tuhatta euroa (160,4 tuhatta euroa). Yhtiön maksuvalmiutta tukevasta 2 700 tuhannen euron suuruisesta luottolimiitistä, yhtiön käytössä 30.6.2012 oli 1 891 tuhatta euroa.

Katsauskauden päättyessä Turvatiimillä oli pitkäaikaisia korollisia velkoja 5 493,1 tuhatta euroa (4 347,3 tuhatta euroa) ja lyhytaikaisia korollisia velkoja 1 516,6 tuhatta euroa (1 657,4 tuhatta euroa). Katsauskaudella yhtiö lyhensi 100 tuhannella eurolla rahoituslainojaan.

Yhtiö sopi katsauskaudella päärahoittajansa kanssa kaikkien voimassa olleiden, vuosina 2012 - 2013 erääntyvien, pitkä- ja lyhytaikaisten rahoituslainojensa uudistamisesta. Uusi rahoitussopimus on voimassa 30.6.2015 saakka.

Yhtiön taloudellisen aseman vahvistamiseksi ja uuden kasvustrategian toteuttamisen tueksi yhtiön ylimääräinen yhtiökokous 27.6.2012 valtuutti hallituksen päättämään enimmäismäärältään noin 4,4 miljoonan euron suuruisesta osakkeenomistajien merkintäetuoikeuteen perustuvasta osakeannista (Merkintäoikeusanti). Merkintäoikeusannin tavoitteena on hankkia Yhtiölle uutta omaa pääomaa vähintään 4,0 miljoonaa euroa. Merkintäoikeusannille on saatu ehdollinen 4,0 miljoonan euron määräinen merkintäsitoumus ja -takaus.

Edelleen vahvistaakseen yhtiön maksuvalmiutta ylimääräisen yhtiökokouksen 27.6.2012 päätöksen ja Merkintäoikeusannin toteutumisen välisellä ajanjaksolla, yhtiö solmi Atine Group Oy:n kanssa sopimuksen enintään 1,0 miljoonan euron suuruisesta vieraan pääoman ehtoisesta väliaikaisesta rahoituksesta. Sopimuksen mukaan Turvatiimillä on merkintäoikeusannin toteutuessa oikeus, ja Atinen vaatiessa myös velvollisuus, maksaa väliaikainen rahoitus ja sille kertynyt korko takaisin kuittaamalla Atinen Merkintäoikeusannissa tekemästä osakemerkinnästä kertyvää merkintähintavelkaa.

Turvatiimi-konsernin oma pääoma 30.6.2012 oli 5 416,0 tuhatta euroa (7 294,9 tuhatta euroa), omavaraisuusaste 24,3 % (29,4 %) ja nettovelkaantumisaste 126,7 % (80,1 %).

HENKILÖSTÖ

Katsauskauden päättyessä konsernin henkilöstön lukumäärä oli 1 173 (1 223). 31.12.2011 henkilöstön lukumäärä oli 1 151. Henkilötyövuosiksi muutettuna katsauskauden päättyessä henkilöstön lukumäärä oli 752 (785) ja vastaavasti 31.12.2011 henkilötyövuosiksi muutettuna 688. Henkilöstömäärän kasvu 31.12.2011 tilanteesta johtui kesätyöntekijöiden rekrytoimisesta.

INVESTOINNIT

Katsauskauden aikana ei tehty merkittäviä investointeja.

HALLINNOINTI

Turvatiimi Oyj:n hallinnointi- ja ohjausjärjestelmä noudattaa Arvopaperimarkkinayhdistys ry:n lokakuussa 2010 voimaantullutta ja julkaisemaa Suomen listayhtiöiden hallinnointikoodia. Turvatiimi Oyj:n hallinnoinnin pääpiirteet on julkaistu yhtiön kotisivuilla osoitteessa www.turvatiimi.fi.

YHTIÖKOKOUKSET

Turvatiimi Oyj:n 22.3.2012 pidetty varsinainen yhtiökokous vahvisti tilinpäätöksen vuodelta 2011 ja myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle. Yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti, että tilikauden 1.1. - 31.12.2011 tappio siirretään voitto- ja tappio tilille ja että osinkoa ei jaeta.

Hallitukseen päätettiin valita seitsemän jäsentä. Hallituksen jäseniksi valittiin uudelleen Benedict Wrede, Juhani Erma, Kirsti Piponius, Matti Virtaala, Martin Forss ja Mia Åberg sekä uutena jäsenenä Mikael Lönnroth. Hallitus valitsi yhtiökokouksen jälkeen pitämässään järjestäytymiskokouksessa puheenjohtajakseen Benedict Wreden ja varapuheenjohtajaksi Matti Virtaalan.

Hallituksen nimitys- ja palkitsemisvaliokuntaan valittiin puheenjohtajaksi Benedict Wrede ja jäseniksi Matti Virtaala ja Mia Åberg. Hallituksen tarkastusvaliokuntaan valittiin puheenjohtajaksi Juhani Erma ja jäseniksi Martin Forss ja Mia Åberg.

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään enintään 70.000.000 osakkeen antamisesta osakeannilla ja/tai antamalla osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:n mukaisia osakkeisiin oikeuttavia erityisiä oikeuksia (mukaan lukien optio-oikeudet) yhdessä tai useammassa erässä. Hallitus voi päättää antaa joko uusia osakkeita tai yhtiön hallussa mahdollisesti olevia omia osakkeita.

Yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti alentaa yhtiön sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoa 15.684.736,91 eurolla ja osakepääomaa 6.719.266,04 eurolla 31.12.2011 ja sitä ennen päättyneiden tilikausien aikana kertyneiden tappioiden kattamiseksi. Osakepääoman alentamisen rekisteröimistä seuraavan kolmen vuoden aikana yhtiön vapaata omaa pääomaa voidaan jakaa osakkeenomistajille vain noudattaen Osakeyhtiölain 14 luvun 3-5 §:ssä säädettyä velkojiensuojamenettelyä.

Turvatiimi Oyj:n 27.6.2012 pidetty ylimääräinen yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti muuttaa yhtiöjärjestyksen 4 §:n kuulumaan seuraavasti: ”Yhtiön hallinnosta ja toiminnan asianmukaisesta järjestämisestä huolehtii hallitus, johon kuuluu vähintään kolme (3) ja enintään kahdeksan (8) jäsentä.”

Ylimääräinen yhtiökokous päätti hallituksen nimitys- ja palkitsemisvaliokunnan ehdotuksen mukaisesti hallituksen jäsenten lukumääräksi kahdeksan ja valitsi hallitukseen uudeksi varsinaiseksi jäseneksi toimitusjohtaja Petri Peltomaan. Hallituksen kokoonpanomuutos tulee voimaan ja uuden jäsenen toimikausi alkaa samana päivänä, jolloin yhtiöjärjestyksen 4 §:n muutos merkitään kaupparekisteriin. Muilta osin hallituksen kokoonpano säilyy ennallaan.

Ylimääräinen yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään osakkeenomistajien merkintäetuoikeuteen perustuvasta osakeannista, jossa tarjotaan merkittäväksi enintään 439.057.572 uutta osaketta merkintähintaan 0,01 euroa/osake. Valtuutus sisältää hallituksen oikeuden päättää kaikista muista osakeannin ehdoista. Valtuutus, joka ei kumonnut aiempia osakeantivaltuutuksia, on voimassa 31.12.2012 saakka.

OSAKKEET JA OSAKEPÄÄOMA

Turvatiimi Oyj:n osakekannan markkina-arvo kesäkuun 2012 lopussa oli 7 317,6 tuhatta euroa (24 866,2). Katsauskauden lopussa kaupankäynti päättyi osakkeen arvoon 0,05 (0,18) euroa. Kauden ylin kurssinoteeraus oli 0,13 (0,19) euroa ja alin 0,03 (0,17) euroa. Keskikurssi oli 0,09 (0,18) euroa.

Katsauskauden aikana Turvatiimin osakkeiden vaihto oli 1 028,1 tuhatta euroa (1 021,1) eli 10 999 055 (5 733 300) kappaletta, joka vastaa 7,5:ää % (4,2 %) Turvatiimin osakekannasta.

Vuoden 2012 alussa yhtiön rekisteröity osakepääoma oli 13.460.651,60 euroa ja osakkeiden lukumäärä oli 145.162.804 kappaletta.

Otso Palvelut Oy:n osakkeista kauppakirjan mukaan maksettavan neljännen ja viimeisen lisäkauppahintaerän suorittamiseksi 15.12.2011 päätetyssä suunnatussa osakeannissa merkittiin ja maksettiin 24.1.2012 yhteensä 1 189 720 kpl yhteenlaskettuun merkintähintaan noin 226 tuhatta euroa. Osakkeiden merkintä-hinta kirjattiin kokonaisuudessaan yhtiön sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon.

Yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti alentaa yhtiön sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoa 15.684.736,91 eurolla ja osakepääomaa 6.719.266,04 eurolla 31.12.2011 ja sitä ennen päättyneiden tilikausien aikana kertyneiden tappioiden kattamiseksi. Osakepääoman alentaminen merkittiin kaupparekisteriin 30.3.2012. Osakepääoman alentamisen rekisteröimistä seuraavan kolmen vuoden aikana yhtiön vapaata omaa pääomaa voidaan jakaa osakkeenomistajille vain noudattaen Osakeyhtiölain 14 luvun 3-5 §:ssä säädettyä velkojiensuojamenettelyä. Osakepääoman alentamisella ei ollut vaikutusta yhtiön osakkeiden lukumäärään.

30.6.2012 yhtiön rekisteröity osakepääoma oli 6.741.385,56 euroa ja osakkeiden lukumäärä 146.352.524 kappaletta.

Hallituksen voimassa oleva osakeantivaltuutus on esitetty edellä kohdassa ”Yhtiökokoukset”.

OSAKKEENOMISTAJAT 30.6.2012

Virala Oy Ab -konserniin kuuluvan Atine Group Oy:n omistusosuus Turvatiimin 30.6.2012 rekisteröidyistä osakkeista ja äänistä oli 63,95 prosenttia.

Turvatiimi Oyj vastaanotti 5.6.2012 arvopaperimarkkinalain 2 luvun 9 §:ssä tarkoitetun ilmoituksen Virala Oy Ab –konserniin kuuluvalta Atine Group Oy:ltä. Atine Group Oy:n liputusilmoitus liittyy Turvatiimin järjestämään osakkeenomistajien merkintäoikeuteen perustuvaan osakeantiin, johon Turvatiimi on saanut ehdollisen merkintäsitoumuksen ja -takauksen Atinelta. Atinen omistusosuus Turvatiimin osakkeista ja äänistä voi ylittää 2/3 liputusrajan, mikäli Merkintäoikeusanti toteutuu Atinen antaman merkintäsitoumuksen ja -takauksen mukaisesti.

YHTIÖN LÄHIAJAN RISKIT

Yhtiön toiminnan tuloksiin voivat vaikuttaa useat tekijät, joista tärkeimpiä ovat negatiiviset muutokset asiakaskunnan kysynnässä, asiakaskunnan vaihtuvuus, palkkakustannusten nousu sekä hinta- ja kilpailutilanteen kiristyminen. Talouskehitykseen liittyvän epävarmuuden jatkuminen voi vaikuttaa negatiivisesti asiakkaidemme palveluhankintapäätöksiin.

Pääasialliset yhtiöön liittyvät rahoitusriskit ovat maksuvalmius-, korko- ja luottoriski. Yhtiö rahoittaa liiketoimintaansa ja kasvuaan tulorahoituksella sekä oman ja vieraan pääoman ehtoisella rahoituksella.

Yhtiöllä on korollista vierasta pääomaa, joka on osittain suojattu rahoitusyhtiön kanssa tehdyllä koronvaihtosopimuksella. Suojaamattomaan osaan liittyy korkoriski.

Liikearvon arvonalennustestaus suoritetaan kerran vuodessa ja lisäksi silloin, kun on syytä epäillä, että on olemassa arvonalentumisviitteitä. Yhtiö suoritti liikearvon arvonalentumistestauksen 30.6.2012 johtuen yleisen taloudellisen tilanteen heikentämän kysynnän sekä kireän kilpailutilanteen heikentämistä näkymistä vuodelle 2012. Testauksen tuloksena yhtiö teki 0,56 miljoonan euron arvonalentumiskirjauksen liikearvoon. Tarkempi kuvaus arvonalentumistestauksesta 30.6.2012 on esitetty tiedotteen kappaleessa ”Liikearvon arvonalentumistestaus”. Liikearvon testauslaskenta on herkkä yhtiön kannattavuusennusteiden ja diskonttauskoron muutoksille, ja näiden muuttuessa negatiivisesti yhtiö voi joutua tekemään lisää arvonalennuskirjauksia, joilla voi olla vaikutusta yhtiön taloudelliseen asemaan.

Tarkemmat kuvaukset yhtiön riskeistä on esitetty vuoden 2011 tilinpäätöksessä.

YMPÄRISTÖTEKIJÄT

Turvatiimi-konsernin palvelutuotantoon ei liity erityisiä ympäristöriskejä. Tuotanto- ja työsuhdeautojen osalta Turvatiimi-konserni painottaa ympäristöystävällisiä ratkaisuja.

LAADINTAPERIAATTEET

Tämä osavuosikatsaus on laadittu IAS 34 Osavuosikatsaukset -standardin mukaisesti. Turvatiimi on soveltanut tämän osavuosikatsauksen laatimisessa samoja laatimisperiaatteita kuin vuositilinpäätöksessä 2011 ja lisäksi vuonna 2012 käyttöön otettuja uusia IFRS standardeja. Osavuosikatsauksessa annetut tiedot ovat tilintarkastamattomia.

LAAJA TULOSLASKELMA

1 000 EUR 4-6/2012 4-6/2011 1-6/2012 1-6/2011 1-12/2011

LIIKEVAIHTO 9 470,4 10 378,8 18 636,1 19 466,8 39 447,4
Liiketoiminnan muut tuotot 16,5 22,4 34,8 44,1 75,6
Materiaalit ja palvelut -823,8 -1 363,3 -1 717,1 -2 108,2 -4 377,2
Työsuhde-etuuksista aiheutuneet kulut -7 875,4 -7 733,7 -15 168,6 -15 097,8 -30 564,4
Liiketoiminnan muut kulut -1 239,0 -1 223,5 -2 880,7 -2 334,7 -5 105,5

Yhteensä 3 936,3 5 453,9 3867,1

VARAT YHTEENSÄ 22 292,0 24 787,3 22 844,5

OMA PÄÄOMA JA VELAT

Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma
 Osakepääoma 6 741,4 13 460,7 13 460,7
 Sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto 226,0 13 818,6 14 787,8
 Kertyneet voittovarat -1 551,4 -19 984,3 -20 756,6
 Yhteensä 5 416,0 7 294,9 7 491,9

Oma pääoma yhteensä 5 416,0 7 294,9 7 491,9

Pitkäaikaiset velat
 Laskennallinen verovelka 302,7 380,9 330,8
 Korolliset velat 5 493,1 4 347,3 4 868,2
 Korottomat velat 0,0 959,2 0,0
 Yhteensä 5 795,8 5 687,5 5 199,0

Lyhytaikaiset velat
 Ostovelat ja muut velat 9 563,6 10 139,2 8 511,4
 Varaukset 0,0 8,4 0,0
 Lyhytaikaiset korolliset velat 1 516,6 1 657,4 1 642,2
 Yhteensä 11 080,2 11 805,0 10 153,6

Velat yhteensä 16 876,0 17 492,5 15 352,6

OMA PÄÄOMA JA VELAT YHTEENSÄ 22 292,0 24 787,3 22 844,5

LASKELMA OMAN PÄÄOMAN MUUTOKSESTA

1 000 EUR Osakepääoma Sijoitetun  vapaan oman pääoman rahasto Kertyneet voittovarat Oma pääoma yhteensä

Oma pääoma 1.1.2011 13 460,7 13 818,6 -19 330,3 7 948,9

Rahavarat katsauskauden lopussa 146,8 160,4 109,2

LIITETIEDOT

TULOVEROT

Turvatiimi Oyj ei ole kirjannut vahvistetuista tappioista laskennallisia verosaamisia, koska konsernille kertyvän verotettavan tulon määrästä ei ole riittävää varmuutta. Konsernilla on vahvistettuja tappioita noin 23 miljoonaa euroa. Kyseiset tappiot vanhenevat vuosina 2012-2020. Vuonna 2012 tappiosta vanhenee 2,7 miljoonaa euroa. Yhtiöllä ei ole vuodelta 2011 verotuspäätöstä, joten vahvistetut tappiot ovat vuoden 2010 verotuspäätöksen mukaiset.

TUNNUSLUVUT 1-6/2012 1-6/2011  1-12/2011

Liikevaihto, 1000 EUR 18 636,1 19 466,8 39 447,4
Käyttökate, 1000 EUR -1 095,3 -29,8 -524,2
Liiketulos, 1000 EUR -2 170,2 -498,7 -1 492,8
Tulos ennen veroja, 1000 EUR -2 246,8 -678,7 -1 556,5
Tilikauden laaja tulos, 1000 EUR -2 218,7 -654,1 -1 427,3
Oma pääoma, 1000 EUR 5 416,0 7 294,9 7 491,9
Käyttökate liikevaihdosta, % -5,9 % -0,2 % -1,3 %
Liiketulos liikevaihdosta, % -11,6 % -2,6 % -3,8 %
Omavaraisuusaste 24,3 % 29,4 % 32,8 %
Nettovelkaantumisaste 126,7 % 80,1 % 85,4 %
Oman pääoman tuotto, % -68,8 % -17,2 % -18,5 %
Sijoitetun pääoman tuotto, % -31,5 % -7,3 % -8,2 %
Tulos/osake, EUR -0,02 0,00 -0,01
Oma pääoma / osake, EUR 0,04 0,05 0,05
Osakkeiden lukumäärä 146 352 524 138 145 488 145 162 804
Taseen loppusumma, 1000 EUR 22 292,0 24 787,3 22 844,5

Osavuosikatsauksessa esitetyt tunnusluvut on laskettu samoilla laskentaperusteilla kuin vuoden 2011 tilinpäätöksessä. Laskentakaavat on esitetty vuoden 2011 vuosikertomuksessa. Tuottotunnusluvut on muutettu vastaamaan vuosituottoa kertomalla katsauskauden tulos 2:lla.

EHDOLLISET VELAT

LIIKEVAIHTO 9 470,4 9 165,8 9 818,7 10 161,8 10 378,8

Liiketoiminnan muut tuotot 16,5 18,3 17,1 14,3 22,4
Materiaalit ja palvelut -823,8 -893,3 -1 089,0 -1 179,9 -1 363,3
Työsuhde-etuuksista aiheutuneet kulut -7 875,4 -7 293,2 -7 884,4 -7 582,3 -7 733,7
Liiketoiminnan muut kulut -1 239,0 -1 641,7 -1 564,6 -1 206,2 -1 223,5
Poistot ja arvonalentumiset -839,7 -235,2 -258,9 -240,9 -232,0

LIIKETULOS -1 290,9 -879,3 -961,0 -33,1 -151,2

Rahoitustuotot ja -kulut -84,8 8,2 179,2 -62,9 -97,2

KATSAUSKAUDEN TULOS ENNEN VEROJA -1 375,7 -871,1 -781,8 -95,9 -248,5

Verot 14,1 14,1 89,3 15,2 14,6

KATSAUSKAUDEN LAAJA TULOS -1 361,6 -857,0 -692,5 -80,7 -233,8

Tulos/osake laimentamaton ja laimennettu, EUR -0,01 -0,01 -0,01 0,00 0,00

LÄHIPIIRITAPAHTUMAT

Turvatiimin lähipiiri muodostuu hallituksen jäsenistä sekä konsernin johtoryhmän jäsenistä sekä Turvatiimi Oyj:n emoyhtiöstä Atine Group Oy:sta. Turvatiimi konserniin kuuluu emoyhtiö ja Turvatiimi Oyj:n 100% omistama tytäryhtiö Suomen Palvelutiimi Oy, jolla ei ole toimintaa. Suomen Palvelutiimi Oy:n kotipaikka on Helsinki.

Liiketoimet Turvatiimi Oyj:n ja emoyhtiö Atine Group Oy:n välillä:

1 000 EUR 30.6.2012 30.6.2011

Korko- ja rahoituskulut 0,0 0,0
Liiketapahtumat -30,3 -31,4
Yhteensä -30,3 -31,4

Liiketapahtumiin kirjatut kulut sisältävät yritysjohdon palveluita. Johdon palkat ja palkkiot esitetään vuosittain tilinpäätöksessä.

Vahvistaakseen yhtiön maksuvalmiutta ylimääräisen yhtiökokouksen 27.6.2012 merkintäoikeusantipäätöksen ja merkintäoikeusannin toteutumisen välisellä ajanjaksolla, yhtiö solmi Atine Group Oy:n kanssa sopimuksen enintään 1,0 miljoonan euron suuruisesta vieraan pääoman ehtoisesta väliaikaisesta rahoituksesta. Lainan vuotuinen korko on 8,0 %.

Atine Group Oy sitoutui ehdollisesti merkitsemään syksyllä 2012 toteutettavassa merkintäoikeusannissa tarjottavia uusia osakkeita 4,0 miljoonalla eurolla. Yhtiö on merkintäoikeusannin toteutuessa sitoutunut maksamaan Atinelle takausprovisiona 120.000 euroa.

Turvatiimi Oyj:n hallitus ja Pekka Lindeman sopivat 25.6.2012, että Pekka Lindemanin toimitusjohtajuus yhtiössä päättyy. Turvatiimi maksaa Lindemanille irtisanomisajan palkkana toimitusjohtajasopimuksen mukaisen peruspalkan kuudelta kuukaudelta. Lisäksi Lindemanille maksetaan toimitusjohtajasopimuksen mukainen eroraha, jonka määrä vastaa hänen kuuden kuukauden peruspalkkaansa.

LIIKEARVON ARVONALENTUMISTESTAUS

Liikearvon arvonalennustestaus suoritetaan kerran vuodessa ja lisäksi silloin, kun on syytä epäillä, että on olemassa arvonalentumisviitteitä. Arvonalentumistestauksessa Yhtiön liikearvon kirjanpitoarvoa verrataan sen kerrytettävissä olevaan rahamäärään (=käyttöarvo). Arvonalentumistappio kirjataan, mikäli liikearvon kirjanpitoarvo on korkeampi kuin yhtiön kerrytettävissä oleva rahamäärä. Kerrytettävissä oleva rahamäärä määritellään diskonttaamalla arvioidut tulevat rahavirrat DCF-menetelmällä (Discounted Cash Flow -menetelmä).

30.6.2012 tietojen pohjalta tehty liikearvontestaus

Yhtiö suoritti liikearvon arvonalentumistestauksen 30.6.2012 johtuen yleisen taloudellisen tilanteen heikentämän kysynnän sekä kireän kilpailutilanteen heikentämistä näkymistä vuodelle 2012. Testauksen tuloksena yhtiö teki 0,56 miljoonan euron arvonalentumiskirjauksen liikearvoon (liikearvon arvonalentumistestauksessa 31.12.2011 käyttöarvo ylitti 3,7 miljoonalla eurolla kirjanpitoarvon). Alla on esitetty 30.6.2012 testauksessa käytetyt muuttujat.

Muuttujat:

Diskonttokorko ennen veroja      8,12 %

Liikevaihdon kasvu               -2,4 % - 3,8 %

Käyttökate (EBITDA), %           -3,9 % - 3,1 %

Terminaalikauden kasvu            2,0 %

Koska yhtiön aikaisempien tilikausien ja lisäksi kuluvan tilikauden ensimmäisen vuosipuoliskon tulos on ollut tappiollinen, yhtiö on alentanut liikearvotestauksen vuosien 2012 – 2016 käyttökate-ennustetta. Ennusteperiodin 2012 - 2016 jälkeisen ajan käyttökate-ennustetta on myös alennettu 4,0 %:sta 3,1 %:iin. Edelleen huomioiden liiketoiminnan tappiollisuus, markkinoiden haastava tilanne ja ennustenäkymiin sisältyvä epävarmuus, yhtiö on uudelleen tarkastellut diskonttokoron markkinariskipreemiota. Markkinariskipreemiota on edellä mainittujen syiden johdosta nostettu 9,54 %:sta 10,14 %:iin.

Verrattuna liikearvon testaustilanteeseen 31.12.2011, diskonttokorko ennen veroja laski 0,98 prosenttiyksiköllä. Diskonttokoron lasku johtui pääosin riskittömän koron laskusta.

Liikearvon testauslaskenta on herkkä yhtiön kannattavuusennusteiden ja diskonttauskoron muutoksille, ja näiden muuttuessa negatiivisesti yhtiö voi joutua tekemään uuden arvonalennuskirjauksen. Liiketoiminnan käyttöarvon laskennassa 96,4 % muodostuu ennusteperiodin 2012 - 2016 jälkeisestä ajasta.

Herkkyysanalyysi 30.6.2012

Herkkyysanalyysissä on kuvattu käyttöarvon ja liikearvon kirjanpitoarvon eron muutosta muuttamalla testauksen 30.6.2012 keskeisiä olettamia kunkin oletuksen osalta erikseen pitäen muut oletusmuuttujat samanaikaisesti ennallaan. Herkkyysanalyysissä on kuvattu arvonalentumistestauksen tulosta muuttamalla testauksen 30.6.2012 keskeisiä olettamia seuraavasti:

• Terminaaliperiodin liikevaihdon kasvu 0,5 prosenttiyksikköä alempi kuin testauksessa 30.6.2012, arvonalentumistestauksen tulos –1 480,8 tuhatta euroa.
  • Terminaaliperiodin EBITDA-% 0,5 prosenttiyksikköä alempi kuin testauksessa 30.6.2012, arvonalentumistestauksen tulos -3 409,9 tuhatta euroa.
  • Diskonttokorko 0,5 prosenttiyksikköä korkeampi kuin testauksessa 30.6.201, arvonalentumistestauksen tulos -1 663,1 tuhatta euroa.

SEURAAVA OSAVUOSIKATSAUS

Turvatiimi Oyj julkistaa vuoden 2012 kolmannen vuosineljänneksen osavuosikatsauksen 1.11.2012.

TURVATIIMI OYJ

HALLITUS