DIGIA ON ALLEKIRJOITTANUT SOPIMUKSEN OSTAAKSEEN Qt-OHJELMISTOTEKNOLOGIAN JA LIIKETOIMINNAN NOKIALTA

Helsinki, 2012-08-09 08:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- DIGIA OYJ   PÖRSSITIEDOTE 9.8.2012 KELLO 09:00

Digia Oyj (DIG1V) on allekirjoittanut sopimuksen ostaakseen Qt-ohjelmistoteknologian ja liiketoiminnan Nokialta. Kaupan toteuduttua Digia ottaa vastatakseen kaikista Qt-teknologiaan liittyvistä aktiviteeteista, joista Nokia aiemmin on huolehtinut. Nämä pitävät sisällään tuotekehityksen, kaupallisen ja avoimen lähdekoodin lisensiointi- ja palveluliiketoiminnan. Järjestelyn on tarkoitus toteutua vuoden 2012 kolmannen vuosineljänneksen aikana tavanomaisten kaupan päättämisehtojen toteuduttua.

Sen jälkeen kun Digia osti Qt-lisensointiliiketoiminnan Nokialta maaliskuussa 2011, liiketoiminta on kehittynyt suotuisasti ja kasvanut merkittävästi. Parantaakseen asemaansa Qt-ekosysteemissä, Digia suunnittelee nyt ostavansa koko Qt-ohjelmistoteknologian ja siihen liittyvät, vielä Nokialla olevat toiminnot. Kauppa sisältää Qt-teknologiaan liittyvät tekijänoikeudet, tavaramerkit ja Qt-liiketoiminnan henkilöitä. Kaupan toteutumisen jälkeen Digia suunnittelee tuovansa Qt-ohjelmistokehitysympäristön myös suosittuihin käyttöjärjestelmiin kuten Android, iOS ja Windows 8.

Kaupan myötä enimmillään 125 työntekijää siirtyy Digian palvelukseen. Suurin osa työntekijöistä on Oslossa ja Berliinissä. Näiden lisäksi työntekijöitä on USA:ssa ja Suomessa. Työntekijät siirtyvät Digian paikallisten tytäryhtiöiden palvelukseen Norjassa, Suomessa ja USA:ssa. Tämän lisäksi Digia perustaa uuden tytäryhtiön Saksaan.

Yhtiö arvioi kaupalla olevan neutraali tulosvaikutus ja lievästi positiivinen vaikutus Digian vuoden 2012 liikevaihtoon. Tulevina vuosina Digia arvioi Qt-liiketoiminnan kasvavan kannattavasti. Järjestely edistää merkittävästi Digian tuotepohjaista liiketoimintaa ja tukee Digian strategista tavoitetta kasvaa kansainvälisesti.

Qt-ohjelmistoteknologiaa käyttää yli 450 000 kehittäjää ja tuhansia merkittäviä yhtiöitä maailmanlaajuisesti yli 70 toimialalla innovatiivisten sovellusten kehitysteknologiana ja käyttöliittymien mahdollistajana. Kaupallisesti lisensoitava Qt on markkinajohtaja monella segmentillä, kuten auto- ja lääketeollisuudessa, edistyneessä kuvantamisessa ja animaatiossa, teollisuusautomaatiossa sekä ilmailu- ja puolustusteollisuudessa. Digia arvioi, että Qt-teknologialla on tulevaisuudessa merkittävä rooli rakennettaessa maailmanluokan käyttäjäkokemusta ja käyttöliittymiä sulautettuihin järjestelmiin ja kuluttajaelektroniikkaan.

Digia suunnittelee kasvattavansa Qt-liiketoimintaa laajentamalla tukea useammalle käyttöjärjestelmälle pyrkimyksenä rakentaa johtava alustariippumaton sovelluskehitysympäristö sulautettuihin järjestelmiin sekä työasema- ja mobiilikäyttöjärjestelmiin.

Helsingissä 9. elokuuta 2012

Digia Oyj

Juha Varelius

Lisätietoja