Tingretten ga SpareBank 1 SMN medhold

SpareBank 1 SMN og Bank 1 Oslo er frifunnet og Reinertsen AS dømt til å betale bankenes sakskostnader på 2,5 millioner kroner i Sør-Trøndelag tingrett.

Rettsforhandlingene fant sted i begynnelsen av juni i år. Bakgrunnen var en stevning fra entreprenørselskapet Reinertsen hvor bankene ble krevd for 44,6 millioner kroner i erstatning.  Reinertsen hevdet at bankene hadde misligholdt sin opplysningsplikt overfor selskapet i forbindelse med byggelån som ble stilt overfor Residencekvartalet AS. Bak dette selskapet sto Roll Severin AS, som gikk konkurs i november 2010.

Bankene avviste kravet fra Reinertsen, og Sør-Trøndelag tingrett gir bankene medhold.

En eventuell anke må finne sted innen ca 15. september.

Kontaktpersoner i SpareBank 1 SMN:
Finansdirektør Kjell Fordal tlf 905 41 672
Informasjonsdirektør Hans Tronstad tlf 941 78 322

Om SpareBank 1 SMN

SpareBank 1 SMN er regionens ledende finanskonsern. Markedsleder i privat- og bedriftsmarkedet, og lokalisert på 43 steder i regionens kommuner med i alt 52 kontor.

Vårt mål er å være den anbefalte banken for kunder i Trøndelag og på Nordvestlandet, og som lokal og selvstendig sparebank føler vi et spesielt ansvar for å stimulere til vekst og trivsel i regionen. Vi bygger vår virksomhet på nærhet til kundene, god tilgjengelighet, full produktbredde og helhetlig økonomisk rådgivning.

Hovedkontoret er i Trondheim. Konsernet sysselsetter ca 1100 årsverk og omfatter også datterselskapene SpareBank 1 SMN Finans, EiendomsMegler 1 Midt-Norge, Allegro Finans og SpareBank 1 SMN Regnskap. Banken er største aksjonær med eierandel på 33 prosent i BN Bank.

SpareBank 1 SMN er en av seks eiere av SpareBank 1 Gruppen. Ønskes ytterligere informasjon, besøk vår hjemmeside www.smn.no