Empire kvartalsrapport Q2 2012

Stockholm, 2012-08-22 08:30 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Finansiell utveckling april – juni 2012

• Försäljningen uppgick till 29,5 mkr (18,7), +58%
  • Rörelseresultatet blev 0,3 mkr (-1)
  • Resultat efter finansnetto blev -0,8 mkr (-0,9)
  • Resultat efter skatt blev -0,8 mkr (-0,6)
  • Periodens totalresultat uppgick till 0,2 mkr (-0,4)
  • Resultat per aktie blev 0,02 kr (-0,05)
  • Kassaflöde efter investeringar uppgick till -7,7 mkr (2,9)

Finansiell utveckling januari – juni 2012

• Försäljningen uppgick till 47,3 mkr (36,3), +30%
  • Rörelseresultatet blev 0,3 mkr (-1,4)
  • Resultat efter finansnetto blev -0,8 mkr (-1,3)
  • Resultat efter skatt blev -0,6 mkr (-0,8)
  • Periodens totalresultat uppgick till 41,4 mkr (0)
  • Resultat per aktie blev 4,01 kr (-0,06)
  • Kassaflöde efter investeringar uppgick till 82,8 mkr (15,3)

Kvartalet karaktäriserades av stark försäljningstillväxt men också av kostnader härrörande till sammanslagningen till ett centralt lager i Jönköping. Empire fortsatte att ta marknadsandelar i Sverige och det nya varumärket Green Pan hade försäljningsframgångar i framförallt Danmark och Finland. Empire förstärkte säljkåren och söker nya distributionsavtal, varumärken eller distributionsbolag.

”Sammantaget gläds jag över att det nya Empire kommit igång så bra och tror att resultatet för andra halvåret blir bra. Det finns mycket kvar att göra men den nya organisationen utstrålar vitalitet” kommenterar Empires vd Per Björkman.

Läs mer i den bifogade kompletta rapporten eller på www.empire.se

För ytterligare information kontakta VD Per Björkman, per.bjorkman@empire.se, 0733 596 730 eller Ian Wachtmeister, Styrelseordförande, Empire AB, 0702 411 002, ian@empire.se

Empire är ett företag som skapar, förvärvar och marknadsför hem- och hushållsprodukter för konsumentmarknaden. I sortimentet ingår hushållsprodukter och hårvårdsprodukter, däribland varumärken HoMedics, C3, BaByliss, Cuisinart, Green Pan och Salter. Sedan 2004 har Empire marknadsfört perkolatorer, kaffebryggare och en mängd andra elektriska produkter för hemmabruk under varumärket C3. Företaget är sedan 2 maj 2011 listat på OMX First North med Remium AB som Certified Adviser.

Meddelandet lämnades för offentliggörande onsdagen den 22 augusti 2012, 08:30 CET.