DELÅRSRAPPORT, 1 JANUARI – 30 JUNI 2012

• Nettoomsättningen blev 18 018 TSEK (12 811) under kvartalet och 37 182 TSEK (24 405) under januari-juni.
  • Resultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) blev – 4 212 TSEK (-3 048) under kvartalet och -5 194 TSEK (-2 771) under januari-juni.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till – 9 533 TSEK (-5 050) under kvartalet och – 14 660 TSEK (-5 898) under januari-juni.
  • Likvida medel i koncernen uppgick per balansdagen till 2 739 TSEK (4 364 TSEK). Nyemissionslikviden tillfördes koncernen efter rapportperioden.
  • Forestlight har under kvartalet erhållit utökad kredit om 7 300 TSEK från Cantus Invest AB samt 13 500 TSEK från Coordinator Invest AB. Skulden till Cantus Invest AB uppgår per rapportdagen till 39 815 TSEK efter genomförd kvittning i emissionen och 13 500 TSEK till Coordinator Invest AB.
  • Bolaget har under kvartalet fullt genomfört den nyemission om 43 724 285 aktier och 74 300 TSEK som beslutades om på den extra bolagsstämman som hölls 23 maj 2012. Av emissionsbeloppet utgjordes 38 422 i ökad likviditet.
  • Bolaget har ändrat namn till Forestlight Entertainment AB (publ).
  • Forestlight Entertainment meddelade att man ingått avsiktsförklaringar avseende förvärv av sina samarbetspartners inom den s.k. alliansen (Star Media i Norge och Miss Label i Danmark), där genomförandet bland annat är villkorat av att Forestlight lyckas säkerställa finansiering och att en due-dilligence genomförs av respektive bolag på ett för Forestlight tillfredsställande sätt.
  • Viktiga händelser för dotterbolaget Noble Entertainment:
    • Noble Entertainment befäster tredje platsen under kvartalet på DVD-hyrmarknaden.
    • Noble Entertainment publicerade 6 filmer under kvartalet i biofönstret.
  • Viktiga händelser för dotterbolaget Fido:
  • Öppnar säljkontor i Hamburg, Tyskland

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

• Forestlight Entertainment justerar prognosen för 2012. Se mer information under rubriken prognos.
  • Coordinator Invest AB har lånat ut ytterligare 7 000 TSEK. Skulden till Coordinator Invest AB uppgår därefter till 20 500 TSEK.

Kommentar från VD, Peter Levin

Det andra kvartalet är historiskt sett koncernens svagaste på helåret. Vi har dock trots detta kunnat lämna ett mycket hektiskt och i flera avseenden framgångsrikt kvartal bakom oss. Nu är det tid för utökat fokus på lönsamhet. Under mycket tuffa marknadsförutsättningar genomförde vi vår nyemission i juni som offentliggjordes i april. Vi bytte också namn samt lanserade nya hemsidor för att bättre spegla koncernens profil, ambition och kommunikation med marknaden.

Forestlight Studio har intensifierat sökandet efter en Producent samt inlett samtal med ett flertal potentiellt samarbetande studios. Under denna process sker inget ytterligare utvecklingsarbetet och endast tre personer är aktiva i Studio samtidigt som kostnaderna för koncernledning och andra koncerngemensamma aktiviteter, såsom emission mm, redovisas här.

Fido öppnade försäljningskontor i Hamburg och har under endast 6 månader tagit in fler uppdrag från den tyska marknaden än vad Fido gjort någon gång tidigare. Det ser därför mycket lovande ut för Fido på Europas hälsosammaste marknad! Fido har också efter rapportperioden ingått ett samarbete med Imagination Studios innefattande bl.a. ett uppdrag att producera två stycken game trailers med ett sammanlagt ordervärde om ca 6 MSEK. Detta är Fido’s första uppdrag mot spelindustrin.

Noble Entertainment går nu in i det mycket viktiga andra halvåret som i mångt och mycket är avgörande för årets resultat och man gör detta med en mycket stark releaseplan. Filmerna Expendables 2, Hope Springs, Looper och Cloud Atlas har fått fantastisk feedback och genomslag internationellt och vi har därför haft möjligheter att förbereda dessa väl inför sina respektive biopremiärer. Biograferna har haft en bra sommar och vi hoppas kunna kapitalisera på detta även under hösten. För DVDmarknaden är det andra kvartalet traditionellt sett det säsongsmässigt svagaste under kalenderåret. I år har dessutom köpDVDsegmentet präglats av att några större aktörer har lagt om sina rutiner för inköp och returer vilket påverkat Noble negativt. Filmdistributörerna har istället sin största intjäningsperiod under andra halvåret med kulmen kring julhandeln och så ser det ut att bli även detta år. I hyrDVDsegmentet har Noble Entertainment befäst sin position som nummer tre på marknaden! Vi ser också fram emot lanseringen av TV-serien ”Mad Men säsong 5”. Mad Men är med årets 17 Emmy-nomineringar den TV-serie som erhållit flest Emmy-nomineringar genom alla tider, totalt 85 st! Vi släpper också TV aktuella norska serien ”Lilyhammer” samt ”Life is Too Short” med Ricky Gervais.

Vad avser de möjliga förvärven av Mis Label i Danmark och Star Media i Norge, Noble Entertainment partners, så söker vi fortfarande finna en finansiell lösning för att genomföra dessa i enlighet med vad vi tidigare kommunicerat.

Med emissionen avklarad, flytt till nya lokaler i oktober, så ser vi framför oss ett mycket utmanande men stimulerande halvår. Vårt fokus i alla områden kommer att öka ytterligare och viktigast är naturligtvis kassaflöden och att söka ta oss till lönsamhet.

Bästa hälsningar

PETER LEVIN, VD

För eventuella frågor kring kvartalsrapporten vänligen kontakta Peter Levin, VD alt. Anders Lindell, t.f. CFO.
         Forestlight Entertainment AB (publ), Linnégatan 89E, 115 23 Stockholm
         Telefon: 08-660 43 30, Fax: 08-660 43 38