Forestlight Entertainments dotterbolag Fido producerar speltrailers till on-line spel

Ett mycket expansivt bolag i spelindustrin, Ukrainska spelbolaget Wargaming, har valt Imagination Studios och Fido för att producera två stycken game-trailers till on-line spelen; "War of Warplanes" och "War of Warships".

Projektet är det första samarbetet med Uppsalaföretaget Imagination Studios och också den första Fido produktionen riktad till spelbranschen.

Fidos uppdrag är att skapa avancerade digitala simulationer och andra effekter samt att göra slutlig composite på alla klipp i filmerna. Uppdraget har ett värde av cirka 6 Mkr och trailrarna kommer totalt att bli cirka 2 minuter långa per styck med leverans under hösten. Produktionen kommer att spänna över flera av kompetensområden och engagera de flesta av Fidos 26 anställda.

"Vi är mycket glada för det här samarbetet med Imagination Studios och hoppas att denna första produktion för den internationella spelmarknaden kommer öppna dörrarna för fler stora uppdrag åt denna ständigt växande bransch" säger Fidos VD och Forestlight Enterainments koncernchef, Peter Levin. "Med det här projektet öppnar vi därmed för ett helt nytt verksamhetsområde som kommer utgöra ett utmärkt komplement till vår redan etablerade verksamhet som leverantör av VFX och Animation till den internationella reklam och långfilmsmarknaden."

Fore_fido PM finally.pdf