Regent Hotels and Resorts ingår avtal om strategisk allians för varumärket Regent med Rezidor Hotel Group AB

Rezidor kommer att utveckla och driva nya Regent-hotell - exklusivt i Ryssland/OSS, Baltikum, Mellanöstern och Afrika, och tillsammans med Regent Hotels och Resorts i övriga Europa

Regent Hotels and Resorts (RHR), som är helägt av Formosa International Hotels Corporation (FIHC), har ingått ett långsiktigt avtal om strategisk allians för varumärket Regent med Rezidor Hotel Group AB, en av världens snabbast växande hotellgrupper. RHR och Rezidor kommer med omedelbar verkan att tillsammans utveckla och driva de nya Regent-hotellen i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA). Rezidor kommer ensamma att utveckla och driva Regent-hotell i Ryssland/OSS, Baltikum, Mellanöstern och Afrika, och tillsammans med RHR kommer de att utveckla och driva nya Regent-hotell i övriga Europa. RHR kommer att fortsätta driva befintliga Regent-hotell i Europa.

"Vi känner oss hedrade att samarbeta med Kurt Ritter och hans team på Rezidor - den ledande hotelloperatören i EMEA-regionen med en unik insikt om och erfarenhet av varumärket Regent. Vårt samarbete kommer att stärka vår globala tillväxtstrategi ytterligare, medan RHR fortsätter att fokusera på unika hotell-/bostadprojekt i regionen. Tillsammans hoppas vi få Regents hotellportfölj och internationella nätverk att växa avsevärt", sa Steven Pan, ordförande för Regent Hotels and Resorts.

FIHC förvärvade varumärket och företaget Regent från Carlson and Rezidor 2010, och sedan dess har RHR fulländat kombinationen av sin förstklassiga asiatiska service och en modern lyxplattform för att placera Regent i främsta ledet på marknaden med internationella femstjärniga hotell. Med den här strategiska alliansen kommer RHR att fortsätta fokusera främst på projekt där man kombinerar lyxhotell med varumärkta bostadskomponenter i EMEA-regionen. RHR driver för närvarande Regent-hotell i Peking, Berlin, Taipei, Zagreb och på Turks- och Caicosöarna. Projekt under utveckling är bl.a. fastigheter i Abu Dhabi, Bali, Doha, Kuala Lumpur, Montenegro och Phuket.

"Vi vill tacka Steven Pan och hans team för det förtroende de visat för Rezidor", sa Kurt Ritter, Rezidors koncernchef och vd. "Förvärvandet av varumärket och företaget Regent av Formosa 2010 gav oss möjlighet att fokusera på våra kärnvarumärken Radisson Blu och Park Inn by Radisson, och att stärka vårt nätverk i 70 länder i EMEA. Men vi har alltid haft ett lyxvarumärke i tankarna, och vi är glada över att komplettera vår portfölj med Regent nu", fortsatte Ritter. Förutom att driva Europas största varumärke i det övre segmentet, Radisson Blu, och det dynamiska mellanklassvarumärket Park Inn by Radisson driver Rezidor även livsstilsvarumärket Hotel Missoni.

Regent lanserades 1970 av den legendariska hotellvärden Robert H. Burns som senare slog sig samman med hotellvärdarna Adrian Zecha och Georg Raphael. Flaggskeppet Regent Hong Kong slog upp dörrarna 1980. Under 1980- och 1990-talen blev Regent det ledande lyxvarumärket och öppnade 17 hotell runtom i världen, inklusive det ikoniska Regent Beverly Wilshire år 1989. 1992 förvärvades varumärket av Four Seasons, vars portfölj innehåller många före detta Regent-hotell i New York, Beverly Hills, Bali, Milano, Istanbul, Singapore, Bangkok och Chiang Mai. 1997 blev Carlson de nya ägarna och de utökade Regent-portföljen med Regent Seven Seas Cruise 2005. När FIHC förvärvade Regent 2010 återvände även grundaren Robert H. Burns till varumärket och är i dag hedersordförare. 2011 blev RHR det första och enda internationella lyxvarumärket som har med alla sina hotell i Condé Nast Traveler's Readers Choice Awards.

För mer information, kontakta:

Christiane Reiter, Senior Director Corporate Communication
+32 2 702 9222, Christiane.Reiter@Rezidor.com

Renu Snehi, Senior Director Corporate Communication
+32 2 702 9241, Renu.Snehi@Rezidor.com

Om Rezidor Hotel Group
Rezidor Hotel Group är ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen och medlem i Carlson Rezidor Hotel Group. Koncernen har en portfölj med fler än 430 hotell i drift och under utveckling och med nästan 95 000 rum i 70 länder.
Rezidor driver varumärkena Radisson Blu och Park Inn by Radisson i Europa, Mellanöstern och Afrika,  samt Club Carlsons förmånsprogram för återkommande hotellgäster.  Rezidor utvecklar och driver även livsstilsvarumärket Hotel Missoni under ett världsomspännande licensavtal med det legendariska italienska modehuset Missoni.
I november 2006 börsnoterades Rezidor på Stockholmsbörsen. Carlson, ett privatägt, globalt hotell- och reseföretag med huvudkontor i Minneapolis (USA), är största aktieägare.
Rezidor Hotel Groups bolagsledning finns i Bryssel, Belgien.
För mer information, besök www.rezidor.com

Pressmeddelande PDF