Forestlight Entertainmentbolaget FTrack skriver avtal med världsledande bolag inom Visual Effects

Ett av världens största bolag inom Visual Effects, Cinesite köper mjukvara av Forestlight Entertainments dotterbolag FTrack för produktion av samtliga deras filmprojekt i framtiden. Samtidigt inleder FTrack ett utvecklingsprojekt tillsammans med Cinesite med syftet att stärka FTracks position bland större studios med fler än 250 anställda där skalbarhet, säkerhet samt hög tillgänglighet är nyckelord.

FTracks mjukvara är ett produktionslednings - och Asset Management System för  visuella effekter, Animationer och Post Production Studios.

- "Under senare tid har Visual Effects branschen gått från att många studios själva utvecklar den teknik och programvara man behöver, till att använda mer standardiserade lösningar från andra partners. Vi är väldigt glada att Cinesite valt FTrack. Det är en bekräftelse på att FTrack är ett av få verktyg i världen som kan hantera och administrera stora komplexa internationella Visual Effects produktioner, säger Peter Levin, VD Forestlight Entertainment.

Cinesite, ett av världens största bolag inom visuella effekter med huvudkontor i London producerar alla typer av digitala effekter för spelfilm och TV. Cinesite har vunnit många priser och är ledande inom visuella effekter där man tillsammans med filmskapare tar idéer och förvandla dem till spektakulära filmscener.

- "Cinesite är mycket imponerade av FTrack funktionalitet. FTracks väl integrerade projekt- och datahanterings funktioner, tillsammans med möjligheten att använda det medföljande Python API:et, är precis vad vi behöver för att effektivt kunna styra och administrera våra projekt. Supporten som vi har fått från FTrack har varit fantastiskt och vi är förvånad över hur snabbt de lyckades anpassa sig till våra behov. Vi ser fram emot att låta våra framtida projekt administreras och styras med hjälp av FTrack, säger Michele Sciolette som är Managing Director för VFX Technology.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
         Peter Levin, VD Forestlight Entertainment AB (publ)
         Tel. +46 (0) 8 660 43 30
         E-post: peter.levin@forestlight.se