Godt resultat i SpareBank 1 SMN

SpareBank 1 SMN fikk et resultat på 816 millioner kroner per tredje kvartal 2012, en økning på 71 millioner i forhold til samme periode i fjor. Banken styrker sin markedsposisjon, både blant husholdninger og bedrifter.

Kvartalsregnskapet preges av god utvikling i bankens ordinære drift, vekst i inntekter, lave tap på utlån, god avkastning på finansielle eiendeler samt tilfredsttillende vekst i både utlån og innskudd.

- Vi er godt fornøyd med utviklingen i SpareBank 1 SMN i årets ni første måneder. Solid drift kombinert med god og lønnsom vekst samt lave tap bidrar til at banken fortsatt leverer et godt resultat, sier konsernsjef Finn Haugan i SpareBank 1 SMN.

- SpareBank 1 SMN har økt sin markedsandel både blant husholdinger og bedrifter i Trøndelag og Nordvestlandet. For å styrke posisjonen ytterligere har banken iverksatt et forbedringsprogram som skal bedre kundeopplevelsene, øke produktiviteten og redusere de relative driftskostnadene, sier Haugan.

Regnskap per tredje kvartal 2012 - hovedtall:
·      Resultat før skatt: 1042 mill. kr (946 mill. per tredje kvartal 2011)
·      Resultat etter skatt: 816 mill. kr (745 mill.)
·      Egenkapitalavkastning: 12,1% (12,6%)
·      Vekst i utlån: 11,4% (7,7%)
·      Vekst i innskudd: 10,5% (19,1%)
·      Tap på utlån: 42 mill. kr (1 mill.)
·      Kjernekapitaldekning: 10,6% (10,4%)
·      Resultat per egenkapitalbevis: 3,99 kr (4,41 kr)

Lave tap
Banken har lave tap og lavt mislighold, som reflekterer både regionens økonomi og bankens porteføljekvalitet. Netto tap utgjør kun 0,06 prosent av totale utlån. Avsetning til gruppevise nedskriver er blitt økt med fem millioner kroner som følge av noe usikkerhet knyttet til eksponering i enkeltbransjer.

Høy kundeaktivitet i banken samt datterselskapene EiendomsMegler 1 Midt-Norge og SpareBank 1 SMN Regnskap foruten økte utviklingskostnader i SpareBank 1-samarbeidet har gitt høyere kostnader sammenlignet med samme periode i fjor. Kostnadsveksten er i tråd med konsernets planer.

Økt kapitalfokus
Vekst i risikoveid balanse utfordrer soliditeten i banken. Per tredje kvartal 2012 var kjernekapitaldekningen 10,6 prosent, mens konsernets mål er på 11 prosent. Styret i SpareBank 1 SMN har stor oppmerksomhet om effektiv kapitalanvendelse i konsernet.

Banken har likviditetsreserver på 21 milliarder kroner og er dermed finansiert i 18 måneder med ordinær drift uten ny ekstern finansiering. Banken kan på en god måte håndtere en eventuelt mer krevende tilgang på ny pengemarkedsfinansiering for banksektoren. SpareBank 1 SMN har meget liten internasjonal eksponering i ordinær forretning og en begrenset direkte eksponering mot verdipapirmarkedene.

Styrket markedsposisjon
Samlet utlånsvekst i privatmarkedet ble 12,7 prosent siste tolv måneder mot en generell kredittvekst blant husholdningene ifølge SSB på 7,1 prosent per utgangen av august 2012. SpareBank 1 SMN har sterk vekst i hele markedsområdet. Totalt har banken fått 7300 nye privatkunder hittil i 2012.

SpareBank 1 SMN opprettholder en sterk posisjon i bedriftsmarkedet med en utlånsvekst på 9,7 prosent siste 12 måneder. Tilsvarende var generell kredittvekst ifølge SSB på 5,6 prosent. Utlånsveksten til bedriftsmarkedet forutsettes å avta fremover.

Provisjonsinntekter og øvrige driftsinntekter økte med 16 prosent til 818 millioner kroner per tredje kvartal 2012. Bankens datterselskaper viser fortsatt solid fremgang. De største selskapene EiendomsMegler 1 Midt-Norge, SpareBank 1 SMN Finans og SpareBank 1 SMN Regnskap styrker sin markedsposisjon og lønnsomhet.

Forvaltningskapitalen i SpareBank 1 SMN er per utgangen av september 2012 på 138,5 milliarder kroner, inkludert lån overført til deleide SpareBank 1 Boligkreditt og SpareBank 1 Næringskreditt.

Sunn økonomi regionalt og nasjonalt
- Situasjonen for den europeiske økonomien er fremdeles krevende. Regionalt er det fortsatt få indikasjoner på at dette i særlig grad skal svekke næringslivet i Trøndelag og Nordvestlandet. Dette er også en av hovedkonklusjonene i Konjunkturbarometeret 2012 som banken nylig la frem. Bankens styre legger til grunn at 2012 blir nok et godt år for SpareBank 1 SMN, sier Finn Haugan.

Trondheim, 26. oktober 2012.

Kontaktpersoner i SpareBank 1 SMN:
Konsernsjef Finn Haugan tlf 900 41 002
Finansdirektør Kjell Fordal tlf 905 41 672
Informasjonsdirektør Hans Tronstad tlf 941 78 322

Om SpareBank 1 SMN
SpareBank 1 SMN er regionens ledende finanskonsern. Markedsleder i privat- og bedriftsmarkedet, og lokalisert på 43 steder i regionens kommuner med i alt 52 kontor.

Vårt mål er å være den anbefalte banken for kunder i Trøndelag og på Nordvestlandet, og som lokal og selvstendig sparebank føler vi et spesielt ansvar for å stimulere til vekst og trivsel i regionen. Vi bygger vår virksomhet på nærhet til kundene, god tilgjengelighet, full produktbredde og helhetlig økonomisk rådgivning.

Hovedkontoret er i Trondheim. Konsernet sysselsetter ca 1200 årsverk og omfatter også datterselskapene SpareBank 1 SMN Finans, EiendomsMegler 1 Midt-Norge, Allegro Finans og SpareBank 1 SMN Regnskap. Banken er største aksjonær med eierandel på 33 prosent i BN Bank.

SpareBank 1 SMN er en av seks eiere av SpareBank 1 Gruppen. Ønskes ytterligere informasjon, besøk vår hjemmeside www.smn.no

Rapport  Presentasjon