RAMIRENT JA CRAMO YHDISTÄVÄT VENÄJÄN JA UKRAINAN LIIKETOIMINTANSA JA MUODOSTAVAT YHTEISYRITYKSEN

Ramirent Oyj, Lehdistötiedote, 31.10.2012, klo 9.00 Suomen aikaa

Vantaa, 2012-10-31 08:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

• Muodostettava uusi yhteisyritys tulee olemaan johtava konevuokrausyhtiö Venäjän ja Ukrainan markkinoilla
  • Yhteisyritys keskittyy koneiden ja laitteiden sekä siirtokelpoisten tilojen vuokrauspalveluihin
  • Yhteisyrityksen liiketoiminta muodostuu Cramon Venäjän-toiminnoista (pois lukien Kaliningradin alue) sekä Ramirentin toiminnoista Venäjällä ja Ukrainassa
  • Ramirent omistaa 50 prosenttia ja Cramo 50 prosenttia yhteisyrityksestä. Osapuolten tahtotilana on kehittää yhteisyrityksen liiketoimintaa edelleen ja ne ovat sitoutuneet tukemaan yhteisyrityksen kehitystä myös jatkossa
  • Osapuolten tavoitteena on luoda taloudellisesti ja liiketoiminnallisesti vahva toimija, joka pystyy tarttumaan Venäjän ja Ukrainan tarjoamiin kasvumahdollisuuksiin
  • Yhteisyritys tulee jatkossa toimimaan omalla toiminimellään, ja se tulee olemaan itsenäinen toimija
  • Järjestelyn toteutus on ehdollinen kilpailuviranomaisten hyväksynnälle, jotka arvioidaan saatavan tammikuun 2013 aikana

Ramirent ja Cramo ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jonka perusteella osapuolet perustavat yhteisyrityksen, joka muodostuu Ramirentin toiminnoista Venäjällä ja Ukrainassa ja Cramon toiminnoista Venäjällä, pois lukien liiketoiminnat Kaliningradin alueella, jotka jatkavat edelleen toimintaansa Cramon Liettuan-liiketoiminnan alaisuudessa. Ramirentin Venäjän- ja Ukrainan-toiminnot kuuluvat Europe East -segmenttiin.

Yhteisyritys tulee olemaan johtava konevuokrauspalveluiden tuottaja Venäjän ja Ukrainan markkinoilla. Yhteisyrityksen yhdistetyn liikevaihdon arvioidaan olevan vuonna 2012 noin 52 miljoonaa euroa ja käyttökatemarginaalin noin 35 prosenttia. Yhteisyrityksen henkilöstömäärä on noin 400, ja sillä on 22 toimipistettä.

Yhteisyrityksessä yhdistetään Cramon ja Ramirentin toisiaan täydentävät toimipisteverkot, resurssit sekä osapuolten Venäjän ja Ukrainan markkinoilla toimimiseen liittyvä erityisosaaminen. Transaktion tarkoituksena on tukea omistaja-arvoa luomalla vahva toimija, jolla on vahva organisaatio ja taloudelliset resurssit, joilla voidaan tarttua Venäjän ja Ukrainan markkinoiden tarjoamiin kasvumahdollisuuksiin.

“Venäjän ja Ukrainan konevuokrausmarkkinoilla on merkittävää kasvupotentiaalia, ja tämän yhteisyrityksen kautta meillä on entistä vahvemmat asemat ja voimme investoida kasvuun entistä paremmista lähtökohdista. Yhdistämällä toimintamme voimme tarjota nykyisille ja uusille asiakkaillemme entistä houkuttelevamman arvolupauksen ja näin olemme myös osaltamme vauhdittamassa näiden alueiden vuokrausmarkkinoiden yleistä kehitystä.” kommentoi Magnus Rosén, Ramirent Oyj:n toimitusjohtaja.

“On ollut jo jonkin aikaa selvää, että Venäjä ja Ukraina ovat varhaisessa vaiheessa tiellä, joka johtaa nykyaikaisen konevuokrausmarkkinan kehittymiseen. Rakennusmarkkinat ovat suuret, ja toiminnan vauhti on merkittävä. Johtavan aseman ottaminen konevuokramarkkinassa tarjoaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia, mutta se tuo mukanaan myös haasteensa. Menestyksekkäiden liiketoimintojemme resurssien yhdistäminen antaa meille etumatkaa ja luo ainutlaatuisen lähtökohdan pitkäjänteiselle kehitystyölle Euroopan kiinnostavimmalla toiminta-alueella.” kommentoi Vesa Koivula, Cramo Oyj:n toimitusjohtaja.

Cramon järjestelyn piiriin kuuluva Venäjän-liiketoiminta koostuu 9 toimipisteestä. Liiketoiminnan liikevaihdon arvioidaan olevan noin 19 miljoonaa euroa vuonna 2012.

Ramirentin liiketoiminta Venäjällä ja Ukrainassa koostuu 13 omasta toimipisteestä, joista 7 sijaitsee Venäjällä ja 6 Ukrainassa. Tämän lisäksi Ramirentilla on Ukrainassa 6 ns. shop-in-shop –kumppaneiden kanssa operoitavaa toimipistettä. Liikevaihdon arvioidaan olevan noin 33 miljoonaa euroa vuonna 2012.

Yhteisyritystä varten muodostetaan uusi suomalainen osakeyhtiö, johon Ramirent ja Cramo apportoivat Venäjän ja Ukrainan tytäryhtiöidensä osakkeet. Yhteisyrityksen omistavat ja kontrolloivat Ramirent (omistusosuus 50 prosenttia) ja Cramo (omistusosuus 50 prosenttia) yhdessä. Saavuttaakseen yhtäläisen omistusosuuden yhteisyrityksessä Cramo (johtuen Cramon apportoiman liiketoiminnan pienemmästä koosta) maksaa järjestelyn toteutuksen yhteydessä Ramirentille noin 9,2 miljoonaa euroa käteisenä.

Anton Artemiev tullaan nimittämään yhteisyrityksen hallituksen puheenjohtajaksi. Hänellä on laajaa liike-elämän kokemusta Venäjältä ja kansainvälisesti, muiden muassa ylimmän johdon tehtävistä Carlsberg-konsernissa Venäjällä. Hallitusta tullaan myöhemmässä vaiheessa täydentämään muilla ammattimaisilla jäsenillä.

Omistus yhteisyrityksessä tullaan kirjaamaan Ramirent-konsernin tilinpäätöksessä pääomaosuusmenetelmällä. Osuus yhteisyrityksen tuloksesta kirjataan konsernin tuloslaskelmassa käyttökatteen yläpuolelle yhdellä rivillä. Tulos yhteisyrityksestä tullaan raportoimaan osana Europe East -segmenttiä.

Transaktiolla ei ole vaikutusta Ramirentin vuoden 2012 liikevaihtoon tai tulokseen. Ramirent tulee kirjaamaan kertaluonteisen verovapaan luovutusvoiton suuruudeltaan noin 12,3 miljoonaa euroa. Lopullinen luovutusvoitto tullaan kirjaamaan transaktion toteutumisen yhteydessä, ja tämän arvioidaan tapahtuvan tammikuun 2013 aikana. Järjestelyn toteutus on ehdollinen kilpailuviranomaisten hyväksynnälle.

Vantaa, 31.10.2012

RAMIRENT OYJ

Magnus Rosén

LISÄTIETOA:
Magnus Rosén, toimitusjohtaja, puh. 020 750 2845, magnus.rosen@ramirent.com
Jonas Söderkvist, talousjohtaja, puh. 020 750 3248, jonas.soderkvist@ramirent.com

JAKELU:
NASDAQ OMX Helsinki Oy
Tärkeimmät tiedotusvälineet
www.ramirent.com

Ramirent on johtava konevuokrauskonserni, joka yksinkertaistaa asiakkaittensa liiketoimintoja toimittamalla dynaamisia vuokrausratkaisuja. Palvelemme laajaa asiakaskuntaa, kuten rakennus- ja prosessiteollisuutta, telakoita, julkista sektoria ja kotitalouksia. Vuonna 2011 konsernin liikevaihto oli 650 miljoonaa euroa. Konsernilla on 3 100 työntekijää 379 toimipaikassa 13 maassa Pohjoismaissa ja Keski- ja Itä-Euroopassa. Ramirent on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.