Kvartalsorientering 3. kvartal 2012 for North Media A/S

Den 1. november 2012
Selskabsmeddelelse nr. 19-12

North Medias aktiviteter har i 3. kvartal 2012 udviklet sig som forventet og tilfredsstillende under hensynstagen til de vanskelige markedsbetingelser, hvorfor de tidligere udmeldte forventninger til 2012 fastholdes og præciseres.

3. kvartal 2012 – markedsudviklingen er stabiliseret

• Koncernomsætningen er i forhold til sidste år faldet 7,3% til 255,6 mio. kr. Udviklingen er som forventet med mindre tryksagsmængder inden for distributionsaktiviteterne, mens omsætningen på aviser og i onlinesegmentet fortsat viser fremgang.
  • Resultatet af primær drift (EBIT) er 12,9 mio. kr., svarende til en overskudsgrad på 5,0% mod 10,1% sidste år. I onlinesegmentet og på Søndagsavisen er resultatet fortsat i bedring, mens indtjeningen i FK Distribution er reduceret på grund af markedsudviklingen.
  • North Media har tildelt aktieoptioner til direktionen og ledende medarbejdere, og koncernen har i august og september opkøbt egne aktier til afdækning heraf.

1.-3. kvartal 2012 – omsætning og resultat er som forventet

• Omsætningen i koncernen er 823,7 mio. kr., svarende til en nedgang på 5,3% sammenlignet med samme periode sidste år.
  • EBIT i fortsættende aktiviteter udgør 72,9 mio. kr. mod 108,5 mio. kr. sidste år. Overskudsgraden er dermed 8,9% mod 12,5% sidste år.
  • Koncernens nettorentebærende indestående udgør 56,3 mio. kr. på balancedatoen. Likvider, obligationer og aktier er i alt på 226,3 mio. kr., mens realkreditbelåning udgør i alt 170 mio. kr.

Forventninger til 2012 - fastholdes og præciseres

• I 2012 forventes koncernens nettoomsætning uændret at udgøre 1.050-1.150 mio. kr. Forventningerne til årets resultat af primær drift (EBIT) præciseres fra tidligere at være 80-110 mio. kr. til nu at andrage 90-110 mio. kr.

Forventninger til 2013 – lavere omsætning og resultat

• I 2013 forventes både avis- og onlineaktiviteter at fortsætte indtjeningsfremgangen. I 2013 forventes volumennedgang af tryksager for FK Distribution grundet øget andel af nej-tak husstande. Såfremt reklameskat indføres, forventes det at få yderligere negativ indvirkning på tryksagsvolumen. Af disse årsager forventes en reduktion i koncernens samlede omsætning og indtjening.
  • Resultatforventninger til 2013 offentliggøres i forbindelse med Årsrapport 2012.

Yderligere oplysninger kan fås hos adm. direktør Lars Nymann Andersen og økonomidirektør Kåre Wigh, telefon 39 57 70 00.

North Media domicil

North Media Q3-12.pdf