Trifork A/S - Kvartalsmeddelelse Q3-2012

Meddelelse nr. 18/2012

Aarhus, den 2. november 2012, 2012-11-02 09:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Fastholdelse af forventninger

Trifork fastholder forventningerne om en samlet omsætning i 2012 på DKKm 230 og et EBITDA-resultat for året på DKKm 36.

Økonomisk udvikling

• Omsætningen i Q3-2012 udgjorde DKKm 44,7 svarende til en forbedring på 16% i forhold til samme kvartal i 2011.
  • For Q1-Q3 2012, var omsætningen DKKm 146,0 svarende til en stigning på 27% i forhold til samme periode i 2011.
  • EBITDA-resultatet for Q3-2012 udgjorde DKKm 6,2 hvilket er 28% lavere end i samme kvartal i 2011.
  • For Q1-Q3 2012 var EBITDA DKKm 19,5 svarende til et fald på 7% i forhold til samme periode i 2011.
  • EBITDA-marginen for Q3-2012 blev på 13,9%, hvilket giver en samlet margin på 13,3% for perioden Q1-Q3 2012.

"Resultatet for perioden lever ikke helt op til vores forventninger. Imidlertid har det været et kvartal, hvor vi har prioriteret nye initiativer der skal understøtte den fremtidige vækst i virksomheden. Vi ser derfor frem til den resterende del af ​​2012 og tror på, at vi kan nå de udmeldte finansielle mål for året. Vi forventer stadig at nå en EBITDA-margin på over 15%", siger administrerende direktør Jørn Larsen.

Væsentlige begivenheder i 3. kvartal 2012

• Trifork Amsterdam (tidligere Orange11) er i Q3 blevet fuldt integreret i koncernen. Der er brugt en del kræfter på dette, men processen er gået godt og Trifork forventer en fremtidig positiv udvikling i både omsætning og profit-margin for selskabet.
  • Trifork Projects Copenhagen blev ligeledes til et 100% ejet datterselskab. Der er i denne forbindelse en forventning om at dette vil skabe yderligere vækst i fremtiden.
  • Trifork har annonceret et nyt samarbejde med Syd Energi (SE) om oprettelsen af et nyt selskab "Next Step Citizen", som vil fokusere på at levere integrerede løsninger til telemedicinske ydelser til den offentlige sektor i Danmark.
  • Trifork har etableret et samarbejde med virksomheden IT Minds ApS, med henblik på at være i stand til at rekruttere nye medarbejdere via selskabet. Samtidig har Trifork erhvervet en 5% ejerandel af selskabet.
  • Der har i Q3 været udfordringer med at holde momentum i den igangværende forretning og dermed har det været svært at opnå de ønskede profit-margener. Der er i perioden brugt betydelige ressourcer og omkostninger på markedsføring og udvikling af nye teknologiske “proof of concepts”.

Forventninger til 4. kvartal 2012

• Trifork forventer en positiv udvikling i profit-marginer på de internationale aktiviteter. Dette er baseret på optimeringer foretaget i Q3-2012 samt de aktuelle prognoser for Q4-2012.
  • GOTO Århus (oktober) og QCon San Francisco (november) er to af de store konferencer, der gennemføres i Q4-2012. Begge konferencer forventes at overgå resultaterne fra 2011 og på denne måde at give en betydelig stigning i både omsætning og resultat.
  • Der forventes generelt højere profit-marginer i Q4 på grund af, at de fleste udgifter til marketings aktiviteter har været afholdt i Q3 samtidigt med at stort set alle ressourcer er allokeret til eksterne projekter i kvartalet.

Trifork CEO Jørn Larsen: "Q4 er historisk set et af ​​de bedste kvartaler i Trifork, og vi forventer at historien gentager sig i Q4-2012. En stor del af dette skyldes den tidsmæssige placering og opgørelse af ​​vores konferencer, hvor indtægter og overskud fra disse først vil have effekt i det kvartal, hvor de gennemføres. Dette uanset at vi ofte arbejder på konferencerne i mere end et halvt år i forvejen - og at billetterne allerede er solgt..."

Om Trifork

Trifork blev etableret i 1996 og er børsnoteret på NASDAQ OMX Copenhagen. Virksomheden er en innovativ software udvikling virksomhed der fokuserer på forretningsområderne: Mobile, Agile og Cloud. Trifork udvikler og leverer forretningskritiske IT-systemer til flere sektorer som bl.a.: Finans, Sundhed, Offentlig, Fremstilling og Telekom. Der er 180 medarbejdere fordelt på 8 kontorer i Åarhus, København, London, Zürich, Amsterdam, Krakow, Stockholm og San Francisco. Ved udgangen af 2011 havde Trifork en markedsværdi på DKKm 256 / EURm 34, med en omsætning på DKKm 175 / EURm 23.

Bestyrelsen, Trifork A/S

Trifork A/S