RealDolmen Halfjaarresultaten > Résultats semestriels > Half year results 2012-2013

• De halfjaaromzet daalt met 13 %, voornamelijk door een kleinere productomzet in vergelijking met het sterke volume van vorig jaar
  • De halfjaarlijkse REBIT zakt naar minus € 15 miljoen. Dat is een gevolg van een niet-cash waardevermindering van de goodwill van internationale dochterondernemingen, eenmalige managementherstructureringskosten en de zwakkere operationele prestaties
  • De gezonde financiële structuur wordt weerspiegeld in een positieve netto kaspositie
  • Terug naar normaal voor het tweede semester van het boekjaar.

Marc De Keersmaecker, Algemeen Directeur van RealDolmen, licht toe:
"Het eerste semester van 2012 was een overgangsperiode waarin diverse negatieve invloeden samenkwamen. Onze Belgische Services bleven van een gezonde omzetgroei genieten maar vertoonden een lagere productiviteit. Internationaal kregen we te maken met een vertraging van onze Services activiteit, wat een invloed had op zowel de omzet als de marges. Ook de Products omzet was lager dan vorig jaar, vooral in het licht van het uitzonderlijke volume van vorig jaar, wat leidt tot een verlaagde rentabiliteit. Bovendien werden we geconfronteerd met verschillende aanzienlijke eenmalige kosten, waaronder vertrekvergoedingen in het kader van een managementherstructurering en een waardevermindering op de goodwill van onze internationale dochterondernemingen.

In de tweede helft van dit jaar verwachten we een hogere omzet en marges die in de buurt komen van of zelfs beter zijn dan die in dezelfde periode vorig jaar, ook al blijven we voorzichtig gezien de onstabiele economische situatie. De huidige vooruitzichten wijzen op een hogere omzet en productiviteit, zowel voor onze Belgische als onze internationale activiteiten.

We houden vast aan onze single-sourcestrategie: ons geïntegreerde aanbod doet het immers goed op de markt. Dit jaar trachten we de uitmuntendheid inzake uitvoering en efficiëntie te verbeteren. Dit houdt een verandering van de bedrijfsorganisatie in. Deze moet in grotere mate overeenstemmen met ons single-sourceaanbod. Dit heeft invloed op de kortetermijnwinst, maar zou de marges op lange termijn aanzienlijk moeten verbeteren. Ik heb er vertrouwen in dat het bedrijf op middellange en lange termijn op de goede weg is, ook al staan de resultaten van dit boekjaar onder druk door dit eerste semester."

* * *

• La chute du chiffre d'affaires semestriel de 13 % s'explique principalement par les faibles revenus des produits par rapport au volume élevé de l'année passée
  • Le REBIT semestriel tombe à minus 15 m €, étant donné la non-cash dépréciation du goodwill des filiales internationales, les frais uniques de restructuration de la gestion et les moins bonnes performances opérationnelles
  • Notre situation nette de trésorerie positive reflète notre structure financière solide
  • Retour à la normale pour le second semestre de l'exercice

Marc De Keersmaecker, Directeur Général de RealDolmen:
« Les six premiers mois de 2012 ont été un semestre de transition, qui a vu la combinaison de divers éléments négatifs. Nos Services belges ont continué à bénéficier d'une saine croissance du chiffre d'affaires, mais ont enregistré un taux de productivité moindre. Nos opérations internationales ont pâti d'un ralentissement de l'activité Services, qui a affecté le chiffre d'affaires et les marges. De même, les ventes des produits ont été inférieures à l'année passée, où nous avions affiché un volume exceptionnel. Cette diminution s'est traduite par une baisse de la rentabilité. Nous avons par ailleurs dû assumer plusieurs frais uniques importants: les indemnités de départ justifiées par la restructuration de la gestion et la dépréciation du goodwill de nos filiales internationales, entre autres.

Pour le second semestre de l'exercice, nous prévoyons un chiffre d'affaires supérieur et des marges plus proches de celles enregistrées à la même période l'an passé, voire meilleures. Bien sûr, la prudence reste de mise dans cette conjoncture économique volatile. Selon la visibilité actuelle, nous envisageons l'amélioration du chiffre d'affaires et de la productivité tant pour les opérations belges qu'internationales.

Notre offre intégrée se révélant fructueuse sur le marché, nous maintenons notre stratégie de prestataire unique. Cette année verra la mise en oeuvre de différentes mesures pour relever encore notre niveau d'excellence en exécution et en efficacité. Ces mesures comprennent un changement de l'organisation de l'entreprise, afin que sa structure soit davantage alignée à notre offre de source unique. Nous en tirerons des bénéfices à court terme, mais devrions également profiter d'une vaste amélioration des marges à l'avenir. Je suis persuadé que l'entreprise est sur la bonne voie pour le moyen et le long terme, même si les résultats de l'exercice subiront quelque peu la pression des chiffres de ce premier semestre. »

* * *

• Half year turnover decreases with 13% mainly as a consequence of lower product turnover compared to a strong volume last year
  • Half year REBIT drops to minus €15m, as a consequence of a non-cash impairment on the goodwill of international subsidiaries, one time management restructuring costs and weaker operational performance
  • Solid financial structure reflected by a positive net cash situation
  • Back to normal for the second semester of the financial year.

Marc De Keersmaecker, General Manager of RealDolmen, commented:
"This first semester of 2012 is a transition half in which several negative impacts have come together. Our Belgian Services continued to enjoy a healthy turnover growth but demonstrated a lower productivity. Our international operations suffered a slowdown in their Services activity impacting both turnover and margins. Products turnover was also lower than last year, especially in the light of an exceptional volume last year, which lead to a decline in profitability. Additionally we took several substantial onetime  costs including leaving indemnities following a management restructuring and an impairment on the goodwill of our international subsidiaries.

For the second half of this year we expect turnover to be higher and margins to be close to, if not better than the same period last year even if we remain cautious in light of the versatile economic environment. Based on the current visibility, we see improving turnover and productivity both in our Belgian and international operations.

We stick to our single source strategy as our integrated offering is demonstrating success on the market. During this year we are taking measures to improve excellence in execution and efficiency. This includes a change of the organization of the company to bring it better in line with our single source offering. This impacts short term profit but should substantially improve the margins going forward. I am confident the company is on a right track for the medium and long term, even if the financial year's results will be under pressure as a consequence of this first semester."

For further information on this press release:
Paul De Schrijver, CFO
Tel +32 2 801 43 13

Press Release_HY2012-13_Final_EN.pdf Press Release_HY2012-13_Final_NL.pdf Press Release_HY2012-13_Final_FR.pdf