Delårsrapport för januari – september 2012

Danderyd, 2012-11-30 08:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

XCounter AB (publ) (Nasdaq OMX First North: XCT), ett ledande teknologiföretag i utvecklingen av direktkonverterande och fotonräknande röntgendetektorer för röntgenbilder inom dentala, medicinska och industriella områdena, avger härmed delårsrapport för januari – september 2012.

Viktiga händelser juli – september

Finansiella

• Nettoomsättningen ökade 23,8% till SEK 16,7m (EUR 2,0m) (2011: SEK 13,5m (EUR 1,6m))
  • Kassaflöde använt i löpande verksamheten SEK -2,9m (EUR -0,3m) (2011: SEK -2,5m (EUR -0,3m))
  • Rörelseförlusten minskade 74,3% till SEK -1,5m (EUR -0,2m) (2011: SEK -5,8m (EUR -0,7m))
  • Förlusten minskade med 73,6% till SEK -2,0m (EUR -0,2m) (2011: SEK -7,6m (EUR -0,9m))
  • Förlusten per aktie före utspädning SEK -0,49 (EUR -0,06) (2011: SEK -1,94 (EUR -0,22))

Viktiga händelser januari – september

Finansiella

• Nettoomsättningen ökade 38,8% till SEK 54,6m (EUR 6,3m) (2011: SEK 39,3m (EUR 4,5m))
  • Kassaflöde från löpande verksamheten SEK 4,2m (EUR 0,5m) (2011: SEK -12,1m (EUR -1,4m))
  • Rörelseförlusten minskade 69,9% till SEK -3,9m (EUR -0,4m) (2011: SEK -13,0m (EUR -1,5m))
  • Förlusten minskade med 59,4% till SEK -6,2m (EUR -0,7m) (2011: SEK -15,3m (EUR -1,7m))
  • Förlust per aktie före utspädning SEK -1,54 (EUR -0,18) (2011: SEK -4,48 (EUR -0,50))
  • Den 15 augusti registrerades spridningsemissionen, kassatillskottet blev SEK 2,4m

Efter periodens slut den 30 september 2012 har följande viktiga händelse ägt rum:

• Den 6 november hölls en extra bolagsstämma där följande beslut godkändes; Charles Spicer valdes till ny styrelseledamot, årligt arvode till styrelseledamöterna, riktad emission av högst 670 000 aktier, styrelseoptionsprogram 2012/2016 samt utgivande av teckningsoptioner, personaloptionsprogram 2012/2017 samt utgivande av teckningsoptioner.
  • Den 7 november meddelade XCounter att den riktade emissionen genomförts med 457 174 nya aktier vilket genererade SEK 7,8m före transaktionskostnader. Den 20 november meddelade XCounter registreringen av de nya aktierna och att kassatillskottet blev SEK 7,7m.
  • I juni förra året tillkännagavs det att det ett ramavtal hade skrivits under och att en Warrant på 12,5% av aktierna skulle vara föremål för godkännande av aktieägarna. Parterna har nyligen kommit överens om att inte lägga fram denna Warrant för aktieägarnas godkännande. Som en följd av detta kommer bolaget få SEK 3,4m (EUR 0,4m) mindre i exklusivitetsbetalningar under 2013.

Fredrik Henckel, verkställande direktör i XCounter säger:

”De nio första månaderna av 2012 visar en betydande tillväxt, trots den mycket lägre försäljningen i Europa så har Asien och Amerika visat hög tillväxt. Vi ser även en resultatförbättring vilket är helt i linje med vår strategi och våra mål. Vi ser kundernas ökande intresse för vår teknologi och produkter. För att dra nytta av den förväntade tillväxten för vår teknologi har vi beslutat att accelerera våra ”R&D” projekt för att komma snabbare till marknaden med attraktiva produkter. För att finansiera ”R&D” projekten har vi gjort en kapitalanskaffning, kassatillskottet blev SEK 7,7m i november 2012.

Vi välkomnar utnämnandet av Charles Spicer som styrelseledamot. Hans medicinska erfarenhet tillför ytterligare medicinsk kompetens till koncernen.”

KOMMENTARER FRÅN VERKSTÄLLANDE DIREKTÖREN

Fortsatt stark tillväxt & acceleration av specifika ”R&D” projekt

XCounter fokuserar på tre olika affärsområden vilka är oberoende av varandra. I dem kan våra befintliga och kommande detektorer effektivt användas inom den dentala, medicinska och industriella marknaden. Vi för ett nära samarbete med våra OEMs för att fortsatt stärka vår position inom alla områden och för att maximera vår tekniska utveckling.

Under perioden har vi visat en betydande tillväxt inom försäljningen av dentala detektorer till våra OEMs vilket fick den totala försäljningen att öka 39% för perioden januari - september jämfört med föregående period 2011. Vi ökade vår produktionskapacitet förra året för att möta nuvarande och framtida tillväxt och krav, detta gör oss väl förberedda för fortsatt tillväxt nästa år om marknaden fortsätter efterfråga våra produkter.

För att tidigare ta oss till marknaden med nya attraktivare produkter har vi accelererat vissa ”R&D” projekt inom alla tre områden: dentalt, medicinskt och industriellt. Vi fortsätter utvecklingen av en 3D detektor för dentalt bruk och startar utvecklingen av en dental intra-oral detektor och en ultrasnabb industriell detektor. Medel som kommer att användas inkluderar externa kostnader och nyanställningar.

Samarbetet med CT Imaging GmbH ("CT Imaging") (namnändrat från Artemis till CT)

Det pågående samarbetet med CT Imaging för utveckling av en högpresterande 3D detektor för en lågdoserande och högupplöst bröst CT skanner fortsätter men har drabbats av vissa förseningar på grund av försenade leveranser från en underleverantör. Under första kvartalet 2013 planerar vi att leverera vår första prototypdetektor. Under 2013 räknar vi sedan med att sälja fem detektorer till CT Imaging för att de ska utföra sina tester, valideringar och certifieringar. Vi uppskattar att deras system med vår detektor inuti kommer nå marknaden tidigast 2014.

Samarbetet med Ledande Röntgenbildsföretaget inom Hälsovård

Den 16 februari 2012 meddelade bolaget att ett ”R&D” avtal hade tecknats med det Ledande Röntgenbildsföretaget inom Hälsovård. Under perioden januari - juni 2012 tog Bolaget emot betalningar om SEK 13.1m (EUR 1,45m) som en följd av att ”R&D” avtalet undertecknades och att milstolpar hade uppnåtts. Ytterligare betalningar kommer att tas emot under 2013 när milstolpar uppnås. Bolaget kommer utveckla och leverera en höghastighets fotonräknande 3D detektor till kunden. Vi räknar med att leverera vår första prototypdetektor till vår samarbetspartner under första kvartalet 2013.

Ekonomisk översikt

Juli - september

• Under perioden omsatte XCounter SEK 16,7m (EUR 2,0m) (2011: SEK 13,5m (EUR 1,6m))
  • Förlusten för perioden uppgick till SEK -2,0m (EUR -0,2m) jämfört med SEK -7,6m (EUR -0,9m) för samma period 2011. Detta är i linje med ledningens förväntningar för perioden

Januari - september

• Under perioden omsatte XCounter SEK 54,6m (EUR 6,3m) (2011: SEK 39,3m (EUR 4,5m))
  • Förlusten för perioden uppgick till SEK -6,2m (EUR -0,7m) jämfört med SEK -15,3m (EUR -1,7m) för samma period 2011. Detta är i linje med ledningens förväntningar för perioden
  • Kassan vid utgången av perioden var SEK 10,3m (EUR 1,2m) jämfört med SEK 18,1m (EUR 2,1m) för samma period 2011

Styrelsen anser att den nuvarande affärsplanen gör det möjligt för koncernen att nå en uthållig lönsamhet.

Utsikter och fortlevnad

XCounter’s framsteg under det senaste året har varit betydande och i linje med vår strategi. Vi har klarat av att växa i perioden januari - september trots lägre intäkter från Europa genom högre intäkter från våra OEM’s i de övriga geografiska områdena.

Vi fortsätter vår strategi genom att fokusera på nedanstående områden:

• skapa ytterligare partnerskap med OEM’s
  • etablera ytterligare ”R&D” projekt inom det medicinska området
  • expandera i både befintliga marknader och nya segment inom industriella området
  • utvärdera lämpliga värdehöjande förvärvsmöjligheter om så ges möjlighet

Denna rapport har upprättats i enlighet med antagandet om fortsatt drift.

Danderyd 29 november 2012

Fredrik Henckel                      Verkställande direktör, XCounter AB

Fredrik Henckel, VD, +46 8 622 23 17

Jean-Philippe Flament, Ordförande