Rezidor utnämner Elie Younes till Senior Vice President, Head of Group Development

Rezidor Hotel Group meddelade idag att Elie Younes utnämnts till Senior Vice President, Head of Group Development och tillträder tjänsten den 1 januari 2013. Younes började i april 2010 som Vice President, Business Development för Mellanöstern och Afrika på Rezidors regionalkontor i Dubai, och tog i oktober 2012 över det interimistiska ledarskapet för Rezidors avdelning för företagsutveckling. Den nya rollen innebär att Younes kommer att vara baserad på företagets supportkontor i Bryssel, Belgien. Han kommer även att ingå i Rezidors ledningsgrupp som leds av koncernchef och VD Wolfgang M. Neumann, som från och med den 1 januari 2013 tar över efter Kurt Ritter.

"Rezidor är känt för sina utmärkta personutvecklingsprogram och en kultur där man hela tiden arbetar för att förbättra de anställdas prestationer och resultat. Vi är glada att vi kan befordra en stark intern kandidat till posten som Senior Vice President Business Development", säger Wolfgang M. Neumann, Rezidors tillträdande koncernchef och VD. "Elie Younes besitter stor kännedom om Rezidor, våra ägare och affärspartners, och kommer ytterligare att främja vår tillgångslätta, lönsamma tillväxt med fokus på de unga och nya marknaderna i Ryssland/OSS-länderna och Afrika", fortsatte Neumann. Rezidor är den ledande internationella hotelloperatören i Ryssland/OSS-länderna och Baltikum, och har den största hotellportföljen under utveckling i länderna söder om Sahara. Koncernen har en total utvecklingsportfölj på cirka 100 hotell med över 22 000 rum i EMEA-länderna.

"Jag är glad över att ha fått denna roll, och att få leda och verkställa vår tillväxtstrategi. Tack vare vårt starka ledarskap, våra fantastiska talanger och vår Route 2015-strategi har Rezidor alla de beståndsdelar som krävs för att nå enastående framgång. Jag ser fram emot att tillsammans med ledningsgruppen och affärsutvecklingscheferna arbeta i samtliga regioner för att nå en sådan framgång", säger Elie Younes.

Younes har libanesisk nationalitet och är engelsk medborgare. I början av sin karriär hade han olika chefsbefattningar i Libanon, innan han 2001 började på HVS International i London. Under sina fem år på HVS International avancerade Younes snabbt till tjänsten som Director där han arbetade med projektövervakning, investeringsrådgivning, genomförbarhetsstudier och kontraktsförhandlingar. Han var även rådgivare angående hotellfastigheter värda över åtta miljarder USD. 2007 började Younes på Starwood Hotels som Director of Acquisitions and Development för EMEA-länderna, innan han 2008 befordrades till Senior Director of Acquisitions and Development. 2009 började Younes som Vice President Development för Mellanöstern på Hilton Hotels Worldwide, innan han flyttade till Rezidor. Han har studerat i olika världsdelar vid universitet som Notre Dame i Beirut, INSEAD i Frankrike, Cornell University i USA, IMHI/Essec i Paris och City University i London. Elie Younes tycker om att resa och uppleva nya kulturer, han är också en idrottsman och ägnar sig i första hand åt kampsporter.

För mer information, kontakta:

Christiane Reiter, Senior Director Corporate Communication, Christiane.Reiter@Rezidor.com

Renu Snehi, Senior Director Corporate Communication, Renu.Snehi@Rezidor.com

Om Rezidor Hotel Group

Rezidor Hotel Group är ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen och medlem i Carlson Rezidor Hotel Group, en av världens tio största hotellkoncerner. Rezidor har en portfölj med fler än 430 hotell i drift och under utveckling och med 95 000 rum i 70 länder. Rezidor driver varumärkena Radisson Blu och Park Inn by Radisson i Europa, Mellanöstern och Afrika,  samt Club Carlsons förmånsprogram för återkommande hotellgäster. Rezidor utvecklar och driver även det eleganta livsstilsvarumärket Hotel Missoni under ett världsomspännande licensavtal med det legendariska italienska modehuset Missoni. Efter att ha ingått en strategisk allians med Regent Hotels & Resorts, kommer Rezidor att utveckla och driva nya Regent-fastigheter i EMEA-regionen.

I november 2006 börsnoterades Rezidor på Stockholmsbörsen. Carlson, ett privatägt, globalt hotell- och reseföretag med huvudkontor i Minneapolis (USA), är största aktieägare.

Rezidor Hotel Groups bolagsledning finns i Bryssel, Belgien. För mer information, besök www.rezidor.com och www.carlsonrezidor.com

Pressmeddelande PDF