Forestlight Entertainments intressebolag Ftrack stärker kassan inför expansion

Ftrack som utvecklar och säljer en mjukvara för Visual Effects-branschen genomför en nyemission om 5 Mkr. Syftet är att skapa långsiktiga ekonomiska förutsättningar för kommersialisering av Ftracks system för produktionsledning och asset management för studios inom visuella effekter, animationer och post production.

-”Ftrack är ett av få verktyg i världen som kan hantera och administrera stora komplexa internationella Visual Effects-produktioner, säger Fredrik Limsäter, VD och grundare av Ftrack. Marknadens mottagande av Ftrack har varit mycket positivt och nu ökar vi takten i vår strävan att kommersialisera Ftrack internationellt. I den processen krävs såväl kapital som ytterligare kompetens”.

Eva Redhe Ridderstad kommer att väljas till ny ordförande i Ftrack och Peter Levin, VD Forestlight Entertainment är kvar som ledamot.

-”Det är glädjande med framgångarna i Ftrack och att bolaget nu kan utvecklas på egen hand. Min ambition har varit att bidra till att utveckla Ftrack till en slagkraftig "Asset management"- mjukvara, motsvarande den plattform som bland annat Fido Film styr sina projekt på”, säger Peter Levin.

För Forestlight Entertainment innebär transaktionen minskade kostnader med ca 3,5 mkr per år och att bolaget i större utsträckning kan fokusera på kärnverksamheterna Fido Film och Noble Entertainment. Fido Film kommer fortsättningsvis att använda Ftrack i nära samarbetet med bolaget och bolagets kunder. Genom emissionen minskar Forestlight Entertainments ägande i Ftrack från 47,5% till 12% och bolaget kommer att ha en fordran mot Ftrack om ca 3 Mkr, motsvarande de investeringar som genomförts under 2012.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Peter Levin, VD Forestlight Entertainment AB (publ)
         Tel. +46 (0) 8 660 43 30
         E-post: peter.levin@forestlight.se