I linje med strategin att växa med management- och franchiseavtal omvandlar Rezidor två hyresavtal i Sverige till franchiseavtal

Rezidor Hotel Group meddelade idag att de omvandlat två hyresavtal, Park Inn by Radisson Malmö och Park Inn by Radisson Hammarby Sjöstad, till franchiseavtal.

Hotellen omfattar mer än 400 rum och kommer att behålla varumärket Park Inn by Radisson. Ligula Hospitality Group AB kommer att köpa aktierna i det bolag som innehar hyresavtalen, Rezidor Hotel AB, som kommer att driva hotellen under franchiseavtal med start under första kvartalet 2013. Aktierna kommer att köpas för en symbolisk summa, 1 euro, medan nettotillgångarna i bolaget uppgår till 0,9 miljoner euro. Förlusterna på EBITDA-nivå för 2012 för de två hotellen tillsammans uppskattas till 0.8 miljoner euro.

Ligula Hospitality Group har mer än 375 anställda och 45 miljoner euro i årliga intäkter. Gruppen har flera lokala varumärken, bland dem ProfilHotels med 10 hotell i Sverige och Danmark.

"Att omvandla dessa hotell från hyresavtal till franchiseavtal är helt i linje med vår strategi att växa "asset-light", dvs genom managment- och franchiseavtal", säger Wolfgang M. Neumann, President & CEO i Rezidor. "Dessutom är vi glada över att samarbeta med ProfilHotels, vilket är en mycket framgångsrik och erfaren operatör, kapabel att driva dessa hotell på allra högsta nivå".

Informationen är sådan som Rezidor Hotel Group AB själv valt att offentliggöra eller är skyldig att offentliggöra enligt svensk lag om värdepappershandel och/eller lagen om Handel med Finansiella Instrument.

För mer information, vänligen kontakta:
Knut Kleiven, vice VD och finansdirektör
+32 2 702 9244, knut.kleiven@carlsonrezidor.com

Ebba Ankarcrona, direktör för investerarrelationer
+32 2 702 9286, ebba.ankarcrona@carlsonrezidor.com

Om Rezidor Hotel Group

Rezidor Hotel Group är ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen och ingår i Carlson Rezidor Hotel Group, en av världens tio största hotellkedjor. Rezidor har en portfölj av mer än 430 hotell med 95 000 rum i drift och under utveckling i 70 länder. Rezidor driver varumärkena Radisson Blu och Park Inn by Radisson i Europa, Mellanöstern och Afrika, samt Club Carlsons bonusprogram för stamgäster. Rezidor utvecklar och driver även det nya livsstilsvarumärket Hotel Missoni under ett världsomspännande licensavtal med det legendariska italienska modehuset Missoni. I september 2012 tecknade Rezidor ett strategiskt samarbetsavtal med Regent Hotels & Resorts för att utveckla och driva Regent hotell i Europa, Mellanöstern och Afrika.

I november 2006 noterades Rezidor på Stockholmsbörsen (REZT).
Carlson, ett privatägt, globalt hotell- och reseföretag med huvudkontor i Minneapolis, USA, är den största aktieägaren.

Huvudkontoret för Rezidors bolagsledning ligger i Bryssel, Belgien.
För mer information, besök: www.rezidor.com.

Pressmeddelande PDF