SpareBank 1 SMN selger aksjer i Bank 1 Oslo Akershus

SpareBank 1 SMN reduserer sin eierandel fra 19,5 til 4,8 prosent i Bank 1 Oslo Akershus.

Eierstrukturen i Bank 1 Oslo Akershus endres gjennom en rettet emisjon for å styrke kjernekapitaldekningen i banken. Sparebanken Hedmark øker sin eierandel fra 12,0 til 40,5 prosent i Bank 1 Oslo Akershus, og har opsjon om å kjøpe seg opp ytterligere.

Regionbankene SpareBank 1 SR-Bank, SpareBank 1 Nord-Norge og SpareBank 1 SMN har over en periode ytret ønske om å selge seg ned i Bank 1 Oslo Akershus. Bakgrunnen er stor geografisk avstand til deres respektive hovedmarkeder.

Aksjehandelen er betinget av godkjennelse fra Finanstilsynet, som er ventet i løpet av januar 2013. Se for øvrig børsmelding fra Sparebanken Hedmark, datert d.d.

Trondheim, 18. januar 2013

Kontaktpersoner i SpareBank 1 SMN:
Konsernsjef Finn Haugan tlf 900 41 002
Informasjonsdirektør Hans Tronstad tlf 941 78 322

Om SpareBank 1 SMN

SpareBank 1 SMN er regionens ledende finanskonsern. Markedsleder i privat- og bedriftsmarkedet, og lokalisert på 43 steder i regionens kommuner med i alt 51 kontor.

Vårt mål er å være den anbefalte banken for kunder i Trøndelag og på Nordvestlandet, og som lokal og selvstendig sparebank føler vi et spesielt ansvar for å stimulere til vekst og trivsel i regionen. Vi bygger vår virksomhet på nærhet til kundene, god tilgjengelighet, full produktbredde og helhetlig økonomisk rådgivning.

Hovedkontoret er i Trondheim. Konsernet sysselsetter ca 1200 årsverk og omfatter også datterselskapene SpareBank 1 SMN Finans, EiendomsMegler 1 Midt-Norge, Allegro Finans og SpareBank 1 SMN Regnskap. Banken er største aksjonær med eierandel på 33 prosent i BN Bank.

SpareBank 1 SMN er en av seks eiere av SpareBank 1 Gruppen. Ønskes ytterligere informasjon, besøk vår hjemmeside www.smn.no