KORR: SpareBank 1 SMN selger aksjer i Bank 1 Oslo Akershus

SpareBank 1 SMN reduserer sin eierandel fra 19,5 til 4,8 prosent i Bank 1 Oslo Akershus, jfr. børsmelding 18. 01.2013.

Sparebanken Hedmark øker sin eierandel fra 12,0 til 40,5 prosent i Bank 1 Oslo Akershus, og har opsjon om å kjøpe seg opp ytterligere.

Vi vil presisere at endringen i eierstruktur skjer ved at Sparebanken Hedmark erverver aksjer fra SpareBank 1 SR-Bank, SpareBank 1 Nord-Norge og SpareBank 1 SMN. Hver bank selger 475 594 aksjer til kurs 494 kroner, som tilsvarer bokført verdi av Bank 1 Oslo Akershus AS per 30. september 2012.

Hver av de selgende bankene eide 19,5 prosent av Bank 1 Oslo Akershus AS per 31.12.2012. Etter aksjesalget og øvrige eiertilpasninger er ny eierandel 4,8 prosent. Sparebanken Hedmark og Samarbeidende Sparebanker AS er på nærmere gitte vilkår gitt opsjon på kjøp av hhv. to tredeler og en tredel av de resterende aksjene fram til 31.12.2015.

Sparebanken Hedmarks samlede aksjeerverv er betinget av endelig godkjennelse fra Finanstilsynet.

Trondheim, 23. januar 2013
Kontaktpersoner i SpareBank 1 SMN:
Konsernsjef Finn Haugan tlf 900 41 002
Informasjonsdirektør Hans Tronstad tlf 941 78 322
Om SpareBank 1 SMN

SpareBank 1 SMN er regionens ledende finanskonsern. Markedsleder i privat- og bedriftsmarkedet, og lokalisert på 43 steder i regionens kommuner med i alt 51 kontor.

Vårt mål er å være den anbefalte banken for kunder i Trøndelag og på Nordvestlandet, og som lokal og selvstendig sparebank føler vi et spesielt ansvar for å stimulere til vekst og trivsel i regionen. Vi bygger vår virksomhet på nærhet til kundene, god tilgjengelighet, full produktbredde og helhetlig økonomisk rådgivning.

Hovedkontoret er i Trondheim. Konsernet sysselsetter ca 1200 årsverk og omfatter også datterselskapene SpareBank 1 SMN Finans, EiendomsMegler 1 Midt-Norge, Allegro Finans og SpareBank 1 SMN Regnskap. Banken er største aksjonær med eierandel på 33 prosent i BN Bank.

SpareBank 1 SMN er en av seks eiere av SpareBank 1 Gruppen. Ønskes ytterligere informasjon, besøk vår hjemmeside www.smn.no