SpareBank 1 SMN: Selger 5,88 mill. aksjer i Polaris Media

SpareBank 1 SMN selger 5,88 millioner aksjer i Polaris Media ASA til 27,00 kroner per aksje til NWT Media (Nya Wermlands-Tidningens AB), for til sammen 158,8 millioner kroner.

Gjennom denne transaksjonen reduserer SpareBank 1 SMN sin eierandel i Polaris Media fra 23,4 til 11,4 prosent. SpareBank 1 SMN overtok 18,8 prosent av aksjene i Polaris Media i forbindelse med konkursen i Roll Severin Co i mars 2011.

- Vi har siden kommunisert at vi ikke finner det ønskelig å være så stor eier i Polaris Media på lang sikt, men at vi er komfortabel med en slik eierposisjon på mellomlang sikt. Vi selger nå til NWT Media i forståelse med styret i Polaris Media, sier konsernsjef Finn Haugan i SpareBank 1 SMN.

NWT Media har siden 1990 dokumentert å være en langsiktig medieinvestor i Norge. Selskapet har vært eier i Polaris Media siden september 2011, og øker nå sin eierandel fra 14,4 til 26,4 prosent. Dermed blir NWT Media nest største aksjonær etter Schibsted (29,0 prosent).

- Vi er meget tilfreds med at SpareBank 1 SMN selger til NWT Media, som vi har lært å kjenne som en profesjonell og langsiktig medieinvestor. Samarbeidet med våre svenske venner er særdeles godt. Samtidig er det positivt at SpareBank 1 SMN fortsetter som betydelig eier i Polaris Media. Banken bidrar til et godt og spredt eierskap i konsernet, sier styreleder Kaare M. Gisvold i Polaris Media.

Kontaktpersoner i SpareBank 1 SMN:

Konsernsjef Finn Haugan tlf 900 41 002

Informasjonsdirektør Hans Tronstad tlf 941 78 322

Om SpareBank 1 SMN

SpareBank 1 SMN er regionens ledende finanskonsern. Markedsleder i privat- og bedriftsmarkedet, og lokalisert på 43 steder i regionens kommuner med i alt 51 kontor.

Vårt mål er å være den anbefalte banken for kunder i Trøndelag og på Nordvestlandet, og som lokal og selvstendig sparebank føler vi et spesielt ansvar for å stimulere til vekst og trivsel i regionen. Vi bygger vår virksomhet på nærhet til kundene, god tilgjengelighet, full produktbredde og helhetlig økonomisk rådgivning.

Hovedkontoret er i Trondheim. Konsernet sysselsetter ca 1200 årsverk og omfatter også datterselskapene SpareBank 1 SMN Finans, EiendomsMegler 1 Midt-Norge, Allegro Finans og SpareBank 1 SMN Regnskap. Banken er største aksjonær med eierandel på 33 prosent i BN Bank.

SpareBank 1 SMN er en av seks eiere av SpareBank 1 Gruppen. Ønskes ytterligere informasjon, besøk vår hjemmeside www.smn.no