Alliance Oil - bildande av joint venture med Repsol slutfört

• Alliance Oil och Repsol har slutfört avtalade transaktioner för att bilda joint venture bolaget AR Oil and Gas BV (AROG) som ägs till 51% av Alliance Oil och till 49% av Repsol.
  • Alliance Oil har överfört upstreambolaget Tatnefteotdacha till AROG.
  • Repsol har överfört gasbolaget Eurotek till AROG samt erlagt 81 MUSD kontant till Alliance Oil.
  • AROGs tillgångsbas uppgår till cirka 885 MUSD med bevisade och sannolika olje- och gasreserver om 286 miljoner fat oljeekvivalent.

Alliance Oil har överfört dotterbolaget Tatnefteotdacha, med producerande upstreamtillgångar i Tatarstan, till AROG. Tatnefteotdacha har bevisade och sannolika oljereserver på 132,7 miljoner fat[1] och produktionen uppgick under 2012 till totalt 3,3 miljoner fat olja. Repsol har överfört dotterbolaget Eurotek med bevisade och sannolika gasreserver om 115 miljoner fat oljeekvivalent (”mboe”)[2] till AROG samt erlagt 81 MUSD kontant till Alliance Oil. Som tidigare offentliggjorts, slutfördes första fasen i bildandet av joint venture bolaget i augusti 2012, då Alliance Oil överförde det Samarabaserade upstreambolaget Saneco till AROG.

Sammanfattningsvis har Alliance Oil, genom de transaktioner som offentliggjorts idag och i augusti 2012, överfört dotterbolag i Volga-Uralregionen med upstreamtillgångar som omfattar prospekterings- och produktionslicenser för 13 oljefält med bevisade och sannolika oljereserver om 171 miljoner fat1 och erhållit 51% av AROG samt 117 MUSD kontant netto. Repsol har tillfört Eurotek, som har två licenser för prospektering samt erlagt 117 MUSD kontant till Alliance Oil för att erhålla 49% i AROG, som efter transaktionerna har en total tillgångsbas om cirka 885 MUSD med bevisade och sannolika olje- och gasreserver om 286 mboe.

Alliance Oil kommer att fortsätta att konsolidera dotterbolagen Tatnefteotdacha och Saneco i den finansiella informationen. Eurotek kommer att redovisas som andelar i intresseföretag och joint venture enligt kapitalandelsmetoden.

För ytterligare information:

Arsen Idrisov, VD, Alliance Oil Company Ltd., tel. +7 (495) 777 18 08
Eric Forss, Styrelseordförande, Alliance Oil Company Ltd., tel. (08) 611 49 90

Besök även: www.allianceoilco.com

[1] Reserverna är värderade i enlighet med SPE-definitionerna av DeGolyer och MacNaughton per 31 december 2011 och har ej justerats för produktion och revideringar 2012.

[2] Reserverna är värderade av Repsol per november 2011 och har ej justerats för revideringar 2012

Alliance Oil Company Ltd är ett ledande självständigt olje- och gasföretag med en vertikalt integrerad verksamhet i Ryssland och Kazakstan. Alliance Oil Company har idag omfattande olje- och gasreserver och downstreamverksamhet som inkluderar raffinaderiet i Khabarovsk och ett ledande nätverk av bensinstationer och oljeproduktsdepåer i ryska Fjärran Östern. Bolagets depåbevis handlas på NASDAQ OMX Nordic under symbolen AOIL.

AOIL_2013_01_28_sve.pdf