Økt overskudd og styrket soliditet i SpareBank 1 SMN

SpareBank 1 SMN fikk et resultat på 1077 millioner kroner i 2012, en økning på 53 millioner i forhold til samme periode i fjor. Også soliditeten er styrket.

Styret foreslår overfor representantskapet et kontantutbytte på 1,50 kroner per egenkapitalbevis for 2012. Med bakgrunn i økte krav til soliditet innebærer styrets forslag lavere utdelingsgrad til kontantutbytte og gaver til allmennyttige formål enn tidligere år. Det foreslås en avsetning på 30 millioner kroner til gavearbeid i 2013.

Foreløpig årsregnskap preges av sterk inntektsutvikling i  bankens ordinære drift, økte utlånsmarginer,  lave tap på utlån, god avkastning på finansielle eiendeler samt høy vekst i både boliglån og innskudd.

- 2012 ble et godt år for SpareBank 1 SMN. Solid drift kombinert med god og lønnsom vekst samt lave tap bidrar til at banken fortsatt leverer et godt resultat. SpareBank 1 SMN har økt sin markedsandel både blant husholdinger og bedrifter i Trøndelag og Nordvestlandet, sier konsernsjef Finn Haugan i SpareBank 1 SMN.

Regnskap 2012 - hovedtall:
·      Resultat før skatt: 1355 mill. kr (1236 mill. i 2011)
·      Resultat etter skatt: 1077 mill. kr (1024 mill.)
·      Egenkapitalavkastning: 11,7% (12,8%)
·      Vekst i utlån: 10,2% (8,6%)
·      Vekst i innskudd: 9,2% (11,9%)
·      Tap på utlån: 58 mill. kr (27 mill.)
·      Kjernekapitaldekning: 11,3% (10,4%)
·      Resultat per egenkapitalbevis: 5,21 kr (6,06 kr)
·      Foreslått utbytte: 1,50 kr per bevis (1,85 kr)

Ny kapitalplan
Styret i SpareBank 1 SMN har vedtatt en ny kapitalplan som bygger på nytt mål for ren kjernekapital på minimum 12,5 prosent innen utgangen av 2015. Dette er i tråd med ventede myndighetskrav. I 2012 har banken styrket soliditeten og ren kjernekapital var ved årsskfitet på 10,0 prosent.

Utlånsmarginene har økt gjennom 2012, en utvikling vi ser også for inneværende år. Dette er også en naturlig konsekvens av økte risikovekter og kapitalkrav i norsk finansnæring.

Høy kundeaktivitet i banken samt datterselskapene EiendomsMegler 1 Midt-Norge og SpareBank 1 SMN Regnskap foruten økte utviklingskostnader i SpareBank 1-samarbeidet har gitt høyere kostnader sammenlignet med året før. Redusert kostnadsvekst vil ha høy prioritet i 2013. Ambisjonen er å ta veksten til under tre prosent. Tiltak er planlagt og delvis iverksatt, blant annet gjennom en gjennomgripende flytting av ressurser mot aktivt kundearbeid.

Styrket markedsposisjon
Samlet utlånsvekst i privatmarkedet ble 13,7 prosent siste tolv måneder mot en generell kredittvekst blant husholdningene ifølge SSB på 7,2 prosent i samme periode. SpareBank 1 SMN har sterk vekst i hele markedsområdet. Totalt fikk banken 12 800 nye privatkunder i 2012.

SpareBank 1 SMN opprettholder en sterk posisjon i bedriftsmarkedet med en utlånsvekst på 5,3 prosent siste 12 måneder. Tilsvarendre var generell kredittvekst ifølge SSB på 5,0 prosent. Utlånsveksten til bedriftsmarkedet har avtatt i fjerde kvartal 2012, og vi forventer moderat vekst i 2013.

Lave tap
Banken har lave tap og lavt mislighold, som reflekterer både regionens økonomi og bankens porteføljekvalitet. Netto tap utgjør kun 0,06 prosent av totale utlån. Avsetning til gruppevise nedskriver er blitt økt med fem millioner kroner som følge av noe usikkerhet knyttet til eksponering i enkeltbransjer.

Provisjonsinntekter og øvrige driftsinntekter økte med 24 prosent til 1139 millioner kroner i 2012. Bankens datterselskaper viser fortsatt solid fremgang. De største selskapene EiendomsMegler 1 Midt-Norge, SpareBank 1 SMN Finans og SpareBank 1 SMN Regnskap styrker sin markedsposisjon og lønnsomhet.

Forvaltningskapitalen i SpareBank 1 SMN er per utgangen av 2012 på 138 milliarder kroner, inkludert lån overført til deleide SpareBank 1 Boligkreditt og SpareBank 1 Næringskreditt.

Sunn økonomi regionalt og nasjonalt
- Fortsatt uro i internasjonale finansmarkeder øker usikkerheten i nasjonal og regional økonomi. Heller ikke i 2012 har vi sett klare indikasjoner på Trøndelag og Nordvestlandet vil rammes spesielt av krisen i euroområdet, og det er få signaler i vår region som tilsier større endringer i risikobildet i 2013, sier Finn Haugan.

Trondheim, 6. februar 2013.

Kontaktpersoner i SpareBank 1 SMN:
Konsernsjef Finn Haugan tlf 900 41 002
Finansdirektør Kjell Fordal tlf 905 41 672
Informasjonsdirektør Hans Tronstad tlf 941 78 322

Om SpareBank 1 SMN
SpareBank 1 SMN er regionens ledende finanskonsern. Markedsleder i privat- og bedriftsmarkedet, og lokalisert på 43 steder i regionens kommuner med i alt 51 kontor.

Vårt mål er å være den anbefalte banken for kunder i Trøndelag og på Nordvestlandet, og som lokal og selvstendig sparebank føler vi et spesielt ansvar for å stimulere til vekst og trivsel i regionen. Vi bygger vår virksomhet på nærhet til kundene, god tilgjengelighet, full produktbredde og helhetlig økonomisk rådgivning.

Hovedkontoret er i Trondheim. Konsernet sysselsetter ca 1200 årsverk og omfatter også datterselskapene SpareBank 1 SMN Finans, EiendomsMegler 1 Midt-Norge, Allegro Finans og SpareBank 1 SMN Regnskap. Banken er største aksjonær med eierandel på 33 prosent i BN Bank.

SpareBank 1 SMN er en av seks eiere av SpareBank 1 Gruppen. Ønskes ytterligere informasjon, besøk vår hjemmeside www.smn.no

4Q rapport Presentasjon Supplementary information