Årsregnskabsmeddelelse 2012

Skive, Danmark, 2013-03-01 09:09 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Dantherm realiserede i 2012 en omsætning på DKK 482 mio. og et driftsunderskud på DKK 6 mio. Omsætning og indtjening blev lidt bedre end de seneste udmeldte forventninger om en omsætning i niveauet DKK 470 mio. og et driftsunderskud i niveauet DKK 10 mio. Fremgangen fra 2011 blev ikke fortsat i 2012 som følge af et lavere salg til Telecom netværksleverandørerne. Derimod var der en vækst i salget til Telecom netværksoperatørerne og for HVAC forretningssegmentet på 18 %. Dantherm fortsætter de strategiske væksttiltag og forventer i 2013 en omsætning på DKK 525-550 mio. og et driftsresultat på DKK 15-20 mio. svarende til niveauerne i 2011.

Koncernchef Torben Duer udtaler:

"I begyndelsen af 2012 forventede vi, at både Telecom og HVAC forretningssegmenterne ville få en fremgang på trods af et svagt første kvartal for Telecom, men den lave aktivitet fortsatte imod forventningerne for Telecom netværksleverandørerne igennem hele året. Derimod havde HVAC forretningssegmentet en fremgang i omsætning og indtjening, der lå over vores forventninger for året. Vi ser en positiv markedsudvikling for specielt Telecom forretningen i 2013, der sammen med fortsatte tiltag til markeds- og produktudvikling, forventes at bidrage til fremgangen i omsætningen og indtjeningen i 2013."

Udvikling i 2012

Omsætningen blev DKK 482 mio. mod DKK 550 mio. i 2011 svarende til et fald på 12 %. Omsætningen inden for HVAC steg med 18 %, mens omsætningen inden for Telecom faldt med 45 %.

• Driftsunderskuddet (EBIT) blev på DKK 6,2 mio. mod et overskud på DKK 22,5 mio. i 2011.
  • Omsætning og EBIT er lidt bedre end de seneste udmeldte forventninger.
  • Dantherms underskud før skat (EBT) blev DKK 17,9 mio. mod et overskud på DKK 9,8 mio. i 2011.
  • Egenkapitalandelen udgjorde 27 % ved udgangen af 2012 mod 28% ultimo 2011.
  • Den rentebærende nettogæld udgjorde DKK 188 mio. ultimo 2012 og er nogenlunde svarende til niveauet ved udgangen af 2011. Af den rentebærende gæld udgør finansielle leasingforpligtelser og bankgæld relateret til ejendomme DKK 102 mio.
  • Pengestrømme fra driftsaktivitet blev positive med DKK 19,8 mio., som er på niveau med 2011 uanset den svagere resultatudvikling.

Forventninger til 2013

Markedsudviklingen inden for HVAC forventes i 2013 fortsat moderat og præget af den europæiske økonomi. På flere af produktområderne forventes dog en vækst drevet af øget fokus på indeklima og energibesparelser. Inden for Telecom forventes den underliggende vækst for øget trådløs kommunikation at fortsætte, og Dantherm forventer ligeledes stigende investeringer i telenetværk i forhold til 2012.

Dantherm fortsætter de strategiske tiltag vedrørende markedstilstedeværelse, produktudvikling og omkostningseffektivitet og forventer i 2013 en omsætning på DKK 525-550 mio. og et driftsresultat (EBIT) på DKK 15-20 mio. svarende til niveauerne i 2011.

Udvidelse af koncerndirektionen

Med virkning fra dags dato indtræder økonomidirektør Bjarke Brøns i koncerndirektionen. Bjarke Brøns er 37 år, cand.merc.aud. og statsautoriseret revisor. Bjarke Brøns blev ansat i Dantherm i 2006 og har siden april 2011 været økonomidirektør for koncernen.

Koncerndirektionen vil herefter bestå af administrerende direktør Torben Duer og økonomidirektør Bjarke Brøns.

Ordinær generalforsamling

Ordinær generalforsamling afholdes onsdag den 10. april 2013 kl. 15 hos Dantherm A/S, Marienlystvej 65, 7800 Skive. Bestyrelsen foreslår, at der ikke udloddes udbytte for 2012.

Den samlede årsrapport medfølger som bilag til denne selskabsmeddelelse og er til rådighed på Dantherms hjemmeside www.dantherm.dk.

Eventuelle henvendelser vedrørende denne meddelelse kan ske til administrerende direktør Torben Duer på telefon 99 14 90 14.

AR_2012_DK_forside.pdf