Triforks internationale vækst accelererede i 2012

Meddelelse nr. 1/2013

Aarhus, 2013-03-21 09:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Bestyrelsen og koncerndirektionen i Trifork A/S har d. 21. marts 2012 behandlet og godkendt årsrapporten for Trifork A/S-koncernen for perioden 1. januar – 31. december 2012.

2012 har været et år med mange internationale aktiviteter, hvor selskabets overordnede vækstmål er blevet indfriet med en samlet vækst på 28% i forhold til 2011.

Finansielle resultater

• Trifork realiserede i 2012 en omsætning på DKKm 223, hvilket svarer til en vækst på 28% i forhold til 2011, hvor der blev realiseret DKKm 175.
  • Omsætningen på de udenlandske aktiviteter udgjorde 40% af den samlede omsætning.
  • Resultat før skat, renter og afskrivninger (EBITDA) blev samlet på DKKm 30,4, hvilket svarer til en fremgang på over 7,8% i forhold til 2011, hvor der blev realiseret et EBITDA-resultat på DKKm 28,2.
  • Resultatet før skat blev i 2012 på DKKm 21,9 mod DKKm 20,7 i 2011, svarende til en stigning på 5,8%.
  • Resultat efter skat blev på DKKm 18,6 mod DKKm 17,2 i 2011, svarende til en stigning på 7,6%.
  • Årets totalindkomst blev på DKKm 22,1 mod DKKm 17,3 i 2011, svarende til en stigning på 27,9%.

Væsentlige begivenheder i 2012

• Mobile: Det er med en målrettet indsats lykkedes at blive leverandør af forretningskritiske mobil-applikationer til fashion-markedet.
  • Agile: Der har været over 6.400 deltagere på konferencer i både ind- og udland. Nye events med NoSQL er startet op og gennemført for første gang i 2012.
  • Cloud: Den første løsning med anvendelse af Cloud-teknologier på mobile enheder er sat i produktion.
  • Udvidelse af den internationale forretning med køb af Orange11 (nu Trifork B.V) med 55 medarbejdere i Holland. Trifork har således nu nået første del af den oprindelige internationaliseringsstrategi med et mål om at være repræsenteret i 7 lande.
  • Konsolidering af den danske forretning med erhvervelse af den sidste del af Trifork Projects Copenhagen A/S.
  • I 2012 er der blevet investeret mange ressourcer i at styrke platformen for den fremtidige vækst. Som et resultat af dette har den opnåede EBITDA-margin for året været under selskabets forventninger.
  • I løbet af 2012 blev der etableret nye faciliteter i Zürich, London, København, Aarhus, Esbjerg og Krakow. Trifork er således parat til yderligere vækst i 2013 og 2014.

Forventninger til 2013

• Koncernledelsen vil fokusere på at få konsolideret Triforks internationale enheder.
  • Vi forventer i 2013 at vores nye GOTO-konferencer i Berlin, Chicago og Zürich skaber vækst i vores Agile forretning.
  • Trifork forventer i 2013 en samlet omsætning i niveauet DKKm 245, svarende til en vækst på 10%. EBITDA-resultatet forventes at vokse med 22% til niveauet DKKm 37, svarende til en EBITDA-margin på 15%.

”Vi er meget tilfredse med udviklingen i vores internationale aktiviteter og tror på at dette er den rigtige forretningsstrategi for Trifork. Det er dejligt, at vi igen i år har kunnet vise de bedste resultater i virksomhedens historie, men det er ikke tilfredsstillende, at vi ikke har kunnet realisere de mål vi havde udmeldt for 2012. Vi er overbevist om, at de langsigtede investeringer, der er gennemført i 2012, har styrket indtjeningsfundamentet”, siger bestyrelsesformand Johan Blach Petersen.

”Vi har arbejdet hårdt for at nå vores resultater i 2012 og jeg er meget stolt af den moral og det engagement som  vores organisation har udvist. Medarbejderne har vist en stor vilje til at bidrage til vores internationaliseringsproces og har taget de nye muligheder til sig.

Med denne kombination og et stærkt fokus på kompetenceopbygning i virksomheden ser vi positivt på fremtiden”, siger Jørn Larsen, adm. direktør for Trifork.

Bestyrelsen indstiller til selskabets generalforsamling torsdag d. 18. april 2013, at der udbetales et udbytte på DKK 0,25 per aktie, svarende til 25% af moderselskabets andel af årets resultat på DKKm 18,1.

Om Trifork

Trifork blev etableret i 1996 og er børsnoteret på NASDAQ OMX Copenhagen. Virksomheden er en innovativ software udvikling virksomhed der fokuserer på forretningsområderne: Mobile, Agile og Cloud. Trifork udvikler og leverer forretningskritiske it-systemer til flere brancher (bl.a.: Finans, Sundhed, Offentlig, Industri og Telekom). Koncernen har 235 medarbejdere fordelt på 11 kontorer i Aarhus, København, Esberg, London, Zürich, Amsterdam, Krakow, Stockholm og San Francisco. Ved udgangen af 2012 havde Trifork en markedsværdi på DKKm 243 / EURm 33, med en omsætning på DKKm 223 / EURm 30.

Bestyrelsen, Trifork A/S

Trifork A/S