VINNOVA visar fortsatt förtroende för EXINI

Lund, Sverige, 2013-04-03 08:30 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Med ett nytt stöd från VINNOVA på 223 000 kr fortsätter EXINI arbetet med att utveckla sin programvara för analys av metastasutbredning vid prostata- och bröstcancer från traditionella tvådimensionella bilder (2D) till tredimensionella (3D).

Den programvara som EXINI idag utvecklar och säljer utgår från de tvådimensionella nuklearmedicinska bilder av skelettet som idag används vid de flesta sjukhus. De tredimensionella bildtyper som är på stark frammarsch möjliggör en mer precis analys av metastasernas  storlek, antal och position.

Med hjälp av VINNOVA-stödet ska EXINI nu utarbeta en projektplan för övergången från 2D till 3D, därefter finns möjlighet att söka nytt VINNOVA-stöd på upp till 5 000 000 SEK för genomförandet av utvecklingsplanen. Även 2012 beviljades EXINI bidrag inom ett nationellt projekt för online-tjänster för medicinsk bildanalys.

- Ett viktigt steg för att ytterligare öka konkurrenskraften för våra produkter säger Scientific Engineer Karl Sjöstrand”, EXINI Diagnostics AB

För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Aurell, CEO
E-post: magnus.aurell@exini.com

Om EXINI Diagnostics AB (publ)
EXINI Diagnostics AB (publ) erbjuder kvalificerade lösningar för medicinskt beslutsstöd till sjukhus över hela världen. Systemet bygger på avancerad bildanalys genom artificiell intelligens och kan på egen hand tolka röntgenbilder och ge diagnosförslag. På så sätt används systemet som ett beslutsstöd för den diagnosticerande läkaren. EXINI arbetar med produkter för diagnos inom några av de mest frekventa folksjukdomarna såsom kranskärlssjukdom, cancer, demens och Parkinsons sjukdom. Bolaget grundades 1999 av professor Lars Edenbrandt. EXINI är listat på NASDAQ OMX First North och har ca 400 aktieägare. Huvudägare är Bo Håkansson. Certified Adviser är Thenberg & Kinde Fondkomission AB.

________________________________________________________________________
         EXINI Diagnostics AB, Ideon Science Park, Scheelevägen 19A, SE-223 70 Lund, Sweden
         Phone: +46 46 286 54 20, Fax: +46 46 286 54 29, info@exini.com, www.exini.com

News_vinnovaprojectplan_130403_SVE_final.pdf