EXINI erhåller bonus från japansk partner

Lund, Sverige, 2013-04-09 09:24 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

EXINI Diagnostics AB (publ) noterat på NASDAQ OMX First North, har uppnått de överenskomna målen för EXINI boneBSI på den japanska marknaden i affärskontraktet med FUJIFILM RI Pharma Co.Ltd (FRI) och erhåller en bonus på två miljoner SEK.

Sedan början av 2011 har FUJIFILM RI Pharma marknadsfört och installerat ”BONENAVI”, den japanska versionen av EXINI boneBSI, på kliniker runt om i Japan. Hittills har 800 system installerats. Det affärskontrakt för EXINI boneBSI som upprättades med FRI den 27 januari 2011 inbegrep bonusbetalning vid uppnådda mål. Dessa mål uppnåddes under FRI:s finansiella år som slutade den 31 mars 2013.

Magnus Aurell, VD, EXINI Diagnostics:”
Jag är mycket glad över att vi har lyckats klara FUJIFILM RI Pharma:s hårda krav för EXINI boneBSI och dess Bone Scan Index (BSI) på den krävande japanska marknaden. Denna bonus är en manifestation av det utmärkta samarbete vi har med vår partner och det stärker min övertygelse om att 2013 kommer att bli ett positivt kassaflödesår för EXINI.”

För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Aurell, CEO
E-post: magnus.aurell@exini.com

Om EXINI Diagnostics AB (publ)
EXINI Diagnostics AB (publ) erbjuder kvalificerade lösningar för medicinskt beslutsstöd till sjukhus över hela världen. Systemet bygger på avancerad bildanalys genom artificiell intelligens och kan på egen hand tolka röntgenbilder och ge diagnosförslag. På så sätt används systemet som ett beslutsstöd för den diagnosticerande läkaren. EXINI arbetar med produkter för diagnos inom några av de mest frekventa folksjukdomarna såsom kranskärlssjukdom, cancer, demens och Parkinsons sjukdom. Bolaget grundades 1999 av professor Lars Edenbrandt. EXINI är listat på NASDAQ OMX First North och har ca 400 aktieägare. Huvudägare är Bo Håkansson. Certified Adviser är Thenberg & Kinde Fondkomission AB.

________________________________________________________________________
         EXINI Diagnostics AB, Ideon Science Park, Scheelevägen 27, SE-223 70 Lund, Sweden
         Phone: +46 46 286 54 20, Fax: +46 46 286 54 29, info@exini.com, www.exini.com