EXINI lanserar ny kraftfull produktuppgradering till FUJIFILM RI Pharma

Lund, Sverige, 2013-04-18 08:55 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

EXINI Diagnostics AB (publ), noterat på NASDAQ OMX First North, har lanserat en uppgraderad version av EXINI boneBSI (Bonenavi® 1.0 i Japan) till FUJIFILM RI Pharma Co. Ltd. (FRI) efter ett års gemensamt utvecklingsarbete.

Bonenavi 2.0 har utvecklats tillsammans med FRI och flera välrenommerade japanska sjukhus. Produkten innehåller många nyheter och en komplett ny uppsättning av databaser, som ökar precisionen i diagnostiken ytterligare.

Dr. Lars Edenbrandt, Scinetific Director, EXINI Diagnostics:
“Bonenavi 1.0 har nu använts I två år av läkare och tekniker vid majoriteten av japanska sjukhus. Tack vare vår egen gedigna kunskap, den konstruktiva feedbacken från sjukhusen och stödet från vår partner FUJIFILM RI Pharma har vi kunnat leverera en kraftigt uppdaterad produkt med ökad prestanda och precision. Vi är mycket tacksamma för all input och support.”

Dr. Ken Nakajima, Kanazawa University:
“Jag fungerade som koordinator för de deltagande japanska sjukhusen vid konstruktionen av den nya databasen och utvecklingen av de nya egenskaperna hos Bonenavi 2.0. Jag är mycket nöjd med det gemensamma utvecklingsarbetet och EXINI:s snabba respons och expertis. Vi ska nu utvärdera och dokumentera den nya mjukvaran på flera av sjukhusen.”

Toshiya Morita, Marknadschef FUJIFILM RI Pharma:
“Vi är mycket nöjda med det arbete EXINI gör för oss. Lanseringen av Bonenavi 2.0 ingår i de nya långsiktiga utvecklingsplaner som vi diskuterar nu och som går utöver vårt ursprungliga affärskontrakt gällande EXINI boneBSI.”

Magnus Aurell, VD, EXINI Diagnostics:
“Utvecklingsarbetet kring Bonenavi 2.0 har varit en mycket viktig erfarenhet för oss. Kombinationen av EXINI:s världsledande kunskap inom avancerad bildbehandling (artificiell intelligens) och det värdefulla stödet från vår partner FUJIFILM RI Pharma har lyft EXINI boneBSI  till en helt ny nivå. Genom detta projekt har vi visat att vi inte bara lyssnar till marknaden - vi levererar också det marknaden vill ha.”

FUJIFILM RI Pharma har sedan början av 2011 marknadsfört och installerat Bonenavi, den japanska versionen av EXINI boneBSI, på kliniker över hela Japan. Hittills har totalt över 800 system installerats.

För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Aurell, CEO
E-post: magnus.aurell@exini.com

Om EXINI Diagnostics AB (publ)
EXINI Diagnostics AB (publ) erbjuder kvalificerade lösningar för medicinskt beslutsstöd till sjukhus över hela världen. Systemet bygger på avancerad bildanalys genom artificiell intelligens och kan på egen hand tolka röntgenbilder och ge diagnosförslag. På så sätt används systemet som ett beslutsstöd för den diagnosticerande läkaren. EXINI arbetar med produkter för diagnos inom några av de mest frekventa folksjukdomarna såsom kranskärlssjukdom, cancer, demens och Parkinsons sjukdom. Bolaget grundades 1999 av professor Lars Edenbrandt. EXINI är listat på NASDAQ OMX First North och har ca 400 aktieägare. Huvudägare är Bo Håkansson. Certified Adviser är Thenberg & Kinde Fondkomission AB.

________________________________________________________________________
         EXINI Diagnostics AB, Ideon Science Park, Scheelevägen 27, SE-223 70 Lund, Sweden
         Phone: +46 46 286 54 20, Fax: +46 46 286 54 29, info@exini.com, www.exini.com

130418_sve.pdf