Kommuniké från årsstämma i PartnerTech AB

Årsstämman fattade bland annat följande beslut:

• Samtliga bolagets disponibla vinstmedel, 130 096 078 kronor, skall balanseras i ny räkning, vilket innebär att ingen utdelning utgår för räkenskapsåret 2012 (0 kronor/aktie 2011).

• Styrelseledamöter och verkställande direktör gavs ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2012.

• Resultaträkning och balansräkning samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning fastställdes.

• Styrelsearvodet fastställdes till oförändrade 320 000 kronor till ordföranden och
    160 000 kronor till övriga ledamöter som inte är anställda i bolaget. Vidare utgår kommande mandatperiod en ersättning om 30 000 kronor (föregående år 30 000) till ordföranden i styrelsens revisionsutskott.

• Till ordinarie styrelseledamöter omvaldes Patrik Tigerschiöld, Petter Stillström, Thomas Thuresson, Henrik Lange, Lotta Stalin och Bengt Engström. Till ny styrelsemedlem valdes Gösta Johannesson. Gösta Johannesson är född 1959 och är civilekonom från Uppsala Universitet. Han har mångårig, bred industriell erfarenhet från många olika branscher där han varit delaktig i att bygga verksamheter. Gösta är idag senior rådgivare till Bure Equity AB. Bland övriga uppdrag kan nämnas att Gösta är styrelseledamot i Interflora AB och Axiell Group. Gösta har inga andra uppdrag i bolaget och innehar inga aktier eller andra finansiella instrument i bolaget.  Patrik Tigerschiöld omvaldes till styrelseordförande. PricewaterhouseCoopers AB omvaldes som revisionsbolag med Magnus Willfors som huvudansvarig revisor. Arvode till revisorn beslöts utgå enligt godkänd räkning.

• Den föreslagna uppdateringen av instruktionen avseende tillsättande av valberedning antogs innebärande att valberedningen skall bestå av representanter för de tre röstmässigt största aktieägarna per den 31 augusti respektive år. Stämman beslutade att ge mandat till styrelsens ordförande att årligen kontakta de tre röstmässigt största aktieägarna, som vardera utser en representant till valberedningen för tiden intill nästa årsstämma har hållits eller vid behov intill dess ny valberedning har utsetts. Valberedningens ordförande skall utses av den röstmässigt största aktieägaren. Om någon av de tre röstmässigt största aktieägarna väljer att avstå från sin rätt att utse en representant till valberedningen, övergår rätten till den fjärde röstmässigt största aktieägaren. Om en ledamot lämnar valberedningen i förtid skall, om så bedöms erforderligt, ersättare utses av samma aktieägare som utsett den avgångne ledamoten eller, om denna aktieägare inte längre tillhör de tre röstmässigt största aktieägarna, av den aktieägare som tillhör denna grupp. Nämnda personer skall utses med beaktande av att en majoritet av valberedningens ledamöter skall vara oberoende i förhållande till bolaget och bolagsledningen. I övrigt skall för valberedning gälla det som från tid till annan gäller enligt Svensk kod för bolagsstyrning. Valberedningens ledamöter skall inte uppbära arvode. Eventuella omkostnader som uppstår i samband med valberedningens arbete skall erläggas av bolaget. Senast sex månader innan årsstämman skall namnen på ledamöterna i valberedningen offentliggöras på bolagets webbplats.

• De framlagda riktlinjerna för ersättning till ledande befattningshavare antogs, innebärande i huvudsak att ersättningar och anställningsvillkor för ledande befattningshavare skall vara marknadsmässiga. För fullständiga villkor vänligen se PartnerTechs hemsida.

• Styrelsen bemyndigades att intill nästa årsstämma – med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt – vid ett eller flera tillfällen fatta beslut om nyemission av högst 1 266 490 aktier, motsvarande en utspädning om knappt 10 procent av bolagets aktiekapital och totala röstetal. Syftet med bemyndigandet är att möjliggöra företagsförvärv.

• Stämman beslutade om minskning av reservfonden med 269 493 149 kronor, från 282 158 131 kronor till 12 664 982 kronor. Ändamålet med minskningen är avsättning till fri fond att användas enligt beslut av senare stämma. Minskningen av reservfonden förutsätter dock att Bolagsverket, eller i tvistiga fall allmän domstol, ger sitt tillstånd till minskning av reservfonden.

• Den föreslagna ändringen av § 2 och § 10 första stycket i bolagets bolagsordning på grund av flytt av kontoret från Vellinge till Malmö kommun antogs.

I sitt stämmoanförande redogjorde PartnerTechs VD och koncernchef Leif Thorwaldsson för bolagets verksamhet och marknad samt omsättnings- och resultatutvecklingen under 2012 och första kvartalet 2013. Han noterade att omsättningen under 2012 minskade med ca 3% i lokala valutor, jämfört med året innan och att rörelseresultatet uppgick till 24 MSEK. Nedgången kan främst härledas till förskjutna eller kraftigt neddragna volymer hos ett antal kunder inom flera marknadsområden sent i det fjärde kvartalet. Trots att utvecklingen under 2012 var svagare än 2011 konstaterade Leif Thorwaldsson att bolaget under året ökat förutsättningarna för att utveckla verksamheten. Han nämnde bl.a. ett förstärkt erbjudande i Kina, växande verksamhet i USA, nya samarbetsavtal, förvärvet av Aerodyn AB och förbättrade operationella processer. Under det första kvartalet 2013 skedde en viss återhämtning jämfört med fjärde kvartalet men jämfört med samma period 2012 var utvecklingen svagare. Volymerna från vissa existerande kunder minskar fortfarande men volymerna från nya kunder ökar och arbetet för ökad flexibilitet och ytterligare förbättrad konkurrenskraft fortgår.

Leif Thorwaldsson avslutade sitt stämmoanförande med en överblick av bolagets fokusområden under 2013. Han nämnde bl.a. en fortsatt förbättring av operationella och kommersiella processer, ökat fokus på konsult- och utvecklingstjänster samt utvalda marknadsområden med tillväxtpotential.

För ytterligare information kontakta:

Leif Thorwaldsson, VD- och Koncernchef, Tel: 040-10 26 41

Åke Bengtsson, CFO, Tel: 040-10 26 42

-----------------------------------------------------------------------------------------

Om PartnerTech

PartnerTech utvecklar och tillverkar produkter på uppdrag av ledande företag, främst inom områdena Informationsteknologi, Industri, Miljöteknik, Medicinsk teknik och instrument, Försvar och marin samt Sälj- och betalningslösningar. PartnerTech omsätter drygt 2,2 miljarder kronor och har ca. 1 400 medarbetare vid anläggningar i Sverige, Norge, Finland, Polen, England, USA och Kina. Moderbolaget PartnerTech AB, med huvudkontor i Malmö, är noterat på NASDAQ OMX, Stockholm. Hemsida: www.partnertech.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som PartnerTech AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 24 april 2013 kl.18.00.

PT - kommuniké från årsstämma 2013 SVE.pdf