SpareBank 1 SMN: Økt overskudd og styrket soliditet i SpareBank 1 SMN

SpareBank 1 SMN fikk et resultat på 321 millioner kroner i første kvartal 2013, en økning på 49 millioner i forhold til samme periode i fjor. Også soliditeten er styrket.

Kvartalsregnskapet preges av sterk inntektsutvikling i bankens ordinære drift, økte utlånsmarginer, lave tap på utlån, god avkastning på finansielle eiendeler, positiv resultatutvikling i SpareBank 1 Gruppen samt avdempet vekst i lån til næringslivet.

- Vi er godt fornøyd med resultatet i kvartalet. Dette bidrar til å styrke kapitaldekningen i banken i tråd med kommende myndighetskrav, sier konsernsjef Finn Haugan i SpareBank 1 SMN.

Revidert kapitalplan
Ren kjernekapitaldekning er økt fra 8,8 prosent per første kvartal 2012 til 10,4 prosent. Styret vedtok i desember 2012 en ny kapitalplan med nytt mål for ren kjernekapital på minimum 12,5 prosent innen utgangen av 2015. Styret har nå revidert kapitalplanen.

- Vi planlegger for en økning til 14,5 prosent ren kjernekapitaldekning innen 1. juli 2016. Nytt er ambisjonsnivået, mens foreslåtte tiltak er uendret, sier Finn Haugan.

Regnskap per første kvartal 2013 - hovedtall:
·      Resultat før skatt: 390 mill. kr (333 mill. i første kvartal 2012)
·      Resultat etter skatt: 321 mill. kr (272 mill.)
·      Egenkapitalavkastning: 12,7% (13,0%)
·      Vekst i utlån: 9,7% (9,9%)
·      Vekst i innskudd: 7,4% (14,2%)
·      Tap på utlån: 17 mill. kr (8 mill.)
·      Ren kjernekapitaldekning: 10,4% (8,8%)
·      Resultat per egenkapitalbevis: 1,55 kr (1,41 kr)

Avdempet vekst
Samlet utlånsvekst i første kvartal 2013 var på 2,1 prosent i privatmarkedet og 1,4 prosent i bedriftsmarkedet. Tilsvarende ble tolvmånedersveksten henholdsvis 12,5 prosent og 5,8 prosent, og banken har i perioden styrket sin markedsposisjon.

Banken har lave tap og lavt mislighold, som reflekterer både regionens økonomi og bankens porteføljekvalitet. Netto tap utgjør kun 0,06 prosent av totale utlån. Kostnadsveksten er redusert til fire prosent, derav ingen vekst i morbanken. Veksten skyldes planlagt aktivitetsøkning i datterselskapene EiendomsMegler 1 Midt-Norge og SpareBank 1 SMN Regnskap.

Provisjonsinntekter og øvrige driftsinntekter økte med 35 prosent til 317 millioner kroner sammenlignet med første kvartal i 2012. Sterk vekst tilskrives i all hovedsak økte provisjoner fra SpareBank 1 Boligkreditt som følge av høyere marginer på boliglån. Bankens datterselskaper viser fortsatt solid fremgang.

Forvaltningskapitalen i SpareBank 1 SMN er per utgangen av første kvartal 2013 på 141 milliarder kroner, inkludert lån overført til deleide SpareBank 1 Boligkreditt og SpareBank 1 Næringskreditt.

Sunn økonomi regionalt og nasjonalt
- Fortsatt uro i internasjonale finansmarkeder øker usikkerheten i nasjonal og regional økonomi. Det er likevel få signaler i Trøndelag og på Nordvestlandet som tilsier større endringer i risikobildet i inneværende år. Vi ser fortsatt god vekst innen boliglån, mens i næringslivsmarkedet vil vi benytte vår definerte vekstkapital hovedsakelig til å ivareta egne konsernkunders behov i tillegg til en planlagt satsing på små og mellomstore bedrifter. Dette er i tråd med bankens kapitalplan, sier Finn Haugan.

Trondheim, 25. april 2013.

Kontaktpersoner i SpareBank 1 SMN:
Konsernsjef Finn Haugan tlf 900 41 002
Finansdirektør Kjell Fordal tlf 905 41 672
Informasjonsdirektør Hans Tronstad tlf 941 78 322

Om SpareBank 1 SMN
SpareBank 1 SMN er regionens ledende finanskonsern. Markedsleder i privat- og bedriftsmarkedet, og lokalisert på 43 steder i regionens kommuner med i alt 51 kontor.

Vårt mål er å være den anbefalte banken for kunder i Trøndelag og på Nordvestlandet, og som lokal og selvstendig sparebank føler vi et spesielt ansvar for å stimulere til vekst og trivsel i regionen. Vi bygger vår virksomhet på nærhet til kundene, god tilgjengelighet, full produktbredde og helhetlig økonomisk rådgivning.

Hovedkontoret er i Trondheim. Konsernet sysselsetter ca 1200 årsverk og omfatter også datterselskapene SpareBank 1 SMN Finans, EiendomsMegler 1 Midt-Norge, Allegro Finans og SpareBank 1 SMN Regnskap. Banken er største aksjonær med eierandel på 33 prosent i BN Bank.

SpareBank 1 SMN er en av seks eiere av SpareBank 1 Gruppen. Ønskes ytterligere informasjon, besøk vår hjemmeside www.smn.no

Supplementary information Q1 Presentasjon Q1 Rapport Q1