Kopy Goldfields: Positiva resultat från preliminär förstudie av Krasny-projektet

Kopy Goldfields har glädjen att tillkännage positiva resultat från en preliminär förstudie (sk Scoping Study) av guldfyndigheten Krasny. Studien visar att förutsättningar finns för dagbrottsproduktion av 60 koz guld per år under 18 år med 360 miljoner USD i fritt kassaflöde.

Sammanfattning av den preliminära förstudien:
· Totala guldresurser producerade - 1,3 Moz (40,7 ton) till en genomsnittlig guldhalt av 1,53 g/t
· Årlig guldproduktion - 62,8 koz (1 955 kg)
· Odiskonterat projektvärde - 362 miljoner USD (458 miljoner USD före skatt)
· Diskonterat projektvärde (NPV) - 192 miljoner USD vid 5% diskonteringsränta (101 miljoner USD i NPV vid 10%)
· IRR - 23,9%
· Årliga intäkter från guldförsäljning (genomsnitt) - 105 miljoner USD
· Årligt resultat före skatt (genomsnitt) - 26,5 miljoner USD
· Kapitalkostnader (produktionsanläggning, dagbrott, infrastruktur) - 147 miljoner USD
· Produktionskostnader (bryting och bearbetning) - 855 USD/oz
· Genomsnittligt guldpris - 1 670 USD/oz (känslighetsanalys visar positivt kassaflöde vid ett guldpris om 1 240 USD/oz)
· Produktionskapacitet - 1,5 miljoner ton per år
· Genomsnittlig "strip ratio" - 4,6 m3/t
· Utvinning - 85%
· Gruvans livslängd - 18 år

Mikhail Damrin, VD för Kopy Goldfields kommenterar resultaten:

- Vi är väldigt nöjda med resultaten från förstudien av Krasny‐projektet. De visar att Krasny‐projektet redan nu, med endast den del av mineraliseringen som är inkluderad i den nuvarande mineraltillgångsberäkningen, har kapacitet att utvecklas till en långsiktig guldproducent. I våra licensvillkor för Krasny‐fyndigheten finns redan produktionstillstånd. För att ta Krasny‐projektet i produktion behöver vi konvertera mer av de antagna guldresurserna till kategorierna för indikerade och kända resurser genom fyllnadsborrning samt färdigställa en lönsamhetsstudie. Jag bedömer dock att vi nu har tillräcklig information om Krasny‐fyndigheten för att kunna attrahera och förhandla med en potentiell partner för att utveckla projektet ytterligare.

Den preliminära förstudien utfördes av Alexey Nikandrov, MSc, MAIG № 3084 på OOO Miramine ("Miramine"). Hela förstudien finns att tillgå på Bolagets hemsida.

Stockholm, 26 april 2013

För mer information, vänligen kontakta:
Mikhail Damrin, VD, +7 916 808 12 17, mikhail.damrin@kopygoldfields.com
Tim Carlsson, CFO, + 46 702 31 87 01, tim.carlsson@kopygoldfields.com

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Kopy Goldfields Pressrelease 2013-04-26 (Swedish).pdf
Kopy Goldfields Pressrelease 2013-04-26 (English).pdf

Mer information från beQuoted
Nyhetsrum Kopy Goldfields (Swedish)

Om Kopy Goldfields AB
Kopy Goldfields AB (publ), listat på NASDAQ OMX First North i Stockholm, är ett guldprospekteringsbolag i ett av världens främsta guldmineralområden, Lena Goldfields, Bodaibo, Ryssland. Bolagets huvudägare är Eldorado Gold Corp. Bolaget innehar rättigheterna till femton berggrundslicenser för både prospektering och produktion som täcker 2 338 kvadratkilometer. Det långsiktiga målet är att utveckla ett guldprospekterings‐ och produktionsbolag med guldmineraltillgångar på 5 Moz för att stödja årlig guldproduktion på 0,2 Moz inom befintliga och nya licenser.
Kopy Goldfields tillämpar International Financial Reporting Standards (IFRS), som godkänts av EU. Aqurat Fondkommission verkar som Certified Adviser, tel: 08‐544 987 55.

Aktien
Ticker: KOPY