Kommuniké från MedCore ABs årsstämma 2013

Kista, 2013-04-30 06:30 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Kommuniké från MedCore ABs årsstämma 2013

MedCore AB (publ) avhöll under torsdagen sin årsstämma. Stämman beslutade i enlighet med styrelsens och verkställande direktörens förslag om att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2012.

Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och de verkställande direktörerna ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2012.

Bolagsstämman beslöt att styrelsen skall bestå̊ av fyra ledamöter. Styrelseledamöterna Hans Lindroth, Bo Lengholt och Anna Levander omvaldes och nyval skedde av Håkan Åström.

Stämman beslutade att styrelsearvode utgår med sammanlagt 500 000 kronor för tiden intill nästa årsstämma, varav 200 000 kronor utgör ersättning till styrelseordföranden samt 100 000 kronor vardera utgör ersättning till övriga styrelseledamöter, iden mån de inte erhåller lön från bolaget. Beslut fattades även om att revisorsarvode utgår enligt godkänd räkning.

Stämman beslöt om riktlinjer för utseende av valberedning. Valberedningen skall bestå̊ av tre till fem ledamöter varav en skall vara oberoende till förhållande bolaget och dess större aktieägare. Valberedningens sammansättning skall offentliggöras senast sex månader före årsstämman 2014.

Stämman beslöt om ett emissionsbemyndigande till styrelsen fram till nästa årsstämma. Styrelsens bemyndigande skall vara begränsat till emissionsbeslut som innebar att aktiekapitalet ökar med maximalt 6 100 000 kr totalt, vilket motsvarar en utspädning av kapitalet och rösterna uppgående till ca 10,0% , om den av bolagsstämman beslutade nyemissionen fulltecknas, baserat på en valutakurs 114 SEK för 100 DKK, jämte teckningsoptionerna som emitterades av årsstämman 2012.

Bolagsstämman beslöt, i enlighet med styrelsens förslag, om att emittera aktier med företrädesrätt för Køla Holding ApS att teckna de nyemitterade aktierna med kvittningsrätt avseende en fordran uppgående till en miljon sjuttiotusen­femhundra­nittiotvå (1 070 592) danska kronor å MedCore AB (publ), enligt skuldebrev upprättat av MedCore AB (publ). Hela fordran får användas för kvittning. Fordran avser köpeskilling avseende förvärvade aktier i Hemax Medical A/S.

Kista den 26 april 2013

MedCore AB (publ)

För ytterligare information, vänligen kontakta:
         Per Wallén, VD MedCore AB (publ)
         Tel. 08 - 631 08 30
         per.wallen@medcore.se