Driftsudvikling som forventet i 1. kvartal 2013

Skive, Danmark, 2013-05-01 08:46 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Dantherm realiserede i 1. kvartal 2013 en omsætning på DKK 119 mio., som dermed er 5 % højere end i 1. kvartal 2012. Driftsresultatet (EBIT) blev et underskud på DKK 0,9 mio., som er DKK 2,9 mio. bedre end 1. kvartal 2012. Den højere kvartalsomsætning i forhold til 2012 skyldes primært et højere salg til netværksleverandørerne inden for forretningsområdet Telecom. Forventningerne til hele året fastholdes.

Administrerende direktør Torben Duer udtaler:

”Starten på 2013 blev som forventet med en bedre udvikling for forretningsområdet Telecom primært som følge af højere salg til netværksleverandørerne. Indsatsen fortsættes med tiltag omkring markedstilstedeværelse, produktudvikling og omkostningseffektivitet for at øge omsætningen og forbedre indtjeningen. Vi har således i 1. kvartal etableret datterselskab i Tyskland og salgskontor i Rusland.”

Udvikling i 1. kvartal 2013

• Omsætningen blev DKK 119 mio. i forhold til DKK 113 mio. i 1. kvartal 2012.
  • Driftsresultatet (EBIT) blev et underskud på DKK 0,9 mio. mod et underskud på DKK 3,8 mio. i 1. kvartal 2012.
  • Dantherms resultat før skat (EBT) blev et underskud på DKK 3,8 mio. mod et underskud på DKK 6,0 mio. i 1. kvartal 2012.
  • Pengestrømme fra driftsaktivitet blev negative med DKK 10 mio. mod positive pengestrømme på DKK 6,1 mio. i 1. kvartal 2012. Udviklingen skyldes stigende arbejdskapital som følge af højere salg og opbygning af lagre til at imødegå en øget efterspørgsel fra specielt Telecom kunderne.
  • Dantherms rentebærende nettogæld udgjorde DKK 202 mio. ved udgangen af 1. kvartal mod DKK 188 mio. primo året. Af den rentebærende gæld udgjorde finansielle leasingforpligtelser og bankgæld relateret til ejendomme DKK 101 mio., og nettotræk på driftskreditter udgjorde DKK 101 mio.
  • Som nævnt i selskabsmeddelelse nr. 9 fra 25. marts 2013 har Azure Hydrogen Energy Science and Technology Corporation, som er Dantherm Powers partner i Kina, investeret 2 millioner USD i et 10 % ejerskab i Dantherm Power.

Forventninger til 2013

• Dantherm fastholder forventningerne til hele året om en omsætning på DKK 525-550 mio. og et driftsresultat (EBIT) på DKK 15-20 mio. svarende til niveauerne fra 2011.

Eventuelle henvendelser vedrørende denne meddelelse kan ske til adm. direktør Torben Duer på telefon 99 14 90 14.

11_Q1_20130501.pdf