Kvartalsrapport for 1. kvartal 2013

PRESSEMEDDELELSE

Vordingborg Bank fastholder forventningerne til 2013 samt til kapitalplanen.

I et kvartal fortsat præget af lavkonjunktur i vores markedsområde har Vordingborg Bank i 1. kvartal 2013 realiseret et resultat efter skat på -2,3 mio. kr. Resultatet er helt som forventet, idet årsagen til det negative resultat er, at samlede udgifter på 6,2 mio. kr. til fratrædelsesgodtgørelse og løn til fratrådt direktør og ledende medarbejder, i henhold til kontrakter, er udgiftsført i 1. kvartal 2013. Vores basisindtjening er på et meget tilfredsstillende niveau.

Banken fastholder forventningen om et resultat for hele året 2013 i niveauet 10-15 mio. kr. før skat, ligesom det fortsat er forventningen, at banken i efteråret 2013 vil kunne fuldende den tidligere offentliggjorte kapitalplan, som skal tilføre banken ansvarlig kapital op til 55 mio. kr. Der er allerede tilført banken 25 mio. kr. i form af ansvarlig lånekapital fra Nykredit, mens yderligere 30 mio. kr. skal tilføres banken senere på året i form af aktiekapital samt hybrid kernekapital. Aktieudvidelsen på 15 mio. kr. er 100 pct. garanteret af Arbejdernes Landsbank, ligesom hybrid kernekapital ydes af Arbejdernes Landsbank.

Banken har med udgangen af 1. kvartal 2013 opgjort en solvensprocent og et solvensbehov på henholdsvis 13,8 pct. og 12,8 pct. hvorved solvensoverdækningen udgør 1 pct. Med tilførsel af yderligere ansvarlig kapital på 30 mio. kr., forventes solvensprocenten øget til ca. 17 pct. hvorefter solvensoverdækningen vil udgøre ca. 4 procent. Hertil kommer yderligere solvensoverdækning i form af den forventede konsolidering fra driften.

Banken har på en ekstraordinær generalforsamling den 7. maj 2013 ophævet stemmeretsbegrænsningen i henhold til vedtægterne. Formålet hermed har dels været hensynet til at kunne tiltrække tilstrækkeligt med egenkapital og dels hensynet til at kunne efterleve regelsættet omhandlende ”God selskabsledelse”.

Det er bestyrelsens håb, at der senere på året i forbindelse med aktieemissionen vil være stor lokal opbakning til styrkelse af Vordingborg Banks kapitalberedskab og dermed bevarelse af Vordingborg Bank som et selvstændigt lokalt pengeinstitut til gavn for lokalsamfund, kunder, medarbejdere og aktionærer.

Besvarelse af eventuelle spørgsmål eller uddybende kommentarer til pressemeddelelsen fås ved henvendelse til bankens bestyrelsesformand Morten Lynge Andersen på telefon 30 26 31 44.

VORDINGBORG BANK

Morten Lynge Andersen