TIIMARI ON PÄÄTTÄNYT SÄÄSTÖOHJELMAN ALOITTAMISESTA KANNATTAVUUDEN KEHITTÄMISEKSI

Tiimari Oyj Abp              Pörssitiedote 17.5.2013 klo 11.00

Kysynnän hiljentyminen kotimaisessa vähittäiskaupassa ja kuluttajien luottamuksen heikentyminen omaan talouteen ovat vaikuttaneet negatiivisesti käyttötavarakaupan ja Tiimari-konsernin kehitykseen alkuvuoden 2013 aikana. Tiimarin liikevaihto ja käyttökate ovat laskeneet edellisvuodesta ja yhtiö on päättänyt säästöohjelman aloittamisesta kannattavuutensa kehittämiseksi.

Säästöohjelman tavoitteena on saavuttaa yhteisvaikutuksiltaan noin 2 milj. euron vuosittainen käyttökateparannus vuoteen 2015 mennessä. Säästöohjelma sisältää suunnitelman, jolla yhtiö tavoittelee pysyviä kustannussäästöjä, pääoman vapauttamista vaihto-omaisuudesta sekä myymäläverkoston sopeuttamista vallitsevaan markkinatilanteeseen tulevien vuosien aikana.

Välittömänä toimenpiteenä yhtiössä käynnistetään yhteistoimintaneuvottelut, jotka koskevat yhtiön kaupallista organisaatiota ja myymälätoimintoja Suomessa. Neuvottelut koskevat lähtötilanteessa noin 450 henkilöä ja yhtiön arvio neuvotteluiden ensimmäisen vaiheen lopputuloksena syntyvistä mahdollisista henkilöstövaikutuksista on noin 80 henkilön pysyvä vähennys seuraavan 12 kk:n aikana. Myymäläverkoston sopeuttaminen toteutetaan vaiheittain vuosien 2014–2016 aikana, jolloin muutosten henkilöstövaikutukset ja säästöt täsmentyvät myös vaiheittain. Tiimari arvioi että myymäläverkoston sopeuttamistoimenpiteiden jälkeen vuoden 2016 lopussa yhtiöllä olisi Suomessa noin 145 myymälää eli noin 30 vähemmän kuin tällä hetkellä (175 myymälää).

Tiimari-konsernin henkilöstön lukumäärä oli tilikaudella 2012 keskimäärin 551 henkilöä ja konsernissa oli 31.12.2012 yhteensä 194 myymälää, joista Suomessa 174 myymälää, Virossa 11, Latviassa 5 ja Liettuassa 4 myymälää.

Tiimari Oyj Abp

Lisätietoja antaa: