FLSmidth sælger licens til teknologi til brug i papir- og celluloseindustrien

PRESSEMEDDELELSE

Som led i øget fokus på kerneforretningen har FLSmidth besluttet i form af en licensaftale at afhænde salget af kalkovne og rekausticeringsudstyr til brug i fremstillingen af hvidlud i papir- og celluloseindustrien. Aktiviteterne sælges til virksomhedens mangeårige kunde, Metso Paper Sweden AB.

Da teknologien fremover stadig vil blive anvendt af FLSmidth inden for andre områder end hvidludsfremstilling, har virksomheden indgået en licensaftale med Metso Paper Sweden AB på FLSmidths teknologi.

Licensen er uden tidsbegrænsning og eksklusiv også i forhold til FLSmidth. FLSmidth vil dog fortsætte visse serviceaktiviteter, herunder salg af reservedele til papir- og celluloseindustrien samt hvidludsanlæg. FLSmidth vil desuden fortsætte sine eksisterende kontrakter med papir- og celluloseindustrien i deres oprindelige udformning, ligesom FLSmidth fortsat vil sælge andet udstyr til papir- og celluloseindustrien inden for andre områder såsom vand- og spildevandsbehandling.

FLSmidth vil i en overgangsperiode yde assistance og support i forbindelse med overførsel af teknologien.

Som led i frasalget vil Metso tilbyde beskæftigelse til 15-25 FLSmidth medarbejdere, som har nøglekompetencer inden for anvendelse af teknologien til hvidludsfremstilling.

"Metso har i mange år brugt FLSmidth som leverandør af dette udstyr og har udtrykt interesse for at erhverve teknologien fra os. Og eftersom papir- og celluloseindustrien ikke er en kerneindustri for FLSmidth, finder vi det hensigtsmæssigt at sælge licensen til vores teknologi inden for hvidludsfremstilling og ophøre med at sælge maskinudstyr. Det vil give os mulighed for at fokusere mere på vores kerneindustrier og -kunder," udtaler koncerndirektør Peter Flanagan.

Handelen er underlagt visse betingelser og forventes at træde i kraft i juni eller juli 2013.

-------------------------------------

Henvendelser om denne meddelelse kan rettes til koncerndirektør Peter Flanagan, FLSmidth & Co. A/S på tlf. +45 36 18 18 00.

For yderligere oplysninger om FLSmidth henvises til www.flsmidth.com.

Pernille Friis Andersen
Corporate Communications & Investor Relations