Kopy Goldfields genomför företrädesemission om 11,4 MSEK

Styrelsen för Kopy Goldfields AB (publ) ("Kopy Goldfields" eller "Bolaget") har den 12 juni 2013, med stöd av bemyndigande från Årsstämman den 4 juni 2013, beslutat om nyemission av aktier med företrädesrätt för Bolagets befintliga aktieägare. Styrelsens beslut innebär i huvudsak följande:

· Nyemission av aktier med företrädesrätt för Bolagets befintliga aktieägare i syfte att tillföra Bolaget högst cirka 11,4 MSEK, före avdrag för emissionskostnader.
· Tre (3) befintliga aktier per avstämningsdagen berättigar till teckning av en (1) ny aktie i företrädesmissionen.
· De nya aktierna skall emitteras till ett pris av 1,50 kronor per aktie.
· Teckning av de nyemitterade aktierna skall ske under perioden 24 juni - 8 juli 2013 (”Teckningsperioden”). Styrelsen skall ha rätt att senarelägga sista dag för teckning.
· Aktieägare som väljer att inte delta i denna nyemission kommer vid full teckning att se sitt ägande i Bolaget spädas ut med totalt 25 procent.

Avsiktsförklaringar och emissionsgarantier motsvarande 100 procent av Företrädesemissionen har erhållits från befintliga aktieägare och externa investerare, varav garantier uppgår till 60 procent och avsiktsförklaringar uppgår till 40 procent av Företrädesemissionen.

Bakgrund och motiv
Kopy Goldfields har sedan 2008 bedrivit prospekteringsarbete avseende potentiella guldfyndigheter i berggrunden i området runt floden Lena i Irkutsk-regionen i Ryssland. Härvid har provborrningar genomförts i ett antal delområden för vilka Bolaget förvärvat prospekteringslicenser. Resultaten från borrningarna i några av dessa delområden uppvisar särskilt intressanta resultat. Några av den senaste tidens höjdpunkter:

· Bolaget har släppt en mineraltillgångsrapport enligt internationell JORC-standard för Krasny projektet som visade 1,37 Moz indikerade och antagna tillgångar med en genomsnittlig guldhalt om 1,59 g/t.
· Bolaget har även publicerat en preliminär förstudie (s.k. scoping study) för Krasny projektet som visar att förutsättningar finns för dagbrottsproduktion av 60 koz guld per år under 18 år med 360 MUSD i fritt kassaflöde.
· I slutet av 2012 förvärvades ett högprospektivt landareal om 1 852 km2 och fyrfaldigade därmed Bolagets totala landareal.

Målsättningen med Kopy Goldfields verksamhet är att skapa värde genom att identifiera och förvärva högpotentiella guldfyndigheter och därefter utföra tidig prospektering tills dess att fyndigheten antingen kan säljas eller utvecklas i samarbete med en annan partner under ett joint venture avtal. Den finansiella utvecklingen för Bolaget präglas således av utgifter under sökandet efter, och utvärderingen av, malmkroppar. Intäkterna uppstår när kommersiell brytning inleds, eller då rättigheterna till den dokumenterade fyndigheten helt eller delvis överlåts.

Bolaget har sedan starten fram till och med utgången av 2012 investerat cirka 240 MSEK, exklusive omräkningsdifferenser, i licensförvärv och prospekteringsaktiviteter. Kopy Goldfields har ännu inte inlett brytning eller avyttrat några verifierade fyndigheter, och har därför hittills varit beroende av kapitaltillskott från aktieägarna för sin verksamhet. Bolagets prospekteringsverksamhet har fortlöpande bedömts som lovande, och ägarkretsen har successivt utökats. I oktober 2011 förvärvade det kanadensiska gruvbolaget Eldorado Gold Corp. genom två riktade emissioner 29 procent av Bolagets aktier till en kurs om 10 kr per aktie respektive 12 kr per aktie. I samband med 2012 års nyemissioner tillkom ytterligare en huvudägare, Markus Elsasser, som idag äger 6 procent av Bolagets aktier.

Det huvudsakliga motivet till den förestående Företrädesemissionen är att tillföra Kopy Goldfields erforderligt kapital för att möjliggöra en omstrukturering av Bolagets licensportfölj samt kunna utveckla prospekteringsprojekt tillsammans med partners. Vid full teckning kommer emissionsmedlen att fördelas enligt följande:

· Omstrukturering av Bolagets licensportfölj
· Fortsatt arbete med prospekteringsprojekt tillsammans med partners (joint ventures)
· Hantering av övriga licenser i enlighet med licenskraven
· Omstrukturering och optimering av maskinpark och utrustning i Bodaibo
· Övrigt rörelsekapitalbehov som avser löpande förvaltnings- och administrativa kostnader

I övrigt hänvisas till redogörelsen i upprättat informationsmemorandum, vilket kommer att offentliggöras omkring den 20 juni 2013.

Villkor i sammandrag och indikativ tidsplan m.m.
Styrelsens beslut om nyemission aktier med företrädesrätt för Bolagets befintliga aktieägare innebär att Bolagets aktiekapital kan öka med högst 6 666 666,67 SEK genom en nyemission av högst 7 617 207 aktier. Tre (3) befintliga aktier berättigar till teckning av en (1) ny aktie till teckningskursen 1,50 SEK per aktie. Tidplanen avses vara enligt följande:

· 14 juni 2013: Sista handelsdag i Kopy Goldfields-aktien inklusive rätt att deltaga i företrädesemissionen.
· 19 juni 2013: Avstämningsdag för deltagande i företrädesemissionen.
· 20 juni 2013: Informationsmemorandum avses offentliggöras.
· 24 juni - 3 juli 2013: Handel med teckningsrätter.
· 24 juni - 8 juli 2013: Teckningstid för teckning av aktier i företrädesemissionen. Teckning med stöd av företrädesrätt sker genom samtidig kontant betalning under angiven teckningsperiod.

Stockholm, 12 juni 2013

För mer information, vänligen kontakta:
Mikhail Damrin, VD, +7 916 808 12 17, mikhail.damrin@kopygoldfields.com
Tim Carlsson, CFO, + 46 702 31 87 01, tim.carlsson@kopygoldfields.com

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Kopy Goldfields Pressrelease 2013-06-12 (Swedish).pdf
Kopy Goldfields Pressrelease 2013-06-12 (English).pdf

Detta pressmeddelande får inte, vare sig direkt eller indirekt, offentliggöras, publiceras eller distribueras, i eller till USA, Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Hongkong, Sydafrika eller annat land där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner. Ingenting i detta pressmeddelande ska anses utgöra ett erbjudande om att investera eller i övrigt handla i värdepapper i Kopy Goldfields AB (publ). Den tilltänkta nyemissionen med medföljande teckningsoptioner kommer inte att rikta sig till personer med hemvist, eller som är bosatta, i USA, Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Hongkong, Sydafrika eller annat land där sådan åtgärd skulle innebära krav på prospekt, annan erbjudandedokumentation, registreringsåtgärd eller andra åtgärder utöver vad som följer av svensk lag. Inga värdepapper kommer att registreras enligt United States Securities Act från 1933, någon motsvarande lag i någon delstat i USA, eller enligt någon provinslag i Kanada och inte heller enligt tillämplig lag i annat land.

Om Kopy Goldfields AB
Kopy Goldfields AB (publ), listat på NASDAQ OMX First North i Stockholm, är ett guldprospekteringsbolag i ett av världens främsta guldmineralområden, Lena Goldfields, Bodaibo, Ryssland. Bolagets huvudägare är Eldorado Gold Corp. Bolaget innehar rättigheterna till femton berggrundslicenser för både prospektering och produktion som täcker 2 338 kvadratkilometer. Målsättningen med Kopy Goldfields verksamhet är att skapa värde genom att identifiera och förvärva högpotentiella guldfyndigheter och därefter utföra tidig prospektering tills dess att fyndigheten antingen kan säljas eller utvecklas i samarbete med en annan partner under ett joint venture avtal.

Kopy Goldfields tillämpar International Financial Reporting Standards (IFRS), som godkänts av EU. Aqurat Fondkommission verkar som Certified Adviser, tel: 08-684 05 800.

Aktien
Ticker: KOPY