Østjydsk Bank A/S opfylder Finanstilsynets solvenskrav

Som meddelt i bankens periodemeddelelse for 1. kvartal 2013 (fondsbørsmeddelelse nr. 15/2013) fastsatte Finanstilsynet i skrivelse af 30. maj 2013 et solvenskrav på 11,7 % til Østjydsk Bank A/S, samtidig med at banken fik dispositionsbegrænsende påbud, da bankens faktuelle solvens kunne opgøres til 8,7 %.

Af samme meddelelse fremgik, at banken havde igangsat en større kapitalplan, som havde til formål at genoprette bankens kapitalbase.

I bankens fondsbørsmeddelelse af 27. juni 2013 (nr. 20/2013) blev oplyst at følgende delelementer af kapitalplanen endeligt var gennemført:

1. Salg af bankens 3 sydlige filialer, beliggende i Vejle, Horsens og Skanderborg, til Arbejdernes Landsbank A/S.
  2. Salg af aktier i DLR Kredit A/S til Arbejdernes Landsbank A/S, for en kursværdi på 75 mio. kr.
  3. Salg af aktier i DLR Kredit A/S til Nykredit Realkredit A/S, for en kursværdi på 25 mio. kr.
  4. Banken har udstedt nominelt 50 mio. kr. kapitalbeviser (hybrid kernekapital) til Nykredit Bank A/S.
  5. Ansvarligt lån på 75 mio. kr., udstedt af Nykredit Bank A/S, er nu, efter Finanstilsynets forudgående tilladelse, blevet førtidsindfriet.

Banken har nu udarbejdet en foreløbig opgørelse på bankens solvensnøgletal pr. ultimo juni 2013, og heraf fremgår, at bankens solvensprocent ved halvår 2013 må forventes at blive i niveauet 13,0 % til 13,5 %, hvilket således overstiger det fastsatte solvenskrav på 11,7 %.

Bankens halvårsrapport vil blive offentliggjort den 13. august 2013.

Eventuelle spørgsmål kan rettes til Bankdirektør Max Hovedskov, på telefon 9668 4220.

Opfyldelse solvenskrav 110713.pdf