Kv 2 2013: Rezidor tecknar elva avtal och öppnar tre hotell

Rezidor Hotel Group, ett av världens mest dynamiska hotellföretag och medlem i Carlson Rezidor Hotel Group, har tecknat avtal med elva nya hotell med närmare 1 800 rum under andra kvartalet 2013. Under samma period har Rezidor också öppnat tre hotell med 450 rum och byggt ut tre hotell med 350 rum. I slutet av juni drev Rezidor 335 hotell med 74 000 rum i 56 länder i Europa, Mellanöstern och Afrika.

Rezidors hotellöppningar under andra kvartalet 2013:

Park Inn by Radisson, Glasgow City Centre; Storbritannien          91 rum
Radisson Blu Hotel, Bremen; Tyskland 235 rum
Radisson Blu Hotel, Istanbul Pera; Turkiet 130 rum

Utbyggda hotell under andra kvartalet 2013:
Radisson Blu Royal Hotel, Bergen; Norge 69 rum
Radisson Blu Hotel Bamako; Mali 117 rum
Radisson Blu Resort Alusjta; Ukraina 150 rum

SUMMA 792 rum

- Både de nyöppnade hotellen och de tecknade avtalen fortsätter att spegla vårt fokus på lönsam tillväxt med management- och franchiseavtal på tillväxtmarknaderna i Ryssland/OSS och Afrika samt i vissa utvalda länder som Turkiet, kommenterar Wolfgang M. Neumann, Rezidors VD och koncernchef.

Den viktigaste hotellöppningen är Radisson Blu Hotel i Istanbul Pera, ett nytt hotell i förstaklassegmentet med 130 rum. Det är Rezidors fjärde Radisson Blu-hotell i Istanbul. Ett femte Radisson Blu-hotell ska enligt planerna öppnas i slutet av 2013, vilket innebär att Rezidor blir den största internationella hotelloperatören i Istanbul i förstaklassegmentet. Rezidor kommer då att ha fem Radisson Blu-hotell i staden och över 1 000 rum totalt. Rezidor satsar även på fler viktiga platser i Turkiet eftersom landet är en viktig knytpunkt mellan Europa och Asien. Ambitionen är att utveckla nyckelvarumärkena Radisson Blu (förstaklassegmentet) och Park Inn by Radisson (mellanklassegmentet) i Turkiet.

Bland Rezidors tecknade avtal under andra kvartalet 2013 finns två hotell i Afrika söder om Sahara där koncernen redan har 15 hotell i drift med 3 000 rum. Rezidors pipeline är den största för internationella varumärken och omfattar 22 hotell med 4 000 rum. Park Inn by Radisson i Kigali i Rwanda med 161 rum ska enligt planerna öppnas i början av 2013 och Park Inn by Radisson Hotel Abuja i Kaura i Nigeria med 150 rum kommer att välkomna sina första gäster i början av 2015.

- Politiskt stabila huvudstäder och finansiella centrum i Afrika söder om Sahara erbjuder stora potentiella utvecklingsmöjligheter. Vårt mål är att etablera Radisson Blu som det främsta varumärket i förstaklassegmentet i området och att stegvis öka tillväxten för Park Inn by Radisson, vårt varumärke i mellanklassegmentet, säger Elie Younes, Senior Vice President med ansvar för affärsutveckling hos Rezidor.

Bland de tecknade avtalen på Rezidors europeiska hemmamarknader återfinns Radisson Blu Hotel i Rouen i Frankrike. Hotellet har 91 rum och ligger på gångavstånd från tågstationen i Rouen. Rezidors portfölj i Frankrike består nu av 23 hotell i drift och under utveckling och detta stärker ytterligare Radisson Blu som landets största varumärke i förstaklassegmentet. Rouen är huvudstad i regionen Haute-Normandie och det finns flera tunga industrier i staden där bland annat Renault och Peugeot har sina huvudkontor.

För mer information, kontakta
Christiane Reiter, Senior Director Corporate Communication, Christiane.Reiter@CarlsonRezidor.com
Renu Snehi, Senior Director Corporate Communication, Renu.Snehi@CarlsonRezior.com

Bakgrundsinformation till media:
Rezidor Hotel Group är ett av de mest dynamiska hotellföretagen i världen och ingår i koncernen Carlson Rezidor Hotel Group. Koncernen har för närvarande en portfölj med mer än 430 hotell i drift och under utveckling, med närmare 97 000 rum i mer än 70 länder.
Rezidor driver varumärkena Radisson Blu och Park Inn by Radisson i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA) samt lojalitetsprogrammet Club Carlson för återkommande hotellgäster. Rezidor har ett världsomspännande licensavtal med välkända italienska modehuset Missoni om att driva och utveckla livstilsvarumärket Hotel Missoni. Rezidor har även ett strategiskt samarbetsavtal med Regent Hotels & Resorts om att driva och utveckla nya Regent-anläggningar i EMEA. Rezidor har ett branschledande program för ansvarsfullt företagande och har utsetts till ett av världens mest etiska företag (World's Most Ethical Companies) av den amerikanska organisationen Ethisphere.
Rezidor är börsnoterat på Stockholmsbörsen sedan november 2006. Carlson, ett privatägt, globalt rese- och hotellföretag baserat i Minneapolis (USA), är majoritetsägare i Rezidor.
Koncernens samordningskontor ligger i Bryssel, Belgien.

För mer information, besök www.rezidor.com.

Pressmeddelande PDF