Kopy Goldfields nyemission är slutförd och 11,1 MSEK tillförs bolaget

Antalet aktier i Kopy Goldfields AB (publ) kommer genom emissionen att öka till 30 246 257 aktier. Sammanlagt tecknades 7 394 636 aktier, varav 1 269 477 aktier tecknades med stöd av teckningsrätter, vilket motsvarar ca 17% av antalet erbjudna aktier. Vidare tecknades 1 554 835 aktier, motsvarande ca 20% av antalet erbjudna aktier, utan stöd av företrädesrätt. 4 570 324 aktier, eller 60% av antalet erbjudna aktier tecknades av emissionsgaranter. Styrelsen har beslutat att kvitta den resterande delen av de befintliga aktieägarlånen med återbetalningsdag i juli 2013, uppgående till 1,3 MSEK.

Det nya aktiekapitalet kommer att öka med 6 471 870 kronor till 26 471 870 kronor. Som beskrivits i informationsmemorandumet, kommer Styrelsen nu att kalla till en extra bolagsstämma för att genom en fondemission återställa aktiekapitalet till 79 454 661 kronor. Detta görs av aktiebolagsrättsliga skäl där Styrelsen ämnar låta registrera företrädesemissionen och fondemissionen samtidigt hos Bolagsverket. Så snart registreringen skett av Bolagsverket kommer BTA i företrädesemissionen att omvandlas till nya aktier.

Mikhail Damrin, VD för Kopy Goldfields, kommenterar resultaten:

- Under våren och sedan emissionbeslutet togs har guldmarknaden varit väldigt turbulent. Under de förhållanden är vi nöjda med resultatet av emissionen. Med bara 334 KSEK kvar till en fulltecknad emission kan vi nu fortsätta med vår nya strategi och utveckla våra tillgångar, antingen genom en försäljning eller genom att utveckla dem i samarbete med en partner. Som ett resultat av den senaste tidens fluktuation i guldpriset har styrelse och ledning påbörjat en genomgång av de antaganden som ligger till grund för våra bokförda värden på tillgångarna. Vi förväntar oss att slutföra detta under hösten.

Stockholm, 12 juli 2013

För mer information, vänligen kontakta:
Mikhail Damrin, VD,
+7 916 808 12 17,
mikhail.damrin@kopygoldfields.com

Tim Carlsson, CFO,
+ 46 702 31 87 01,
tim.carlsson@kopygoldfields.com

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Kopy Goldfields Pressrelease 2013-07-12 (Swedish).pdf
Kopy Goldfields Pressrelease 2013-07-12 (English).pdf

Mer information från beQuoted
Nyhetsrum Kopy Goldfields

Om Kopy Goldfields AB
Kopy Goldfields AB (publ), listat på NASDAQ OMX First North i Stockholm, är ett guldprospekteringsbolag i ett av världens främsta guldmineralområden, Lena Goldfields, Bodaibo, Ryssland. Bolagets huvudägare är Eldorado Gold Corp. Bolaget innehar rättigheterna till femton berggrundslicenser för både prospektering och produktion som täcker 2 338 kvadratkilometer. Målsättningen med Kopy Goldfields verksamhet är att skapa värde genom att identifiera och förvärva högpotentiella guldfyndigheter och därefter utföra tidig prospektering tills dess att fyndigheten antingen kan säljas eller utvecklas i samarbete med en annan partner under ett joint venture avtal. Kopy Goldfields tillämpar International Financial Reporting Standards (IFRS), som godkänts av EU. Aqurat Fondkommission verkar som Certified Adviser, tel: 08‐684 05 800.

Aktien
Ticker: KOPY