PartnerTech Delårsrapport januari-juni 2013

Ökad omsättning i kvartalet men omställningsarbetet påverkar lönsamheten

I andra kvartalet ökade omsättningen med 2,5% för jämförbara enheter och i lokala valutor jämfört med motsvarande period 2012. Rörelseresultatet uppgick till 3 MSEK i kvartalet, vilket var lägre än samma period föregående år men både kassaflödet och kapitalomsättningshastigheten har förbättrats jämfört med samma period 2012. Utvecklingen i kvartalet har varit blandad med en volymnedgång genom efterfrågeminskning hos befintliga kunder. Detta har vi dock kompenserat med en stark införsäljning till nya kunder. Även bland våra egna enheter är utvecklingen blandad. De enheter som kommit längst i vår omställning till mer kundnära verksamhet med större fokus på teknik och produktutveckling går bra, medan utvecklingen inom andra är svagare. Våra elektronikenheter uppvisar en mycket positiv utveckling i kvartalet, främst till följd av en kraftigt ökad beläggning på vissa enheter. Vi ser även en ökad efterfrågan på våra utvecklingstjänster och har i kvartalet tecknat avtal med nya kunder angående utveckling av tekniskt avancerade produkter. Inom maskinbearbetning fortgår anpassningen till lägre volymer inom kundsegmentet Försvar. Inom systemintegration belastar satsningen på det starkt växande subsegmentet Oil&Gas vår norska enhet där beläggningen initialt är låg samtidigt som vi gör investeringar i säljkapacitet och utrustning.

Leif Thorwaldsson, VD och Koncernchef

Andra kvartalet 2013

• Nettoomsättningen uppgick till 574 MSEK (564)
  • Rörelseresultatet uppgick till 3 MSEK (12)
  • Resultatet efter skatt uppgick till -4 MSEK (0)
  • Resultatet efter skatt per aktie uppgick till -0,28 SEK (0,02)
  • Kassaflödet efter investeringar uppgick till 27 MSEK (3)

Första halvåret 2013

• Nettoomsättningen uppgick till 1 128 MSEK (1 174)
  • Rörelseresultatet uppgick till 11 MSEK (33)
  • Resultatet efter skatt uppgick till -2 MSEK (13)
  • Resultatet efter skatt per aktie uppgick till -0,13 SEK (1,00)
  • Kassaflödet efter investeringar uppgick till -24 MSEK (-16)
  • Soliditeten uppgick vid periodens slut till 37 procent (38)

För komplett rapport se bifogad fil.

För ytterligare information kontakta:

Leif Thorwaldsson, VD och Koncernchef, Tel: 040-10 26 41

Åke Bengtsson, CFO, Tel: 040-10 26 42

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som PartnerTech AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 juli 2013 kl.08.30

Om PartnerTech

PartnerTech utvecklar och tillverkar produkter på uppdrag av ledande företag, främst inom områdena Informationsteknologi, Industri, Miljöteknik, Medicinsk teknik och instrument, Försvar & marin samt Sälj- och betalningslösningar. PartnerTech omsätter drygt 2,2 miljarder kronor och har ca. 1 400 medarbetare vid anläggningar i Sverige, Norge, Finland, Polen, England, USA och Kina. Moderbolaget PartnerTech AB, med huvudkontor i Malmö, är noterat på NASDAQ OMX, Stockholm. Hemsida: www.partnertech.com

Leif Thorwaldsson, VD och Koncernchef, Tel: 040-10 26 41

Åke Bengtsson, CFO, Tel: 040-10 26 42