Betting Promotion: DELÅRSRAPPORT Q2 2013

Malmö, Sverige, 2013-07-25 08:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

April - juni 2013
- Spelomsättning: 127 865 KEUR (170 589)
- Nettoomsättning efter kommissionsavgifter: 502 KEUR (842)
- Bruttomarginal: 0,39 % (0,49) 1
- Rörelseresultat: -255 KEUR (3)
- Rörelsemarginal: -51 % (0) 2
- Nettoresultat: -424 KEUR (15)
- Resultat per aktie: -0,04 EUR (-0,00)

Januari - juni 2013
- Spelomsättning: 282 651 KEUR (345 768)
- Nettoomsättning efter kommissionsavgifter: 776 KEUR (1 121)
- Bruttomarginal: 0,27 % (0,32) 1
- Rörelseresultat: -811 KEUR (-574)
- Rörelsemarginal: -105 % (-51) 2
- Nettoresultat: -948 KEUR (-578)
- Resultat per aktie: -0,10 EUR (-0,06)

Översyn av verksamheten

Styrelsen i Betting Promotion anser att bolaget under relativt lång tid inte har lyckats leverera tillfredsställande resultat. Därför kommer nytillträda styrelseordförande, Peter Åström, att verka som arbetande styrelseordförande för att tillsammans med ledning och övrig personal göra en översyn av verksamheten. Bolagets två affärsområden Trading och Bookmaking kommer att analyseras och en ny affärsplan kommer att fastställas.

VD kommenterar

Resultatet för andra kvartalet ligger långt under budget. Marginalen för produkten Trading låg under detta kvartal på 0,3 %, alltså vid undre gränsen av den förväntande marginalen på mellan 0,3 % till 0,6 %. För produkten Bookmaking var marginalen enligt förväntan, dock med väldigt låga volymer.

Periodens negativa nettoresultat beror på lägre spelomsättning, nedskrivningar gjorda under kvartalet samt fortsatta investeringar i produkten Bookmaking. Lägre spelomsättning är en konsekvens av att det under 2013 inte arrangeras något större mästerskap. Vi har också gjort en slutöverenskommelse med Key Quest Ltd och upprättat en ny betalningsplan med GameVillage som innebär nedskrivningar på 123 KEUR. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med Peter Åström för att uppnå positivt rörelseresultat”, säger Betting Promotions VD Jonas Ornstein.

1 Nettoomsättning efter kommissionsavgifter som procent av spelomsättningen
2 Rörelseresultat i procent av nettoomsättningen efter kommissionsavgifter

(För fullständig rapport, se bifogad fil)

För ytterligare information kontakta:

Jonas Ornstein, VD i Betting Promotion Sweden AB (publ)

Tel   +46 40 611 84 94

Certified Adviser:

Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser.

Betting Promotion Sweden AB (publ) är holdingbolag till rörelsedrivande dotterbolag. Betting Promotion sätter odds och handlar på sporthändelser. Spel hanteras både innan match och under pågående match, så kallad live betting. Sedan 2003 har Betting Promotion varit market maker på världens ledande spelbörser. Handeln sköts automatiskt och är därigenom menad att vara både effektiv och stabil. Betting Promotion erbjuder även odds till bookmakers.

Betting Promotion DELÅRSRAPPORT Q2 2013.pdf