SpareBank 1 SMN: Økt overskudd styrker soliditeten

SpareBank 1 SMN fikk et resultat på 606 millioner kroner i første halvår 2013, en økning på 96 millioner i forhold til samme periode i fjor. Også soliditeten er styrket.

Kvartalsregnskapet preges av god inntektsutvikling i bankens ordinære drift, økte utlånsmarginer, høy boliglånsvekst, lave tap på utlån og sterk soliditet

- Vi er godt fornøyd med første halvår, og spesielt resultatutviklingen i kjernevirksomheten. Bak tallene ligger et solid bankhåndverk. Dette gjør også banken enda bedre i stand til å møte myndighetenes krav om vesentlig økt kjernekapital, sier konsernsjef Finn Haugan i SpareBank 1 SMN.

Nylig ble SpareBank 1 SMN kåret til Norges beste bank av det verdensomspennende finansmagasinet Euromoney.

- En fin utmerkelse å ta med seg, og som bekrefter at SpareBank 1 SMN presterer godt. Kåringen til Euromoney motiverer til ny innsats, sier konsernsjef Finn Haugan i SpareBank 1 SMN.

Ren kjernekapitaldekning er økt fra 9,5 prosent per første halvår 2012 til 10,3 prosent. Styret vedtok i vår en ny kapitalplan hvor banken planlegger for ren kjernekapital på minimum 14,5 prosent innen 1. juli 2016. Banken har per i dag ingen planer om emisjon av egenkapital.

Regnskap per første halvår 2013 - hovedtall:
·      Resultat før skatt: 782 mill. kr (661 mill. i første halvår 2012)
·      Resultat etter skatt: 606 mill. kr (510 mill.)
·      Egenkapitalavkastning: 11,9% (11,7%)
·      Vekst i utlån: 8,4% (10,6%)
·      Vekst i innskudd: 7,3% (12,0%)
·      Tap på utlån: 38 mill. kr (25 mill.)
·      Ren kjernekapitaldekning: 10,3% (9,5%)
·      Resultat per egenkapitalbevis: 2,99 kr (2,63 kr)

Høy boliglånsvekst
Samlet utlånsvekst i første halvår 2013 var på 5,2 prosent i privatmarkedet og 1,9 prosent i bedriftsmarkedet. Tilsvarende ble tolvmånedersveksten henholdsvis 14,0 prosent og 0,7 prosent. Banken har styrket sin markedsposisjon blant husholdninger, mens lavere vekst i bedriftsmarkedet er som planlagt ut fra myndighetenes krav om økt kapitaldekning.

Banken har lave tap og lavt mislighold, som reflekterer både regionens økonomi og bankens porteføljekvalitet. Netto tap utgjør kun 0,07 prosent av totale utlån. Kostnadsveksten i morbanken er redusert til 3,1 prosent, og dette er i tråd med bankens effektiviseringsplan.

Provisjonsinntekter og øvrige driftsinntekter økte med 36 prosent til 713 millioner kroner sammenlignet med første halvår i 2012. Sterk vekst tilskrives i all hovedsak økte provisjoner fra SpareBank 1 Boligkreditt som følge av høyere marginer på boliglån. Bankens datterselskaper viser fortsatt solid fremgang.

Forvaltningskapitalen i SpareBank 1 SMN er per utgangen av første halvår 2013 på 143 milliarder kroner, inkludert lån overført til deleide SpareBank 1 Boligkreditt og SpareBank 1 Næringskreditt.

Sunn økonomi regionalt og nasjonalt
- SpareBank 1 SMN har så langt ikke sett klare indikasjoner på at næringslivet i Trøndelag og på Nordvestlandet er blitt særlig rammet av krisen i euroområdet. Næringslivet i regionen viser fortsatt vekst og god lønnsomhet, og utsiktene for resten av 2013 synes gode. Styret i banken forventer et godt resultat også i andre halvår, sier Finn Haugan.

Trondheim, 14. august 2013.

Kontaktpersoner i SpareBank 1 SMN:
Konsernsjef Finn Haugan tlf 900 41 002
Finansdirektør Kjell Fordal tlf 905 41 672
Informasjonsdirektør Hans Tronstad tlf 941 78 322

Om SpareBank 1 SMN
SpareBank 1 SMN er regionens ledende finanskonsern. Markedsleder i privat- og bedriftsmarkedet, med i alt 50 kontor.

Vårt mål er å være den anbefalte banken for kunder i Trøndelag og på Nordvestlandet, og som lokal og selvstendig sparebank føler vi et spesielt ansvar for å stimulere til vekst og trivsel i regionen. Vi bygger vår virksomhet på nærhet til kundene, god tilgjengelighet, full produktbredde og helhetlig økonomisk rådgivning.

Hovedkontoret er i Trondheim. Konsernet sysselsetter ca 1200 årsverk og omfatter også datterselskapene SpareBank 1 SMN Finans, EiendomsMegler 1 Midt-Norge, Allegro Finans og SpareBank 1 SMN Regnskap. Banken er største aksjonær med eierandel på 33 prosent i BN Bank.

SpareBank 1 SMN er en av seks eiere av SpareBank 1 Gruppen. Ønskes ytterligere informasjon, besøk vår hjemmeside www.smn.no

Presentasjon Supplementary information Kvartalsrapport