Delårsrapport för kvartalet april – juni 2013 och halvåret januari - juni 2013

Andra kvartalet 2013

• Intäkterna uppgick till 906,6 MUSD, upp med 11% från Q2 2012.
  • EBITDA uppgick till 173,1 MUSD, upp med 30% från Q2 2012.
  • Resultatet före skatt uppgick till 59,3 MUSD, upp med 102% från Q2 2012.
  • Valutakursförluster om 19,8 MUSD påverkade resultatet före skatt negativt.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 40,0 MUSD, upp med 108% från Q2 2012.
  • Emission av obligationslån om 500 MUSD på Eurobondmarknaden slutförd i maj 2013.
  • Emission i juni 2013 av preferensaktier om 100 MUSD.

Första halvåret 2013

• Intäkterna uppgick till 1 788,9 MUSD, upp med 10% från första halvåret 2012.
  • EBITDA uppgick till 324,0 MUSD, upp med 8% från första halvåret 2012.
  • Resultatet före skatt uppgick till 122,9 MUSD, ned med 41% från första halvåret 2012.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 84,1 MUSD, ned med 47% från första halvåret 2012.
  • Bildande av joint venture med Repsol slutfört.
  • Gasproduktion inledd i Tomskregionen och i Khanty-Mansiyskregionen.

Andra kvartalet 2013 Andra kvartalet 2012 Första halvåret 2013 Första halvåret 2012
Råolje- och gasproduktion (konsoliderad), fat oljeekvivalent per dag 61 773 53 546 58 749 54 968
Raffineringsvolym, fat per dag 85 026 78 404 85 980 76 673
Intäkter, MUSD 906,6 817,1 1 788,9 1 632,3
EBITDA, MUSD 173,1 133,1 324,0 350,9
Resultat före skatt, MUSD 59,3 29,3 122,9 206,8
Resultat efter skatt, MUSD 40,0 19,2 84,1 158,9
Resultat per stamaktie, USD 0,11 0,11 0,26 0,91
Resultat per stamaktie efter utspädning, USD 0,11 0,11 0,26 0,85

Bästa aktieägare,

Alliance Oil Company redovisar för det andra kvartalet 2013 en solid operativ och finansiell utveckling. Den makroekonomiska omgivningen var fortsatt gynnsam trots något lägre internationella oljepriser och den ryska rubelns försvagning mot den amerikanska dollarn. Koncernens intäkter och EBITDA ökade med 3% respektive 15% jämfört med föregående kvartal. Periodens resultat påverkades negativt av valutakursförluster. Den genomsnittliga dagsproduktionen av olja och gas ökade med 11% jämfört med första kvartalet 2013. Gasproduktionen, som inleddes i februari 2013, redovisades för första gången för ett helt kvartal. Raffineringsvolymerna var i linje med föregående kvartal.

Inom upstreamsegmentet var produktionstillväxten främst ett resultat av ökad gas- och kondensatproduktion i Tomsk och i Khanty-Mansiyskregionen. Den totala produktionen, inklusive icke konsoliderad produktion, ökade med nästan 16% jämfört med föregående kvartal.

Inom downstreamsegmentet var de genomsnittliga dagliga raffineringsvolymerna nära kapacitetstaket, trots att planerade underhållsarbeten genomfördes i april. Bolaget sålde 8,3 miljoner fat oljeprodukter under det andra kvartalet 2013 jämfört med 7,6 miljoner fat under föregående kvartal. Marginalerna inom downstream stärktes jämfört med föregående kvartal.

Under kvartalet emitterade bolaget ett sjuårigt obligationslån om 500 MUSD på Eurobondmarknaden samt preferensaktier om nästan 100 MUSD. Medan upplåningen ökade stärktes nyckeltalet nettoskuld/EBITDA från 2,7 under det första kvartalet till 2,5 under det andra kvartalet.

Utsikter

I juli 2013 uppgick den genomsnittliga olje- och gasproduktionen till cirka 67 200 fat oljeekvivalent per dag, inklusive icke konsoliderad produktion om cirka 5 300 fat oljeekvivalent per dag i joint venturebolaget med Repsol. Bolaget är i fas med målsättningen att nå tvåsiffrig procentuell produktionstillväxt i år, vilket stöds av den expanderande gasverksamheten och utvecklingen av joint ventureverksamheten.

I downstreamsegmentet är marknaden säsongsmässigt stark. I juli översteg de dagliga raffineringsvolymerna 95 000 fat olja per dag. Volymerna ligger kvar nära dessa nivåer. Trots hög efterfrågan på oljeprodukter kan de omfattande översvämningarna i ryska Fjärran Östern komma att påverka försäljningsvolymer och verksamhetens utfall under innevarande kvartal.

Moderniseringen av raffinaderiet i Khabarovsk är nu i slutfasen. Flera nya enheter är nära färdigställande och bolaget planerar att testa dessa under kommande månader. Fortskridandet av konstruktionsarbetet under sommaren tillsammans med väderrelaterade faktorer kommer att senarelägga lanseringen av hydroprocessanläggningen och anslutningen till ESPO-pipelinen något. För närvarande räknar vi alltjämt med att det moderniserade raffinaderiet och anslutningen till ESPO är fullt testade och i drift tidigt nästa år.

Färdigställandet av moderniseringen av raffinaderiet och anslutningen till ESPO markerar slutet av den pågående investeringscykeln, genom vilken Alliance Oil väsentligt uppgraderat basen för att verka på oljeproduktmarknaderna i Fjärran Östern.

Arsen Idrisov

För ytterligare information:

Arsen Idrisov, Verkställande direktör, Alliance Oil Company Ltd, tel +7 (495) 777 18 08

Eric Forss, Styrelseordförande, tel +46 8 611 49 90

Telefonkonferens

Datum: Onsdagen 21 augusti 2013
Tid: 10.00

För att delta i telefonkonferensen vänligen välj något av följande alternativ:

Ring följande telefonnummer ett par minuter innan telefonkonferensen startar:

Från Lokalt nummer Avgiftsfritt nummer
Sverige 08 505 202 78 0200 125 058
Ryssland +7 495 580 9543
Övriga länder  +44 20 7190 1595 0800 358 5263

Konferensnummer: 4636177

Internet

Telefonkonferensen sänds direkt på Internet, och kan följas på Alliance Oils hemsida www.allianceoilco.com.

Konferensen spelas in och kommer att finnas tillgänglig på www.allianceoilco.com.

Alliance Oil Company Ltd är ett ledande självständigt olje- och gasföretag med en vertikalt integrerad verksamhet i Ryssland och Kazakstan. Alliance Oil Company har idag omfattande olje- och gasreserver och downstreamverksamhet som inkluderar raffinaderiet i Khabarovsk och ett ledande nätverk av bensinstationer och oljeproduktsdepåer i ryska Fjärran Östern. Bolagets depåbevis handlas på NASDAQ OMX Nordic under symbolen AOIL.

AOIL_2013_08_21_2Q2013_sve.pdf