EXINI ingår nytt avtal med FUJIFILM RI Pharma

Lund, Sverige, 2013-08-27 07:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

EXINI Diagnostics AB har slutit ett femårigt avtal med FUJIFILM RI Pharma Co Ltd. Avtalet ger FUJIFILM RI Pharma exklusivitet för EXINI heart på den japanska marknaden. Samtidigt förlängs det befintliga avtalet gällande EXINI boneBSI med fem år. Licensavtalen ger EXINI 28,4 MSEK i intäkter samt en bonus utan övre beloppsgräns. Vi räknar med att utvecklingen av EXINI heart blir densamma som den har blivit för EXINI boneBSI. I så fall blir bonusen cirka 20 MSEK under avtalsperioden.

EXINI har under flera år samarbetat framgångsrikt med FUJIFILM RI Pharma kring distributionen av EXINI BoneBSI på den japanska marknaden. FUJIFILM RI Pharma har det senaste året utvärderat ytterligare en  av EXINIs produkter, EXINI heart. Utförliga tester har gjorts på ett stort antal sjukhus över hela Japan med utmärkta resultat. De diskussioner som har förts om ett utökat avtal har resulterat i ett nytt femårsavtal för EXINI heart samt ett förlängt femårsavtal för EXINI BoneBSI.

”Vi fördjupar nu vår närvaro på den kvalitetsmedvetna japanska marknaden genom vårt samarbete med välrenommerade FUJIFILM RI Pharma. Avtalen har kommit tillstånd efter en ytterst noggrann japansk utvärderingsprocess av vår produkt EXINI heart. Dessutom samarbetar EXINI och FUJIFILM RI Pharma kring etableringen av BSI (Bone Scan Index) som global standard vid bedömningar av metastaserande prostata- bröst- och lungcancer. Att tillsammans kunna erbjuda urologer och onkologer ett nytt effektivt bedömningsverktyg känns mycket spännande”, säger Magnus Aurell, VD för EXINI Diagnostics AB.

”With this agreement, we aim to further enhance our profile as a science oriented company on the Japanese nuclear medicine market”, säger Yoshirou Kumano, President & CEO vid FUJIFILM RI Pharma Co Ltd.

”Hjärtscintigrafi är till det totala marknadsvärdet den största nuklearmedicinska undersöknings-metoden. Det är en etablerad metod för att upptäcka samt bedöma utbredningen av förträngningar (proppar) i de blodkärl som försörjer hjärtmuskeln. Konkurrerande produkter på marknaden har svårt att avgränsa små hjärtan (kvinnliga samt asiatiska) vilket gör det svårare att välja adekvat behandling. Detta problem löser EXINI heart på ett snabbt och innovativt sätt” säger grundaren och forskningschefen vid EXINI Diagnostics AB, professor Lars Edenbrandt.

För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Aurell, VD
E-post: magnus.aurell@exini.com

Om EXINI Diagnostics AB (publ)
EXINI Diagnostics AB (publ) erbjuder kvalificerade lösningar för medicinskt beslutsstöd till sjukhus över hela världen. Systemet bygger på avancerad bildanalys genom att artificiell intelligens tolkar medicinska digitala bilder och ger diagnosförslag. Därmed fungerar systemet som beslutsstöd för den diagnosticerande läkaren. EXINI arbetar med produkter för diagnos inom frekventa folksjukdomarna såsom krans-kärlssjukdom, cancer, demens och Parkinsons sjukdom. Bolaget grundades 1999 av professor Lars Edenbrandt.  EXINI är listat på NASDAQ OMX First North och har ca 500 aktieägare. Huvudägare är Bo Håkansson. Certified Adviser är Thenberg Fondkomission AB.

________________________________________________________________________
         EXINI Diagnostics AB, Ideon Science Park, Scheelevägen 27, SE-223 70 Lund, Sweden
         Phone: +46 46 286 54 20, Fax: +46 46 286 54 29, info@exini.com, www.exini.com

EXINI_PRESSM_Heartnavi_2013_08_27_SVE_FINAL.pdf