EXINI: Delårsrapport januari - juni 2013

• Nettoomsättningen uppgick till 4 418 (2 872) TSEK
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -4 274 (-4 634) TSEK

Viktiga händelser under kvartalet

• VINNOVA gav ny finansiering till EXINI för inledande arbete med att utveckla sin programvara för analys av metastasutbredning vid prostata- och bröstcancer från traditionella tvådimensionella bilder (2D) till tredimensionella (3D).

• EXINI uppnådde de överenskomna målen för EXINI boneBSI på den japanska marknaden i affärskontraktet med FUJIFILM RI Pharma Co. Ltd och erhöll en bonus på 2 000 TSEK.

• EXINI och Active Biotech presenterade gemensamma resultat från ett cancerprojekt med läkemedelskandidaten tasquinimod för behandling av prostatacancer kombinerat med EXINIs BSI - utvärdering (Bone Scan Index) vid den vetenskapliga cancer-konferensen American Society of Clinical Oncology Annual Meeting som hölls i Chicago (USA) i juni.

Väsentliga händelser efter periodens slut

• EXINI ingår nytt avtal med FUJIFILM RI PHARMA

Avtalet ger FUJIFILM RI Pharma exklusivitet för EXINI heart på den japanska marknaden. Samtidigt förlängs det befintliga avtalet gällande EXINI boneBSI med fem år. Licensavtalen ger EXINI 28,4 MSEK i intäkter samt en bonus utan övre beloppsgräns. Vi räknar med att utvecklingen av EXINI heart blir densamma som den har blivit för EXINI boneBSI. I så fall blir bonusen cirka 20 MSEK under avtalsperioden.

VD KOMMENTAR

Det framgångsrika samarbetet i Japan med FUJIFILM RI Pharma (FRI) fördjupades under kvartalet dels med att försäljningsmålen som sattes redan 2011 kring den japanska versionen av EXINI boneBSI (Bonenavi 1.0) uppnåddes, vilket generade en bonus om 2 MSEK i början av kvartalet och dessutom slöts ett nytt femårigt avtal mellan bolagen.  Avtalet innebär att FUJIFILM Pharma får en exklusiv licens på den japanska marknaden för EXINI heart. Samtidigt förlängs det tidigare avtalet avseende EXINI boneBSI med fem år. Det nya avtalet är värt 28,4 MSEK för oss och ger dessutom rätt till en bonus. Vi räknar med att utvecklingen av EXINI heart blir densamma som den har blivit för EXINI bone vilket innebär att bonusen blir cirka 20 MSEK under avtalsperioden. Därutöver har vi efter ett års utvecklingsarbete tillsammans med flertalet välrenommerade japanska sjukhus, levererat en uppgraderad version (Bonenavi 2.0) till den japanska marknaden. Produkten innehåller en mängd nyheter och en komplett ny uppsättning databaser som ökar precisionen i diagnostiken ytterligare. Viktigt för vår marknadsföring är också att vår gemensamma utvärdering av EXINI heart för den japanska marknaden redan har resulterat i en publikation i Eur. J. Nucl. Med. Mol. under kvartalet.

Under världens största onkologimässa, 2013 ASCO i Chicago, presenterade EXINI i juni tillsammans med Active Biotech en studie om hur vårt BSI skapar värdefulla kvantitativa mått kring bedömningen av kastratresistent prostatacancer. Deltagandet på mässan var mycket värdefullt för oss och öppnar nya kontaktytor – inte minst på den amerikanska marknaden. Under samarbetet med Active Biotech, som påbörjades under hösten 2012, har EXINI boneBSI används för ge en mer objektiv radiologisk bedömning i den kliniska fas II-studien med tasquinimod. Vi konstaterar att vår biomarkör bidragit under studien och ser att utvecklingen av läkemedel är ett viktigt användningsområde för våra produkter, då forskarna kan dokumentera effekterna kvantitativt.

I USA förlängde vi vårt forskningsavtal med ett av världens mest framstående sjukhus inom cancerforskning, Memorial Sloan-Kettering Cancer Centre (MSK) i New York City. För den amerikanska marknaden har vi en långsiktig strategi där samarbetet med MSK är en viktig del. Tillsammans med deras framstående forskare arbetar vi vidare med utvecklingen av BSI-utvärdering samtidigt som vi ser möjligheterna för värdefull utvärdering av nya produkter, inom såväl existerande som nya områden för vår teknologi.

Vår försäljning i Europa är fortfarande begränsad. Vi ser dock hela tiden ett ökat intresse kring vårt fokus EXINI boneBSI och dess BSI värde, vilket vi bedömer kommer att ge en positiv påverkan på försäljningen. Framför allt sker detta i Tyskland där vårt kontaktnät med möjliga referenssjukhus har utökats avsevärt tack vare vårens BSI-seminarium, som vi har genomfört på ett flertal sjukhus. I september planerar vi också att genomföra en riktad aktivitet mot tyska urologer under deras vetenskapliga konferens.

Vi är stolta över att våra internationella samarbeten har fördjupats under kvartalet. Vi arbetar på en marknad som är ytterst noggrann och konservativ där målet är att behandla patienter på ett effektivt sätt. Glädjande nog ser vi att EXINI bidrar till detta, såväl inom forskning som i den kliniska vardagen och med det nya FUJIFILM-avtalet på plats ser vi med tillförsikt fram emot en fortsatt expansion på den internationella marknaden.

För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Aurell, CEO
E-post: magnus.aurell@exini.com

Om EXINI Diagnostics AB (publ)
EXINI Diagnostics AB erbjuder kvalificerade lösningar för medicinskt beslutsstöd till sjukhus över hela världen. Systemet bygger på avancerad bildanalys genom att artificiell intelligens tolkar medicinska digitala bilder och ger diagnosförslag. Därmed fungerar systemet som beslutsstöd för den diagnosticerande läkaren. EXINI arbetar med produkter för diagnos inom frekventa folksjukdomarna såsom krans-kärlssjukdom, cancer, demens och Parkinsons sjukdom. Bolaget grundades 1999 av professor Lars Edenbrandt. EXINI är listat på NASDAQ OMX First North och har ca 500 aktieägare.
Huvudägare är Bo Håkansson. Certified Adviser är Thenberg Fondkomission AB.

________________________________________________________________________
         EXINI Diagnostics AB, Ideon Science Park, Scheelevägen 27, SE-223 70 Lund, Sweden
         Phone: +46 46 286 54 20, Fax: +46 46 286 54 29, info@exini.com, www.exini.com

EXINI_Q2_FINAL_2013_08_27.pdf