Halvårsrapport 2013

Hørsholm, Danmark, 2013-08-27 16:21 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Bestyrelsen i Deltaq a/s har i dag behandlet og godkendt selskabets delårsrapport for 2. kvartal 2013. Delårsrapporten er urevideret og har følgende hovedpunkter:

Koncern og Moderselskab

• Omsætningen i 2. kvartal 2013 blev 87,3 mio.kr. mod 99,3 mio. kr. i samme periode 2012. Samlet set er der tale om en stigning i aktivitetsniveauet, idet faldet i omsætningen primært skyldes faldende råvarepriser i Jeka Group. Målt på volumen (antal tons) er der tale om en stigning i afsætningen på ca. 17 % i Jeka Group
  • På koncernniveau har Deltaq i 2. kvartal 2013 realiseret et driftsoverskud (EBITDA) af fortsættende aktiviteter på 7,3 mio. kr., et overskud før skat af fortsættende aktiviteter på 2,0 mio. kr. og et samlet overskud efter skat på 1,3 mio. kr.
  • Driftsoverskuddet (EBITDA) udgør 12,2 mio. kr. for 1. halvår 2013 mod et driftsunderskud (EBITDA) på 1,6 mio. kr. i samme periode sidste år
  • Moderselskabet for Deltaq har i 2. kvartal 2013 realiseret et underskud før skat på 2,4 mio. kr.
  • Der er ikke foretaget værdireguleringer af porteføljeselskaberne i 2. kvartal 2013
  • Som omtalt i fondsbørsmeddelelse 7-13 er Deltaqs nedskrivning i forbindelse med Spinning Jewelrys konkurs præsenteret som resultat af ophørte aktiviteter i denne delårsrapport
  • Moderselskabets indre værdi udgør 56,1 kr. pr. aktie pr. 30. juni 2013
  • Moderselskabet Deltaq har et udækket finansieringsbehov i de kommende 12 måneder. Bestyrelsen har besluttet at afsøge muligheden for at foretage en rettet emission til markedskurs i løbet af efteråret 2013. Emissionens størrelse forventes at svare til en forøgelse af den nuværende aktiekapital i Deltaq på ca. 10 %, og forventes at indbringe Deltaq et nettoprovenu på ca. 10-11 mio. kr. Det forventede provenu har en størrelse, der forventes at være tilstrækkelig til at dække det udækkede finansieringsbehov. For at kunne gennemføre en sådan emission vil Deltaqs bestyrelse i forbindelse hermed fremsætte forslag om gennemførelse af en nedsættelse af Deltaqs aktiekapital samt i forbindelse hermed en nedsættelse af stykstørrelsen af alle eksisterende aktier i Deltaq. Både et sådant forslag om en aktiekapitalkapitalnedsættelse og forslaget om en emission vil blive behandlet på en ekstraordinær generalforsamling, der forventes indkaldt i september 2013
  • Deltaq har for 40 t.kr. erhvervet 23,2 % af det nystiftede Spinning Jewelry ApS, der har overtaget aktiviteten og rettighederne efter Spinning Jewelry A/S

Porteføljeselskaber (fortsættende)

• Combilent a/s og JCI Invest ApS (herefter Combilent eller Combilent – Gruppen) har i 2. kvartal 2013 realiseret et driftsoverskud (EBITDA) på 3,1 mio. kr., og følger de lagte planer for selskabet
  • Bollerup Jensen a/s (herefter Bollerup Jensen) har i 2. kvartal 2013 realiseret et driftsoverskud (EBITDA) på 2,6 mio. kr., og følger de lagte planer for selskabet
  • Jeka Fish a/s og Cimbric a/s (herefter Jeka Group) har i 2. kvartal 2013 realiseret et driftsoverskud (EBITDA) på 4,1 mio. kr. Overskuddet er højere end forventet og skyldes forbedrede markedsvilkår og interne effektiviseringer

Forventninger

• De seneste udmeldte forventninger til omsætningen i 2013 på et niveau på 350 mio. fastholdes. De seneste udmeldte forventninger til driftsoverskud (EBITDA) i 2013 opjusteres fra et niveau på 10 mio. kr. til et niveau på 15 – 25 mio. kr.

Yderligere oplysninger:

Dennis Willer, adm. direktør, Deltaq a/s