Euroloan Consumer Finance Oyj 28 miljoonan euron yrityskaupassa

Helsinki, Finland, 2013-08-29 08:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Euroloan Consumer Finance Oyj:n suurin omistaja Cochito Group (Cochito Oy) teki toukokuussa 2013 kokonaisarvoltaan 28 miljoonan euron lunastustarjouksen Euroloanin koko osakekannasta. Kaikki osakkeenomistajat ovat hyväksyneet tarjouksen ja tuoreen sopimuksen myötä Cochito omistaa Euroloan Consumer Finance Oyj:n sekä perintäalan Cobro24-brändin haltijan Crédito Cobro Oy:n koko osakekannat. Cochito-konsernilla on toimistot Helsingissä, Tukholmassa, Kööpenhaminassa ja Varsovassa.

Tommi Lindfors, Cochito Groupin toimitusjohtaja kommentoi: ”Euroloan on ollut menestystarina alusta lähtien. Tämä sopimus mahdollistaa monella tavalla toimintamme laajentumisen. Konsernin liiketoiminta-alueiden välillä on selkeä ja vahva synergia jota voidaan nyt täysin hyödyntää keskittämällä resurssejamme. Kauppa toteutettiin osakeannilla, mikä on merkittävästi laajentanut ja vahvistanut konsernin omistuspohjaa ja omaa pääomaa. Nyt meillä on mahdollisuus toteuttaa suunnitelmamme ja tehdä syvä vaikutus markkinoihin.”

”Vahvistunut konsernitase yli 10 miljoonan euron omalla pääomalla tarkoittaa että olemme erittäin vakavarainen, tasainen ja luotettava investointi kuten olemme käytännössä näyttäneet viimeisten kuuden vuoden aikana”, lisää konsernin varatoimitusjohtaja, talous- ja rahoitusjohtaja Jonas Lindholm. ”Rahoittajamme ovat myös tämän huomanneet, mikä on alentanut rahoituskustannuksiamme samalla kun olemme jatkuvasti laajentaneet rahoituspohjaamme. Verrattuna moneen muuhun yhtiöön, jotka ovat ongelmissa vaikean markkinatilanteen ja rajallisten rahoitusvaihtoehtojen kanssa on meillä paljon mukavampi toimia talous- ja rahoitusjohtajana. Itse asiassa pyrimme näiden kollegoiden avuksi uusien yritysrahoitusratkaisujemme kautta helpottamaan PK-yritysten rahoitustarvetta. Olemme voineet valita meille sopivimmat rahoitusratkaisut ja todella hyötyneet markkinoiden kokonaistilanteesta.”

”Pyrimme jatkossa lisäämään konsernin tiedottamista. Yrityskauppaan liittyvien rajoitusten takia Euroloan tytäryhtiönä ei ole voinut kaupan aikana julkaista talousraportteja. Koska Euroloanilla on nyt vain yksi omistaja, muita kuin lain vaatimia raportteja ei tulla tytäryhtiöistä jatkossa julkaisemaan, kun ulkopuolisia, tietoja tarvitsevia osakkaita ei ole. Jatkossa raportoidaan konsernin konsolidoituja lukuja vuositasolla. Pyrimme myös lisäämään kvalitatiivista raportointia ja kertomaan näkemyksemme alan kehityksestä muuttuvassa liiketoimintaympäristössä”, Lindholm jatkaa.

KTM, MBA, Samuli Korpinen on nimitetty Euroloan Consumer Finance Oyj:n toimitusjohtajaksi. Korpinen on aikaisemmin toiminut Euroloanin Suomen maajohtajana, ja tulee nyt vastaamaan koko kuluttajarahoitusliiketoiminta-alueesta. Ennen Euroloanille siirtymistä hän toimi yli kymmenen vuoden ajan investointipankissa. Korpisen mukaan konsernin suurin liiketoiminta-alue, kuluttajarahoitus, on sopeutunut hyvin Suomen muuttuneeseen sääntelyyn Euroloanin uuden jatkuvan luottolimiitin myötä. ”Alun perin kaikille Euroopan markkinoille soveltuvaksi suunnitellun virtuaalisen luottokortin vastaanotto on ollut hyvä sekä vanhojen että monien uusien asiakkaiden parissa, joita on houkutellut toimiva, helppo palvelu ja alhaiset hinnat. Liiketoimintamme on hyötynyt lakimuutoksesta koska meillä oli ehkä ainoana valmis liiketoimintamalli joka oli jo valmiiksi kehitetty muille säännellyille markkinoille”.

Cochito on vahvistanut konsernin hallitusta uusilla nimityksillä

KTM Timo Saini, konsernin yhtiöiden pitkäaikainen hallituksen jäsen, on nimitetty hallituksen puheenjohtajaksi. Saini seuraa Cochito Groupin tehtävässä perustajajäsentä ja pitkäaikaista hallituksen puheenjohtajaa Pauli Hentusta, joka jättää puheenjohtajan nuijan hyvillä mielin seuraajalleen. Hentusen mukaan siirtyminen nykyiseen finanssialan ammattilaisten täyttämään hallitukseen on sujunut Sainin ansiosta täysin suunnitellun aikataulun mukaisesti. Hallituksen kokoonpano on erinomainen ja tukee loistavasti operatiivista johtoa Hentusen mielestä.

Valittujen Palojen pohjoismaiden toimintojen aikaisempana vetäjänä toiminut ja useissa hallituksissa toimiva hallitusammattilainen Saini on avainasemassa konsernin kehittämisessä eteenpäin. ”Liiketoiminnan rakenteen siirtyminen toisiaan tukeviin liiketoiminta-alueisiin (kuluttajarahoitus, yritysrahoitus, perintä ja investoinnit) tuo merkittäviä synergiaetuja. Siirtyminen uuteen, vahvan kasvun vaiheeseen vaatii myös paljon harvinaisen ammattitaitoiselta hallitukselta. Olen erittäin tyytyväinen hallituksen nykyiseen kokoonpanoon”, kertoo Saini. ”Konserni on ollut uudenlaisen rahoitusliiketoiminnan kehityksen kärjessä, ja tulossa on paljon jännittäviä asioita jotka tulevat jatkamaan menestystarinaa. Konsernin henkilökunnan ammattitaito ja toiminnan aktiivisuus on vakuuttanut ainakin minut – jos markkinoilla on yhtiö jota kannattaa seurata, niin se on tämä.”

Cochito-konsernin uuteen, seitsemänjäseniseen hallitukseen kuuluvat:

1. KTM Timo Saini, hallituksen puheenjohtaja, on kokenut yritysjohtaja. Hän aloitti uransa Suomen Unileverillä ja on sittemmin toiminut yhteensä kahdenkymmenen vuoden ajan johtotehtävissä Yhtyneissä Kuvalehdet Oy:ssä, Talentum Oyj:ssä sekä Oy Valitut Palat – Reader’s Digest Ab:n toimitusjohtajana. Vuosina 1997-1999 hän oli Lontoossa toimivan Reader´s Digest Ass. Inc.:n European Vice President. Vuodesta 2002 Saini on ollut monen yhtiön hallituksessa, usein hallituksen puheenjohtajana. Moni hänen hallitusjäsenyyksistään on perheyrityksissä sekä pääomasijoittajien hallinnoimissa yrityksissä. Hän on erikoistunut hallitustoiminnan arviointiin sekä hyvän hallintotavan kehittämiseen, ja on suosittu puhuja ja kirjoittaja hallitustoiminnan kehittämisen saralla.
  2. LL.M., MBA Heikki Palosuolla on yli 30 vuoden kokemus pankkitoiminnasta ja rahoituksesta. Heikki on johtanut tai perustanut useita pankkiliiketoimintoja Pohjoismaissa ja Pohjois-Amerikassa. Hänellä oli eri tehtäviä Skopbankissa vuosina 1980-1996 (in-house lawyer, Head of letters of credit, SVP Corporate Finance, New York Branch Manager, Executive VP). 1996-2001 Heikki toimi Danske Bankin Suomen toimintojen tehtävissä (branch manager, country manager, head of corporate finance). Vuodesta 2001 Heikki on toiminut rahoitusneuvonantajana eri projekteissa, yritys kaupoissa ja pääomajärjestelyissä Senior Advisorina Corporate Advisor Group Oy:ssä sekä omistajan ja hallituksen puheenjohtajana Northeast Investments and Capital Ltd:ssä. Heikki on lisäksi toiminut usean yhtiön hallituksissa.
  3. LL.M. Tapio Vuojärvellä on kahdenkymmenen vuoden kokemus perintätoiminnasta ja saatavasalkkujen ostoista. Hän on ollut kehittämässä nykyisiä alan standardeja sekä luonut perustaa ulkoistetun saatavien hallinnan (ORM) nopealle kasvulle Suomessa, Baltiassa ja Venäjällä. Hänellä on myös laaja kokemus alan konsolidoinnista ja kehityksestä Pohjoismaissa ja Euroopassa. Tapio on palvellut rahoitusalan, televiestinnän, infrastruktuurin, julkisyhteisöjen, kuluttajamyynnin ja median saatavien hallinnan ja rahoituksen parissa ja toimii usean yrityksen hallituksessa. Aikaisemmin Vuojärvi on toiminut Lindorffilla Suomen, Baltian ja Venäjän liiketoimintojen johtajana, Lindorff Invest Oy:n toimitusjohtajana sekä Lindorff Group Ab:n Euroopan SME-markkinoista vastaavana johtajana.
  4. KTM Riitta Salonen on tehnyt merkittävän uran nyk. Danske Bankissa. Työuransa hän aloitti partnerina Inter Consulting Ky:ssä (1971-1980), ja sen jälkeen Postipankissa (Deputy General Manager, Capital Markets), Leonia yrityspankissa ja Sampo Pankissa (Senior Vice President and Head of Capital Markets) sekä viimeksi Danske Bankissa (Senior Vice President and Head of Debt Capital Markets Finland). Nykyään Riitta toimii Cochito-konsernin lisäksi Gaia Network Associationin hallituksen jäsenenä. Hän on johtava asiantuntija jolla on pitkä kokemus pääoma- ja rahoitusmarkkinoista (origination, joukkovelkakirjalainojen ja eurobondien syndikointi, syndikoidut lainat, osakeannit, swapit, asset securitization, corporate finance advisory, yksityistäminen, listautumisannit sekä pankin oma rahoitus). Hänellä on erittäin laaja kontaktiverkosto Pohjoismaissa sekä investointipankeissa.
  5. DI Jonas Lindholm on toiminut yli 20 vuoden ajan suurten kansainvälisten yritysten strategian, liiketoiminnan kehityksen sekä rahoituksen parissa. Hän johtaa konsernin strategiaa, liiketoiminnan kehitystä sekä hallintoa ja taloushallintoa. Ennen konsernin varatoimitusjohtajan ja talous-ja rahoitusjohtajan tehtävän aloittamista vuonna 2010 hän toimi Pöyryllä (Vice President, Strategy & Finance), johtaen korkean profiilin kansainvälisiä projekteja strategian ja rahoituksen alueilla energian, teollisuuden, infrastruktuurin sekä rahoitusalan asiakkaiden parissa sekä myös julkisyhteisöjen ja kansainvälisten organisaatioiden kanssa. Aikaisemmin hän toimi KPMG:n Riskienhallintapalvelut liiketoiminta-alueen johtajana, Oxford IPC Worldwide-strategiakonsulttiyhtiössä (Partner, Vice President, Europe), sekä useissa johtotehtävissä ABB-konsernissa ja ABB Financial Services-liiketoiminta-alueessa. Hänellä on useita hallituspaikkoja ja on Oxford Leadership Academyn perustajajäsen ja Fellow.
  6. BBA Pauli Hentunen on konsernin toinen perustaja ja entinen hallituksen puheenjohtaja. Pauli on toiminut markkinoinnin- ja myynnin johtotehtävissä keittiö-, kodin elektroniikka- ja kiinteistöalalla, mm. Puustelli, Electrolux, Huoneistokeskus sekä OP-Kiinteistökeskus. Hän on usean hallituksen jäsen ja on rekrytoinnin ja koulutuksen sekä IT-kehitysprojektien asiantuntija.
  7. KTM Tommi Lindfors on konsernin toinen perustaja ja konsernin toimitusjohtaja. Aikaisemmin hän toimi Euroloan Consumer Finance Oyj:n toimitusjohtajana. Hän on toiminut kansainvälisten rahoituspalveluiden ja kiinteistösijoittamisen parissa sekä yrittäjänä. Aikaisemmin hän toimi ABB-konsernissa, ABB Creditissä, ABB Financial Servicessä, sekä OP-Pohjolassa. Tommi toimii myös konserniyhtiöiden Euroloan Consumer Finance Oyj:n sekä Crédito Cobro Oy:n hallitusten puheenjohtajana ja on liiketoiminnan kehityksen sekä investointitoiminnan asiantuntija.

Lisätiedot:

Konsernin talous- ja rahoitusjohtaja Jonas Lindholm